Oscarprognosen 2019 – Beste film og filmfoto

Det er dagen før natta og snart på tide å få svar på alle spørsmåla vi har hatt i forkant av årets utdeling. Kven vinn skodespelarkategoriane? Kjem Black Panther til å vinne for beste film? Kjem kategoriane for filmfoto og klipping til å bli shitta på? Kjem akademiet i det heile tatt til å greie å sette saman ei sending i etterkant av all kontroværsen rundt årets utdeling? Vi i Jump Cut gledar oss veldig og det er i dag på tide å slå på stortromma og synse litt rundt kategorien for beste film, men før vi gjer det skal vi også gjere Alfonso Cuaron litt glad og ta en titt på kategorien for beste filmfoto.


BesteFilmFoto

Dei nominerte:

Cold War – Lukasz Zal
The Favourite – Robbie Ryan
Never Look Away – Caleb Deschanel
Roma – Alfonso Cuarón
A Star Is Born – Matthew Libatique

Jan Arild:

Hvilken film tror jeg vinner: Roma

Hvilken film burde vinne: Roma

Roma var ikke en film som greide å krype under huden på meg. På tross av det, må den likevel anerkjennes for et absolutt nydelig foto, og en iscenesettelse som er for det meste tapt i moderne film.

Jonas:

Roma; Vakker og hjarteskjerande film med fantastisk skarpe bilete som sit igjen. Spesielt bruken av svart-kvit med ein standard ljossetjing set utsjånadet på filmen utanom dei fleiste filmane som har komt ut nyleg. Sjølv om filmen er utan farge, har den framleis fleire toner enn dei fleiste filmar eg har sett på lenge.

Ingrid:

Da det også I denne kategorien er nominert en film som jeg ikke enda har fått sjansen til å se, velger jeg da å snakke om alle de andre. I år er to av de fem nominerte i kategorien for beste filmfoto svart-hvitt filmer. Det er ikke dermed sagt at Roma og Cold War er noe mindre imponerende av den grunn. Tvert i mot vil jeg tørre å påstå at det er enda mer imponerende, og at begge to gjør seg bedre ut enn de hadde gjort i farge. Begge disse filmene er visuelle mesterstykker som absolutt kniver om årets pris. A Star is Born ser også helt utrolig ut og gjør veldig god bruk av farger. Selv om Lathimos for The Favourite har brukt en annen kinematograf enn han vanligvis pleier, er filmen full av nydelig idiosynkratisk bruk av visuelle elementer som er til å dra kjensel på, men likevel også er ekstremt spesielle. Billedkomposisjonen gjennom hele filmen er utrolig forlokkende, mye på grunn av hvor utradisjonell den er. Alle kandidatene i kategorien er uansett utrolig sterke, men jeg sitter igjen The Favourite som min personlige favoritt.

Kommer til å vinne: Cold War

Personlig favoritt: The Favourite

Elias:

Svart-kvitt-filmar vert ofte sett på som toppen av kunstnarisk estetikk og i år stillar dei sterkt i filmfoto-kategorien. Eg trur både Roma og Cold War kan lede ann her, men for meg vert dei begge litt for varierte i kvalitet. I nokre augneblikk er det fotografiske sentralt i forteljinga, og visuelt slaånde, men i andre er resultatet ikkje like strålande og like kraftig. Mykje av den same kritikken kan ein gje til The Favourite, med nokre ekstremt gode, men mange skuffande bilete. Utan at eg har sett Never Look Away, verkar det eg har fått meg av filmfoto i den filmen til å vere gjennomført og vakkert. Så i mi meining er dette definitivt ein film å sjå opp for. A Star is Born stillar og noelunde sterkt med mykje eksperimentering med visuell stil, men som manglar den skikkelege slagkrafta den treng for å bli hugsa. Eg er veldig usikker på hvilken film eg foretrekker i denne kategorien, men alle andre seier Roma, så då får vel eg også gjere det.


BesteFilm

Dei nominerte:

Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
A Star Is Born
Vice

Jan Arild:

Hvilken film tror jeg vinner: Roma

Hvilken film burde vinne: Searching

Er jeg nødt å velge blant de nominerte, så burde The Favourite vinne for beste film. Det burde uansett nevnes hvor enerverende og åpenbart politisk det er at Black Panther er nominert til beste film, og Searching ikke en gang er nevnt. Ja, det var mer minneverdige skuespillerprestasjoner å finne i 2018, men ingen annen film fant en såpass god balanse imellom nyskapende filmskaping og rendyrket underholdning.

Jonas:

The Favourite; Filmen er perfekt gjennomført. Det er sjeldan at eg går ut frå ein kinosal, og filmen eg såg oppfylla alle forventingane eg hadde. Fantastiske skodespelarprestasjonar, interessant og moro kinematografi, spanande handling, og mange augeblikk som sit med deg etter filmen er ferdig. Roma; Min andre favoritt (hehe) for vinnaren av beste film, og er nok den som kjem til å vinne av dei to. Skodespelarprestasjonane har eit veldig høgt nivå, og spesielt hovudkarakteren spelt av Yalitza Aparicio kjennest ekte, og verkar på eit vis nesten som ein biografi av livet hennar. Det hjelp og at filmen hadde nokre av den finaste bileta av alle filmane som kom ut i 2018. Produksjonsdesignet og set-designet er strålande i filmen og, og det gjeld og for The Favourite.

