Skrevet av : Mads K. Halvorsen
Foto: Jan Bastian Marthinsen
Fem priser hver til Kon-Tiki og Som du ser meg!
Mandag 15. april 2013 gikk Kanonprisen av stabelen for 9. gang. Kanonprisen deles ut i tolv kategorier, hvorav elleve kategorier stemmes frem av åtte forskjellige fagforbund, mens den siste stemmes frem av en egen jury. Prisutdelingen er rett og slett norsk filmbransjes hyllest av sine egne. I år som i fjor ble utdelingen ledet av Thomas Seltzer, og i tillegg stod vokalgruppa Trondheim Voices, DJ Børek og rapduoen G.O.D.S. for kveldens muskalske innslag.
Trondheim Voices fikk æren av å åpne showet, med en vokalopptreden som viste deres ønske om å utforske grensene for hva som kan gjøres kun ved hjelp av stemmen. Deretter overtok Thomas Seltzer stafettpinnen. Han ledet oss gjennom kvelden i beste Ricky Gervais-stil, både på sjarm- og humorfronten. Kveldens første pris var for Beste produsent. Prisen gikk til Aage Aaberge for Kon-Tiki. Aaberge presisterte fra scenen at film er teamarbeid, og takket alle som hadde bidratt under produksjonen. Aaberge måtte ta turen opp på scenen igjen få minutter scenere, da Karl Júlíusson vant prisen for Beste produksjonsdesign, også for Kon-Tiki. Júlíusson er for tiden på Island, og Aaberge aksepterte derfor prisen på hans vegne.
Deretter åpnet priskontoen for det som skulle vise seg å bli kveldens store vinner, nemlig Dag Johan Haugerud. Først mottok han manusprisen for Som du ser meg. I talen takket han produksjonsselskapet Motlys AS og produsent Yngve Sæther. Like etterpå mottok Haugerud prisen for Beste nyskaper, for skuespillerintstruksjon, regi og manus for nevnte Som du ser meg. Haugerud var takknemlig både for prisen, og for juryens definisjon av nyskapning, da han måtte innrømme at han var noe usikker på hva som lå i prisbetydningen. Juryen bestod forøvrig av forfatter og filmanmelder Øyvor Dalan Vik, professor i filmvitenskap ved NTNU Gunnar Iversen og seksjonsleder for Cinemateket ved Norsk filminstitutt, Jan Langlo.
Kveldens femte pris gikk også til Kon-Tiki, nærmere bestemt Johan Söderqvist for Beste filmmusikk. Også Söderqvist var fraværende, og prisen ble igjen mottatt av produsent Aage Aaberge. Han takket på vegne av Söderqvist, og overrakte hans hilsen om at filmen hadde blitt mye større enn han hadde trodd, og at det hadde vært en stor opplevelse for ham å arbeide med den.
Under Kanonprisen deles også prisen for Kosmoramas pitchekonkurranse ut. En pitch er i følge Kosmorama selv “en muntlig og/eller visuell fremføring av en filmidé”. Hvert år velges ti finalister ut blant innsendte bidrag, og disse ti får presentere sine pitcher i Liv Ullmann-salen på Nova kino. Vinneren tildeles en pengepremie på 100.000,- til videreutvikling av ideen. Juryen består hvert år av Karin Julsrud, Harry Guttormsen og Erlend Loe, som både står for utvelgelse av finalister og kåring av vinner. Årets vinner ble Jan Trygve Røyneland, som selvfølgelig var svært glad – dette var hans fjerde deltagelse i konkurransen.
Kvelden fortsatte med to nye priser til én av kveldens to mestvinnende filmer, nemlig Kon-Tiki. Tormod Ringnes og Baard Haugan Ingebretsen mottok prisen for Beste lyddesign. De takket produsentene for at de tillot to lyddesignere i tillegg til to regissører, og var også svært takknemlige for det de beskrev som et fantastisk samarbeid med Espen Sandberg og Joachim Rønning, de to nevnte regissørene. Deretter ble Geir Hartly Andreassen tildelt prisen for Beste foto for samme film. Også han var fraværende, og prisen ble tatt i mot på hans vegne.
Kvelden første skuespillerpris gikk til en hoppende glad Andrea Bræin Hovig. Hun mottok prisen for sin birolle i Som du ser meg. Hovig var stolt over å ha vært del av det hun omtalte som en masterpiece, og takket spesielt sin medspiller Ragnhild Hilt, og regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud. Neste pris gikk også til Som du ser meg, nærmere bestemt til Jens Christian Fodstad for Beste klipp. Han var ydmyk og takknemlig, og omtalte arbeidet med filmen som en foredlingsprosess, snarere enn et forsøk på å redde noe.
