Sondre Hareide:
Dette er et år med mange sterke nominerte. I kategoriene for beste originalmanus tror jeg det står mellom Innsiden ut og Spotlight. Innsiden ut ble svært godt mottatt i sommer, og det er en av Pixars mest suksessfulle filmer. Manuset er også veldig godt; historien er relativt nyskapende, den er hjertevarm, og den treffer godt i alle aldersgrupper. Jeg tror (og håper) derimot at Spotlight trekker det lengste strået. Historien som fortelles er svært viktig, og den skal visstnok ligge veldig nære den fulle og hele sannhet, med andre ord: Få dramaturgiske friheter er tatt. Jeg tror denne usedvanlige ærligheten kommer til å slå godt an, den har også vunnet flere priser som vanligvis indikerer at den også kommer til å stikke av med Oscaren.
Vinner: Spotlight
Personlig favoritt: Spotlight
Beste tilrettelagte manus er en langt mer åpen kategori. For å virkelig kunne komme med en kvalifisert gjetting burde jeg kanskje ha lest bøkene de nominerte filmene er basert på, men jeg har ikke lest noen av dem. Derfor kan jeg bare gå ut ifra hvor gode manusene er, uavhenging av kildemateriale. The Big Short som forteller historiene om boligmarkedskollapsen som rammet USA i 2008 er kanskje den viktigste av de nominerte, den forteller en historie fler burde vite om. Dette gjør den også på en svært underholde måte. I likhet med Spotlight så har også denne vunnet flere indikerende priser utover vinteren, så etter all sannsynlighet vinner den her også. Brooklyn er kanskje litt for trygg for og kunne være en reel utfordrer, det samme gjelder Room, og The Martian, dog veldig god, har ikke akkurat «Oscar-vinner» skrevet over seg. Eneste reelle utfordrer til The Big Short tror jeg er Carol. Manuset er bunnsolid og det er basert på en roman av Patricia Highsmith, en stor forfatter. Temaet om homofil kjærlighet er kanskje ikke like revolusjonerende i dag, men fortsatt mer grensesprengende enn Brooklyn og Room, noe som kommer til å fungere til Carols fordel.
Vinner: The Big Short
Personlig favoritt: Carol
Christian Høkaas: Originalt manus: I en kategori med små overraskelser (Straight Outta Compton og Ex Machina), som begge forteller en historie på en frisk måte, er det egentlig Spotlight som tar kaka. Med et ærlig blikk på den ekte hendelsen, uten Hollywood-tilsløringer (seriøst, jeg forventet nesten at Rachel McAdams og Mark Ruffalo kom til å bli sammen, i et typisk b-plot i filmen eller at klimakset ville være mye mer dramatisk, men Spotlight er for smart til det). Filmen har allerede gjort det godt i BAFTA-utdelingen og Writers Guild of America, som trekker opp sjansene for at den tar den gjeve prisen under Oscarene.
Adaptert manus: The Big Short tok med seg prisen for beste adapterte manus under WGA-, Critic’s Choice- og BAFTA-utdelingen. Slik som Spotlight som lyser opp en historisk hendelse med god replikkbruk og tempo, gjør The Big Short det samme her, bare enda mer komplisert. Her kan det hende at juryen kan helle mer mot Room, for sin tårevåte historie, men en film om opptrappingen til finanskrisen er i deres bakgård i både fortellermåte og replikkbruk. Her går min stemme til The Big Short.