Filmens magiske tiltrekningskraft og kreativitet er noe som ikke kun er forbeholdt Hollywood, men en kunstform som har tatt hele verden med storm. Derfor har vi i Jump Cut valgt å dra hele verden rundt for å vise eksempler på gode filmer fra hele åtti land.
The Dupes (Al-makhdu’un, 1973) – Regi: Tewfik Saleh – National Film Organization – 1 t. 47 min.
Selv om filmen ble produsert fullt og helt i Syria, strekker filmens handling seg over flere arabiske land. I denne filmen følger vi tre palestinske menn, som alle har blitt fordrevet fra Palestina, etter at sionistene (slik israelerne blir referert til) tok deres hjem fra dem. I håp om et bedre liv betaler de en palestinsk truckfører for å smugle seg over grensen til Kuwait. Planen er at de tre passasjerene skal gjemme seg inni metallvanntanken på lastebilen, mens sjåføren skal komme seg igjen grensekontrollen så fort han kan, slik at passasjerene ikke skal dø av heteslag.
Filmen er basert på boken Men in the Sun, skrevet av Ghassan Kanafanis, som blir regnet som en av de mest innflytelsesrike forfatterne i den moderne arabiske verdenen. Ikke minst på grunn av sin kritikk av det han mente var en sionistisk kolonisering og hans politiske kontribusjon til den palestinske, vestradikale organisasjonen PFLP. Han ble i 1972 drept av den bilbombe, i Beirut, som israelske Mossad påtok seg skylda for.
Men det er ikke bare sionistene og den elendige situasjonen disse tre flyktningene er i som blir kritisert. Det er også de andre arabiske landene, for ikke å inkludere de palestinske flyktningene inn i sitt samfunn. Særlig er det de oljerike gulflandene som får gjennomgå. Dette medførte i at filmen ble forbudt i flere arabiske land. Men ellers ble den godt mottatt på hjemmebane og verden over.
Det jeg liker veldig godt med filmen var at vi fikk et godt innblikk i de fire palestinernes forhistorie, om hvordan de enten har måtte flykte, eller var delaktig i kamphandling under den israelske frigjøringskrigen. I tillegg får vi med deres harde hverdag i flyktningleirene, to av disse menene har tilbrakt mesteparten av sitt liv som flyktninger, og ingen av dem kan gå på skole, fordi de må skaffe arbeid for å forsørge familien.
Deres frustrasjon er godt formidlet gjennom flere imponerende montasjer og dikteriske beretninger, både om sine personlige tap og den samlede politiske situasjonen de er en del av. Filmen velger en modernistisk fortellermåte, som av og til kan virke litt forvirrende, men som samlet sett gir oss et veldig bra innblikk i alle aspektene vedrørende denne forbitrede konflikten.
Filmen er også veldig spenningsladet, spesielt i de scenene hvor sjåføren må forte seg gjennom passkontrollen for at de passasjerene ikke skal dø av heteslag. Hvert minutt og sekund teller, og alt kommer an på sjåførens troverdighet ovenfor grensevaktene. Det er nesten den samme type spenning som i Henri-Georges Clouzots nervepirrende mesterverk The Wages of Fear, hvor en lastebil full av nitroglyserin, skal fraktes gjennom tøft terreng.
Konklusjonen er den at dette er et spennende og nyansert innblikk i de palestinske flyktningenes situasjon. Sionistene som hovedårsaken til deres frustrerte situasjon er alltid i bakteppe, og vil alltid være der, men man kan heller ikke se bort ifra at deres arabiske naboer heller ikke gjør situasjonen bedre. The Dupes er en bra modernistisk film, samt også en nervepirrende spenningsfilm, med et helt enkelt premiss som ikke trenger å involvere eksplosjoner.