Kveldens tre siste priser var for hovedroller og regi. Etter et prisras til Kon-Tiki og Som du ser meg, var det endelig klart for en annen film. Begge hovedrolleprisene gikk nemlig til Arild Andresens Kompani Orheim. Kristoffer Joner var på jobb i Tyskland, men fikk formidlet at han ønsket å takke alle som stod bak filmen, i særdeleshet “familien Orheim”, Cecilie A. Mosli og Vebjørn Enger. Cecilie Mosli mottok selv prisen for Beste kvinnelige hovedrolle. Overveldet fortalte hun at hun var overbevist om at Laila Goody eller Ragnhild Hilt kom til å vinne, noe som så ut til å gjøre gleden desto større. Mosli takket blant annet Tore Renberg, som skrev boken filmen er basert på, og regissør Arild Andresen. Aller sist var turen kommet til prisen for Beste regissør. Den ble presentert av tidligere nyskapningsvinner Rune Denstad Langlo (som vant for dokumentaren 99% ærlig). Prisen gikk i år til Dag Johan Haugerud for Som du ser meg. Det var hans tredje pris for kvelden. “Jeg begynner ikke å grine, for det pleier jeg ikke å gjøre,” sa Haugerud fra scenen, men han var allikevel tydelig beæret.
Dermed var Kanonprisutdelingen over for i år. Thomas Seltzer ønsket alle en fin kveld, og på gjensyn neste år. Med en avslutningsopptreden fra Trondheim Voices og G.O.D.S. lå alt til rette for at den gode stemningen kunne fortsette langt ut i de sene nattetimer.
Se full oversikt over nominerte og vinnere her (vinnere i fet skrift):
Beste kvinnelige hovedrolle
Laila Goody (Som du ser meg)
Ragnhild Hilt (Som du ser meg)
Cecilie A. Mosli (Kompani Orheim)
Beste mannlige hovedrolle
Pål Sverre Hagen (Kon-Tiki)
Kristoffer Joner (Kompani Orheim)
Henrik Rafaelsen (Mer eller mindre mann)
Beste birolle
Anders Baasmo Christiansen (Fuck Up)
Andrea Bræin Hovig (Som du ser meg)
Tobias Santelmann (Kon-Tiki)
Beste produksjonsdesign
Tuva Hølmebakk (Som du ser meg)
Karl Júlíusson (Kon-Tiki)
Ingeborg Kvamme (Kompani Orheim)
Beste lyddesign
Gunn Tove Grønsberg (Som du ser meg)
Tormod Ringnes og Baard Haugan Ingebretsen (Kon-Tiki)
Christian Schaaning (Uskyld)
Beste klipp
Per-Erik Eriksen og Martin Stoltz (Kon-Tiki)
Vidar Flataukan (Kompani Orheim)
Jens Christian Fodstad (Som du ser meg)
Beste foto
John Andreas Andersen (Uskyld)
Geir Hartly Andreassen (Kon-Tiki)
Kim Hiorthøy (Som du ser meg)
Beste filmmusikk
Rebekka Karijord (De andre)
Nils Petter Molvær (Into the White)
Johan Söderqvist (Kon-Tiki)
Beste produsent
Aage Aaberge (Kon-Tiki)
Margreth Olin (De andre)
Yngve Sæther (Som du ser meg)
Beste manus
Arild Andresen og Lars Gudmestad (Kompani Orheim)
Dag Johan Haugerud (Som du ser meg)
Margreth Olin (De andre)
Beste regi
Arild Andresen (Kompani Orheim)
Dag Johan Haugerud (Som du ser meg)
Sara Johnsen (Uskyld)
Beste nyskaper
John Andreas Andersen (Uskyld), for foto
Dag Johan Haugerud (Som du ser meg), for skuespillerinstruksjon, regi og manus
Aleksander L. Nordaas (Thale), for blandingen av folklore og moderne genrelek
Kosmoramas pitchekonkurranse:
Inger Margrete Eggen, Oslo
Tharald Giæver, Trondheim
Jan Kristian Hagen, Trondheim
Jonas Langset Hustad, Trondheim
Bente Haarstad, Selbu
Khalid Maimouni, Lysaker
Vegard Midjo, Trondheim
Sigrun Norderval, Oslo
Erika Olsson, Göteborg
Jan Trygve Røyneland, Oslo