Meny Lukk

Troverdighetstap

Amnesia – Regi: Nini Bull Robsahm – Tappeluft Pictures – 1 t. 18 min.

Christian Rubeck i Amnesia

Forfatterparet Thomas (Christian Rubeck) og Kathrine (Pia Tjelta) er på helgetur på en øde øy når den maktsyke Thomas slår hodet og mister hukommelsen. I et forsøk på å rømme fra et destruktivt forhold skjuler Kathrine alle spor om hvem han er og deres forhold. Isolert fra omverdenen og med en ny kjæreste uten minner, øyner Kathrine en sjanse til å få en ny start.

Amnesia er den første av 25 norske spillefilmer som har premiere i 2014, og er et godt tilskudd til norsk film.

Manus og regi er av Nini Bull Robsahm som ellers i karrieren har skrevet manus (sammen Patrik Syversen) til Rovdyr (2008) og regissert Hjelp, vi er i filmbransjen (2011). Ingen av de nevnte er filmer som setter dype spor i hjernebarken, men med Amnesia viser hun stort potensiale til å sette lys på viktige spørsmål, og kunstneriske kvaliteter. Dessverre er det er noe som mangler på manussiden og slutten er ikke helt tilfredsstillende, men jeg tror Nini Bull Robsahm er en regissør som er verdt å følge med på videre.

Den mest imponerende jobben Robsahm har gjort i Amnesia er arbeidet med skuespillerne. Pia Tjelta og Christian Rubeck gjør svært troverdige roller. Dynamikken og kjemien mellom dem er virkelig tilstede og de klarer å formidle ubehageligheten i filmen ut fra lerret. Dette forsterkes av de filmatiske virkemidlene, hvor det brukes mye nærbilder og sterke kontraster på lysfronten.Som tilskuer blir man sterkt klar over ødeheten karakterene befinner seg i og den klaustrofobiske stillheten dette medfører. I tillegg er musikken verdt å nevne. Den er med på å skape en uhyggelig stemning gjennom filmen, og klarer å balansere stillheten og ekstremheten.

Filmen skraper på spørsmålet om ondskapen hos mennesket, om det ligger i minnene eller inni oss. Det er interessant å se karakterutviklingen til Thomas, men det mangler mer oppbygging rundt hans handlinger og forklaring av hans motivasjon. Men gjerne er det dette Robsahm ønsker å illustrere, at ondskapsfulle handlinger ikke alltid har noen utad motivasjon enn ondskapen i seg selv.

Amnesia har flotte visuelle og auditive virkemidler og gode skuespillerpresentasjoner, men mangler noe troverdighet på manussiden.

Relaterte innlegg