Meny Lukk

“Kjempen” – Film som balansekunst

Rikard (Christian Andrén) er født med en funksjonshemming og bor på et pleiehjem. Hans store lidenskap er petanque, en sport som minner om boccia og curling der man kaster stålkuler. Rikards drøm er å vinne i det nordiske mesterskapet, men miljøet rundt han og hans funksjonshemming gjør veien mot det målet tøft.

Kjempen vant prisen for beste film i årets Guldbaggen, den mest prestisjetunge svenske filmprisen. Personlig er dette en type filmpris der jeg noterer meg vinneren hvert år i bakhodet, da jeg har en god erfaring med mange av de tidligere vinnerne. Anna Odells Återträffen som vant prisen for beste film i 2014 er en av de aller fremste filmene om mobbing jeg har sett.

Forventningene til Kjempen var derfor høye. Kanskje skal vi få se en film om funksjonshemming som er virkelig god. Det er dessverre slik at mange filmer som tar for seg dette temaet er virkelighetsfjerne – i verste fall bygger de opp under en idè om at verden i bunn og grunn er rettferdig. En vanlig fremstilling i så måte er at personen med funksjonshemming har «magiske evner» som løser ethvert problem og at viljestyrke er alt man trenger for å gjøre livet godt som funksjonshemmet. Filmen ender derfor opp med å være feelgood for de av oss som er heldige nok til å ikke være påvirket av funksjonshemmelser selv, da den ikke rister i oss til å tenke over det som egentlig er et alvorlig tema. For de som faktisk er berørt av det vil det kanskje oppleves som forenklende og misforstått.

Jeg føler ikke at Kjempen forenkler, men den er på kanten til å bli en sånn type film. Filmen går ganske tydelig tidlig mot en viss retning som er noe eventyrlig, men vi blir servert en dose sosialrealisme med det noe mer fantastiske. Dette er en vanskelig balansekunst. Løsningen Kjempen går for er å servere det mer realistiske som hovedretten og komme med dryss av det fantastiske her og der. Som regel fungerer dette nokså bra siden hovedrolleinnehaver Christian Andrén åpenbart er en av (altfor få!) skuespillere med funksjonshemming, og hans dobbelte rolle som representant og som en svært overbevisende skuespiller gir filmen en god grobunn. Noe den virkelig trenger til tider, da filmens mise-en-scene i en del øyeblikk virker rotete satt sammen.

Det blir vanskelig å synke inn i den verden Rikard befinner seg i fordi den ofte forandrer seg rundt han. Jeg får ikke et inntrykk av at det er en verden mellom en sekvens til den neste og vekslingen mellom det brutale og det hyggelige (for å nevne to stemninger) flyter ikke naturlig eller inn i hverandre. Skruene er strammet for hardt i regien her. Dette gjør at man til tider glemmer aspekter med fortellingen, som for eksempel moren til Rikard som virker å være på en annen planet i forhold til resten av filmen, fordi hennes hjem og måten den er skutt på er så fjern fra alle de andre delene. Man glemmer rett og slett at dette var en del av fortellingen også, og Kjempen gjør ikke nok for å lime sekvensene sammen da moren til tross er svært viktig for fortellingen og vår forståelse av Rikard. I det minste forstår man «Kjempen»-sekvensene som preger plakatene av filmen som Rikards indre drøm og driv, men mot slutten føler jeg også her at det rotes til for mye. I forsøket på å gjøre en bemerkelsesverdig slutt i positiv forstand blir filmen uklar. Ja, filmens reise hadde et driv og var interessant hele veien, men hvor står jeg nå, egentlig?

Funksjonshemming er et tema det er vanskelig å lage film om, men jeg er glad for at noen tør å prøve i ny og ne. Kjempen er et godt forsøk som også skal ha mye kred for å prøve noe annerledes, og som spillefilmdebut er dette voldsomt ambisiøst og modig. Det er absolutt ingen grunn til å ikke se spent mot Johannes Nyholms neste prosjekt selv om balansekunsten filmen driver ikke alltid klaffer helt, når resultatet her er en film med en interessant formalistisk tilnærming, godt skuespill og ikke minst treffende skuespillregi.

Kjempen (Jätten) - Regissert og skrevet av Johannes Nyholm, med; Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud og Linda Faith. Nasjonalitet: Sverige / Danmark. Lengde: 1 t 26 m. Premiere: 24.03.17. Aldersgrense: 9 år.

Relaterte innlegg