[usr 1.5]
Som oftest når man ser en film er det ganske lett å forstå hvorfor den er laget. Kanskje regissøren har et budskap hun eller han vil fremme gjennom film-mediet, kanskje en skuespiller virkelig brenner for å spille en spesifikk karakter, eller kanskje målet enkelt og greit er å lage en underholdende film som folk kan kose seg med. Om det er noe mening eller større grunn for at akkurat Yellow Cat ble laget, så klarer i hvert fall ikke jeg å se den. Enkelte hint kom derimot i ny og ne. Kanskje filmen egentlig handlet om korrupsjon, eller prostitusjon og tap av barndom. Kanskje det var en kritikk av mafiavirksomhet eller organisert kriminalitet generelt. Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet er at filmen var gørr kjedelig.
Jeg har aldri vært vitne til større idioter noensinne. Karakterene i Yellow Cat er så hensynsløst dumme at det slutter å være morsomt nesten med en gang, og i stedet blir kjedelig og irriterende. Nokså tidlig i filmen kommer der en liten scene hvor hovedkarakteren, Kermek (Azamat Nigmanov), blir kalt idiot gang på gang. Dette er forresten en av de få morsomme scenene filmen har å tilby. Like etter røper Kermek til Eva (Kamila Nugmanova) at han har en plan, og at han er ikke så dum som alle skal ha det til. Men det er han, og ikke på en sjarmerende måte engang, bare fullstendig stokk dum.
Det eneste interessante filmen hadde å tilby var kinematografien, som var preget av et stillestående kamera som observerte den absurde handlingen gjennom lange tagninger. Akkurat det skal Yellow Cat ha, enkelte bilder var fine å se på, og det var noen få morsomme komposisjoner her og der, men det er grenser for hvor mange bilder man kan se av Kasakhstanske sletter før det blir uinteressant. Likevel er dette den eneste oppriktige rosen jeg føler jeg kan gi denne kjedelige lille filmen.
Jeg har sjeldent blitt så skuffet av en film som jeg ble av denne. Den solgte seg inn som en gøyal og rar liten komedie med filmreferanser herfra til månen, men dette var bare direkte feil. Det er kun tre filmer jeg kommer på i farten som filmen refererte til, og ingen av referansene var spesielt morsomme heller. En hovedkarakter som er fullstendig oppslukt med Le Samouraï (1967), spesielt hovedrolleinnhaveren Alain Delon, er kanskje morsom og sjarmerende til å begynne med, men det blir fort en oppbrukt og unødvendig gjenganger som filmen nektet å gi slipp på. Heldigvis var den ikke lenger enn en time og tretti minutter.
Yellow Cat – Regi av Adilkhan Yerzhanov, manus av Adlikhan Yerzhanov og Inna Smailova; med Azamat Nigmanov, Kamila Nugmanova og Sanjar Madi. Spilletid: 1t 30m. Land: Kazakhstan, Frankrike. Vises på Biff.