«Karenina & I» – Tynt reisebrev fra Russland

Norske Gørild Mauseth skal portrettere Anna Karenina fra Leo Tolstojs roman ved samme navn ved et russisk teater. På russisk. Og Gørild Mauseth snakker ikke russisk. For å forberede seg reiser hun med den Transsibirske ekspress sammen med sin mann og sønn, en 11 000 km togreise til byen hvor stykket skal settes opp. Ispedd det dokumentariske reisebrevet får vi se utdrag fra teaterstykket, og selveste Liam Neeson leser Tolstojs tekster.

Vi følger altså på mange måter to reiser i Karenina & I: Både Mauseths togtur gjennom Russland, og hennes indre reise mot å bli Anna Karenina. Gjennom hele filmen dras det paralleller mellom skuespilleren og karakteren hun skal spille.

Pretensiøst? Javisst. Gripende? Tja, litt. For selve filmens premiss er ikke overveldende engasjerende, ihvertfall ikke for en som meg, som ikke er lidenskapelig opptatt av hverken Tolstoj eller teater. Halvannen time med en skuespillers forberedelser, kombinert med et dypdykk i Anna Karenina og Tolstoj føles rett og slett litt tynt og navlebeskuende. I tillegg føles mange av filmens konflikter konstruerte, jeg tror for eksempel aldri helt på implikasjonen om at skuespilleren Mauseth kjemper samme kamper som karakteren Karenina. Problemet her er allikevel ikke at min kjennskap til russisk litteratur er knapp – filmen makter bare ikke å riste av seg følelsen av en NRK2-dokumentar med høyt budsjett.

Det betyr ikke at filmen ikke har noe å by på, da den har en god håndfull kvaliteter. Mauseths forhold til sin sønn, satt opp mot Anna Kareninas kompliserte familieliv er en av disse. Togturen gjennom Russland, hvor denne relasjonen utforskes, er filmens sterkeste kort. Her må også Mauseth jobbe med å lære seg russisk gjennom hardt arbeid og i møte med russere, og det er spennende å se om hun faktisk klarer den krevende oppgaven hun har fått. Det er lett å føle med den økende desperasjonen hennes, og når premieren omsider finner sted kjenner jeg et stikk av nervøsitet på hennes vegne.

Liam Neeson dukker som sagt også opp, nærmere bestemt stemmen hans, når han resiterer Tolstoj. Er det noen som kan gjøre dette med verdighet og patos, så må det være Neeson, og hans innsats hever filmen, ikke bare som trynefaktor.

Karenina & I tar sikte på å være en poetisk dokumentar om Mauseths reise mot Russland og Anna Karenina, både den metaforiske om den fysiske. Selv om den har sine fine øyeblikk og kvaliteter, ender den dessverre opp med å fremstå pretensiøs og kommer til kort både i innhold og retning.

Link til trailer på Filmweb.no

Karenina and I - Regissert av Tommaso Mottola, Skrevet av Tommaso Mottola og Gøril Mauseth, med; Gøril Mauseth og Liam Neeson. Nasjonalitet: Norge. Lengde 1 t 27 min. Premiere 24.02.17.