Oscarprognosen 2018: Beste Mannlige Hoved og Bi-rolle

Filmåret 2017 har vært omme en stund, og søndag den 4. Mars skjer den gjeveste premieseremonien i året, The Academy Awards, hvor alle av årets beste (forhåpentligvis) blir kalt til scenen for å plukke opp sin egen Oscar-statuett. Og vi som alle andre har våre tanker om ikke bare hva som kommer til å vinne, men også burde vinne. Så hele uka opp til søndag vil vi gjøre våre egne spådommer.

Lenke til samlepost på alle de tidligere kategoriene vi har dekket


Beste Mannlige Hovedrolle

De nominerte:
Daniel Day Lewis – Phantom Thread
Denzel Washington – Roman J. Israel Esq.
Timothée Chalamet – Call Me by Your Name
Gary Oldman – Darkest Hour
Daniel Kaluuya – Get Out

Eric Menchini

Gary Oldman er kjent som kameleon, en personlighet som kan fylle en hver karakter med dybde gjennom sin tilstedeværelse. Oldman spiller Churchill i år, og selv om jeg ikke har sett Darkest Hour selv, er det ikke noen hemmelighet at historiske karakterer fra virkeligheten casher inn priser. Daniel day Lewis har 3 fra før, så akademiet vil vel se seg fornøyd med hans tidligere bragder, og Timothée Chalamet er rett og slett for fersk til å vinne. Denne går til Oldman

Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Hugh Jackman i Logan (Ikke nominert)

Christian Høkaas

Dette er også en av de låste kategoriene. Til tross for at Gary Oldman har snakket stygt om Hollywood Foreign Press, så gav de han en Golden Globe for rollen som Winston Churchill i Darkest Hour. Han høster inn priser etter priser. Til og med SAG, som er den beste indikatoren på denne kategorien. Rollen han påtok seg som Churchill er en av de klassiske Oscar-baity rollene hvor en ikonisk skuespiller gjennomgår en stor transformasjon og lever seg 100% inn i den biografiske rollen. Overskriftene om hvor mange sigarer han røyket hjelper på dette. Gary Oldman er en av de som er «long overdue», med en enorm rekke fantastiske skuespillerprestasjoner, men som aldri har vunnet en Oscar. Er dette hans beste rolle? Nei, det er det ikke. Dette er nok en av de trøstepremiene på samme måte som Oscaren de gav Leonardo DiCaprio i rollen som Hugh Glass i The Revenant. Jeg kommer likevel til å juble når Gary Oldman vinner prisen, selv om det er ikke min favoritt blant de fem.

Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Timothée Chalamet i Call Me by Your Name

Sigfred Storstrand

Andre snakker om en låst kategori i år, men her ser jeg muligheten for et ganske åpent løp. Ja, det stemmer at andre priser er peilepinner på hvor kvelden vil gå, men istedenfor statistikk velger jeg heller å gå for menneskelig intuisjon. Denzel går vekk med en gang i år, Chalamet er flott i rollen, men står for meg iallefall ikke like mye ut som de andre. Daniel Day-Lewis er selvfølgelig en av akademifavorittene, og han briljerer atter en gang som han alltid gjør i Phantom Thread. Gary Oldman gjør også en usedvanlig god jobb her, selv under fat-suiten og maska. Men jeg vil gå for råsjansen her og plassere Daniel Kaluuya på pidestallen. Så mye av styrken til Get Out ligger i en helt utrolig rolle fra Kaluuya, og det tror jeg absolutt akademiet også har sett. Imens Oldman for mange er favoritten er han også den mest soleklare baiten i år, og med omstokkingene som har skjedd i både industrien og akademiet i det siste, så tror jeg Kaluuya får den.

Kommer til å vinne: Daniel Kaluuya i Get Out.
Personlig favoritt: Vince Vaughn i Brawl in Cell Block 99 (ikke nominert)

Elias Nygård

Denne kategorien er i år preget av flere sterke prestasjoner, men dessverre for de fleste av dem er den også ganske låst i år. Med  Golden Globen og en Critics’ Choice Award i beltet stiller Gary Oldman sterkt opp i årets Oscarløp, og med en ny og godt gjennomført vri på den ihjelslåtte hesten Winston Churchill er det vanskelig å ignorere han. Det er derimot litt håp for å se et annet fjes ved podiet natt til mandag.  Timothèe Chalamet leverer fantastisk som Elio i Call Me by Your Name samtidig som han har rukket å sjarmere store deler av den kvinnelige befolkningen med sitt kjekke uteseende og sin karismatiske væremåte. Personlig har jeg forhåpninger om at Daniel Day-Lewis kan sikre seg denne prisen. Han er en ekspert på å takle alle de små karakternyansene som Paul Thomas Anderson-filmer er proppfulle av, og i Phantom Thread beviser han dette atter en gang. Forrige gang disse to danset pardans på filmlerretet for snaue ti år siden gikk det svært fordelaktig for dem begge på Oscarkvelden og jeg ser ikke hvorfor det ikke kan gå likedan år.

Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Daniel Day-Lewis i Phantom Thread


Beste Mannlige Bi-rolle

De nominerte:
Richard Jenkins – The Shape of Water
Sam Rockwell – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Woody Harrelson – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Willem Dafoe – The Florida Project
Christopher Plummer – All the Money in the World

Eric Menchini

I birolle er det også mye avgjort, med Sam Rockwell i lederposisjon fra Three Billboards. Imidlertid liker akademiet mer intime roller, noe Willem Dafoe har gitt i The Florida Project. Vi så jo for noen år siden hvordan den nye stjernen Mark Rylance fra Bridge of Spies overrasket alle og vant over favoritten Sylvester Stallone i Creed. Tror ikke dette vil skje nå, og satser kortene på Rockwell.

Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Christian Høkaas

I kategorien ovenfor nevnte jeg viktigheten av SAG. Majoriteten av Akademiet består nemlig av skuespillere. Det vil si folk som er også med i Screen Actors Guild of America. Studerer man skuespillere som har vunnet SAG og deretter Oscar, så pleier de å stemme mer enn det burde vært lovlig. Det er ikke alltid de gjør, men i de fire skuespillerkategoriene har de som regel vunnet andre priser som veier opp deres roller. I beste mannlige bi-rolle var det opprinnelig Willem Dafoe som kapret med seg en del priser ved årskiftet, men så snudde det seg. Sam Rockwell tok med seg Golden Globe , Critics’ Choice, BAFTA og ikke minst SAG. Det kan hende buzzet til Dafoe snur seg til hans fordel, men her tror jeg det blir Sam Rockwell som tar den. SAG Awards liker Three Billboards best og da Oscar-nominasjoene ble annonsert fikk filmen til og med to av deres skuespillere i denne kategorien.

Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Will Poulter i Detroit (Ikke nominert)

Sigfred Storstrand

Her stiller jeg meg også klar for overraskelser. Med en gang vil krysse ut Harrelson og Jenkins fra sine respektive rollefremføringer, som gjør at vi da står igjen med Rockwell, Dafoe og Plummer. Rockwell er nok den som for mange virker soleklar, og jeg kan si meg helt enig, og Dafoe gjør også en helt utrolig – dog jordnær – rolle. MEN, Dette som skjedde med All the Money in the World gjør meg fascinert. Iløpet av 9 dager gjorde de reshoots med alle av Spaceys scener i filmen og kuttet han ut med Christopher Plummer, mindre enn 2 måneder før filmen hadde kinopremiere. Og med dette (nødvendige) hastearbeidet, så klarer Plummer å skinne sterkt nok til å bli nominert til beste bi-rolle. Dette er nesten uhørt, og en helt utrolig bragd, noe jeg ikke ser et sekund vekk ifra at akademiet tar dette med i betraktningen, og kroner Plummer med sin andre statuett. Men at Rockwell vinner virker nok fortsatt det mest sannsynlige, og det er intet mer enn fortjent.

Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Elias Nygård

Årets birollekategorier er mer åpen enn hovedrollekategoriene og det kan godt hende det her kommer flere overraskelser. Men for min del tror jeg denne prisen lett går til Sam Rockwell som Jason Dixon i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Få skuespillere greier å spille en kunnskapstom, selvopptatt og voldelig rollefigur og samtidig få publikum til å elske den, men det er nettopp dette Rockwell gjør. Det å snu det som tidlig i filmen er en irriterende comic-relief til en kompleks og forståelig karakter ved filmens slutt er det som har gjort Rockwell fortjent til akkurat denne prisen. Jeg har også et lite håp om at Willem Dafoe kan knabbe med seg denne. Kanskje jeg her har gått meg vill i min beundring av Dafoe som en skuespillernes Spielberg, som greier å balansere det å spille i blockbustere med å gi sin tid, og sitt navn, til mindre prosjekter som er avhengige av denne typen gjenkjenning. Han greier også, her som den flersidige motelldirektøren Bobby, å levere godt og overbevisende i alle typer roller. Der er en side av meg som også håper på litt annerkjennelse av fantastiske Florida Project under årets Oscarutdeling, men på grunn av de få nominasjonene filmen har mottatt ser dette ut til å utebli. Men om Rockwell uansett tar med seg denne prisen til slutt skal jeg greie meg helt fint.

Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Willem Dafoe i The Florida Project