Elias:

Eg synest denne kategorien er speislet vanskeleg å avgjere. Det er uansett let å eliminere mange av filmane. Bohemian Rhapsody, Black Panther, Blackklansman og til dels Vice er alle gode filmar, men som også alle manglar noko litt ekstra for å stikke seg skikkeleg ut. Min personlege favoritt er kanskje The Favourite, men eg må vedkjenne at denne filmen kanskje er litt for merkeleg for å markere seg som ein typisk Oscar-film. Når eg såg Green Book for eit par veker sidan var eg heilt sikker på at denne kom til å vinne, men ei rekke kontroversar som har plaga filmen, og som rører ved regi, skodespelarar og karakterane filmen baserer seg på trur eg uansett hindrar den frå å nå heilt opp. Så eg trur eg endar opp med Roma som ein truleg vinnar. A Star is Born er ein mogleg dark horse med ei fin historie som handlar om typisk hollywoodtematikk, noko som akademiet likar ganske godt.

Ingrid:

Årets nominasjoner for beste film er som vanlig, ikke overraskende ganske blandede drops kan man vel si. Det er alltid vanskelig å si hvem som vil vinne denne kategorien, så vi kan vel starte ved å gå gjennom filmer som trolig ikke vil vinne.

For første gang noensinne har en Marvel film blitt nominert til Best Picture. Den «heldige» er Black Panther, og selv om denne superhelt-filmen gjør en formidabel jobb innenfor sjangeren er det fortsatt vanskelig å se for seg at den kan hente inn noen beste film pris nettopp på grunn av sjangeren den holder seg så regelrett innenfor. Det er et stort skritt i riktig retning at svarte i Amerika og afrikansk kultur blir representert i en av samtidens mest populære sjangere, men det er ikke verdt noen Oscar-pris av den grunn alene.

Bohemian Rhapsody er også en film jeg heller ikke ville ha satset pengene mine på under årets Best Picture løp. Selv om Rami Malek gjør en fantastisk jobb som Freddy Mercury er Bohemian Rhapsody for rund i kantene samt en alt for generisk bandskildring til å hedre Queen som er så alt for langt unna et generisk band.

BlacKKKlansmen har mye guts men jeg tror denne blir for frekk og rask for akademiet til å peke den ut som beste film.

A Star is Born er den fjerde re-maken av en klassisk historie som først ble filmatisert i 1937, og Bradly Coopers versjon er en sterk modernisering av fortellingen som kan ha en stor sjanse i løpet. Riktignok tror jeg ærlig talt det hadde blitt litt kjedelig, trygt og nesten feigt av akademiet å tildele prisen til denne filmen

Så da står vi igjen med The Favourite, Green Book, Roma og Vice. Da undertegnede må innrømme at Vice i skrivende stund ikke har fått et kinobesøk av meg enda vier jeg heller prognosen min til å snakke om disse andre tre ganske forskjellige, men hver for seg enestående filmene.

Roma er filmen som ble lagt ut på Netflix fordi produsentene hadde som ambisjoner om å nå et større publikum enn den hadde gjort på internasjonale kinolerreter, og det har den ettersom jeg vet, absolutt klart. Den meksikanske regissøren Alfonso Cuarón er ikke ukjent for akademiet da både Gravity (som også vant to priser) og Children of Men har fått nominasjoner tidligere. Roma er et visuelt mesterstykke som virkelig treffer hardt hos de den treffer hos. Det er vanskelig å si hvilken vei akademiet går, men det er ingen tvil om at Roma er en kjempesterk kandidat.

Green Book er en fin film med suverent skuespill, men for meg blir den litt for bløt. Selv om den er basert på en sann historie, er den tydelig laget for å appellere til et så bredt publikum som mulig. Det et ingen tvil om at det er en fin film med mye sjarm, men Green Book blir til tider en film som nesten kan virke uoriginal.

Min personlige favoritt under årets prisutdeling er, (og jeg, sammen med alle andre som kan si seg enige med meg, må bare beklage for det uunngåelige ordspillet) The Favourite. Filmen er regissert av Yorgos Lanthimos og skrevet av Deborah Davis og Tony McNamara. Filmen har guts og selv om det halv-historiske dramaet kanskje ikke appellerer til hvem som helst, er manuset og så utrolig velskrevet og vittig at det ofte bare er en fryd å se hvordan dialogene utspiller seg. Dette, kombinert med Lanthimos´s fantastiske regi og samtlige av skuespillernes utvilsomt formidable prestasjoner gjør at i alle fall jeg mener den fortjener Beste Film prisen for i år.

Kommer til å vinne: Roma
Personlige Favoritt: The Favourite