Føniks – Ensformig, men rørende, familiedrama.

I tiden da katastrofefilmen Skjelvet og den erotiske thrilleren En Affære akkurat har danset seg over filmlerretet er Føniks, som forøvrig var vist på filmfestivalen i Toronto, en av de nye norske filmene som det ikke snakkes like mye om. Dette er allikevel en sterk emosjonell film som absolutt er verdt å ta en nærmere titt på.

Jill (Ylva Bjørkaas Thedin) og broren hennes Bo (Casper Falck-Løvås), bor i Oslo med sin alkoholiserte og deprimerte mor, Agnes (Maria Bonnevie.)  Det er tydelig at Agnes hverken er i stand til eller har noe særlig lyst til å ta vare på sine egne barn, og derfor er det Jill som har blitt den ansvarlige i husstanden. Når Jill ikke må passe på at broren pusser tennene og husker matpakken sin, bruker hun mye av tiden sin på å rydde vekk og vaske de tomme vinglassene fra sengekanten til den arbeidsløse moren sin. Filmen begynner da Agnes får et jobbintervju som Jill nesten forgjeves prøver å oppmuntre henne til å dra på. 14år dagen hennes nærmer seg, og i den anledning har Jills musiker-far annonsert at han skal komme innom Oslo for å feire henne.

Men en tragedie uten like oppstår og Jill den eneste som får vite om det. I sjokk, men også for ikke å spolere farens besøk, velger hun å holde tragedien for seg selv. Hendelsen tynger åpenbart på Jill, som i sin desperasjon prøver å holde fast på følelsen av endelig å være en normal familie med sin far og Bo.

Filmens to sterkeste skuespillerprestasjoner kommer uten tvil fra Thedin og Bonnevie. Mye av filmens styrke ligger i scenene der de spiller sammen. Selv om de har et vanskelig forhold, er det tydelig at mor og datter er glade i hverandre. De har god kjemi på lerretet samtidig som et vidt spekter av komplekse følelser skildres godt. Forholdet deres, dog skjørt og usikkert, er på sitt beste både sterkt og ekte. Det kompliserte forholdet gjør filmens tvist både kraftfull, hjerteskjærende og vanskelig å se på.

Da faren deres kommer på besøk ser det lenge ut som han kan være redningen som Jill og Bo både håper på og sårt trenger. I Jill øyne er faren, hennes og Bo´s sjanse til endelig å bli en normal familie. Faren portretteres lenge gjennom øynene til Jill, og karakteren hans bygges opp med høye forventninger. Alikevel er han, som mange andre karakterer i filmen, litt for todimensjonal til å være helt troverdig. Historien taper på at karakterene generelt i filmen er forutsigbare og ikke virker ordentlig utviklet.

Et av filmens hovedproblemer er også at den blir ganske ensformig og ikke utforsker nok. Et realistisk blikk på mentale lidelser og problemer i hjemmet er vel og bra men det skjer for lite i filmen til at den holdes interessant på dette alene. Et fint perspektiv som filmen kunne ha blitt krydret med hadde vært om man fikk sett mer av hvordan Jill sin situasjon hjemme hadde påvirket livet hennes på skolen eller i andre sosiale sammenhenger. Det er også et par interessante sidekarakterer som filmen bare velger å vise uten at de involverer seg nok i hovedhistorien til å ha noen betydning. Filmen holder seg på samme sted for lenge. Selv om filmen er intens, tung og sterk, så er fremdriften dessverre for treg til å være engasjerende.

Føniks er en tung og rørende film som tar for seg mental helse, og hva som skjer når et barn er tvunget til å ta ansvar hjemme. Det er gode skuespillerprestasjoner i filmen, da spesielt fra Thedin og Bonnevie rollen som filmens hovedkarakterer Jill og moren hennes. Filmens tvist er tung, og gjør en vanskelig situasjon verre. Dessverre lider filmen både av at historien ikke utforsker nok, men også av at noen rollefigurer faller inn i stereotypier. Likevel er filmen definitivt verd et kinobesøk dersom man lengter etter norsk film som ikke faller under sjangerne katastrofefilm eller erotisk triller.

 

Føniks - regissert av Camilla Strøm Henriksen; skrevet av Camilla Strøm Henriksen; med Maria Bonnevie, Ylva Bjørkaas Thedin, Sverrir Gudnason, Casper Falck-Løvås, Kjersti Botn Sandal, Nils Vogt og Renate Reinsve. Lengde: 1 t. 28 min. Land: Norge. Aldersgrense: 12 år. Premiere: 12.10.18