For filmnerder over hele verden er Oscar-sesongen et av årets høydepunkt. Tiden vi alle stresser for å få med oss alle de resterende nominerte filmene for å føle at vi har et godt grep om hva som kommer til å skje under seremonien. Ifjor satt hele verden med spente knyttnever og ventet på om Leonardo DiCaprio endelig skulle banke inn statuetten sin etter 20 år med hardt arbeid, og i år er den store snakkisen La La Land med rekordhøye 14 nominasjoner, om mange sitter med håp om at den skal kjøre en clean sweep over alle prisene.
Og det er det vi skal prøve å finne ut denne uken, hvor vi i redaksjonen skal prøve å bruke vår “ekspertise” til å allerede før seremonien på Søndag 26. Feb klare å gi deg en god peiling hvem som faktisk kommer til å få bruk for takketalene sine!
Beste Film
Sigfred Storstrand:
Til å begynne med var 2016 for meg et av de kjedeligste filmårene på lenge. Det var frem til vi også fikk smake litt på oscarsesongens godbiter, spesielt Arrival, Manchester By The Sea, La La Land, Moonlight og Hacksaw Ridge. Alle veldig gode filmer. Og kutter jeg litt med ned på det, så står det nok om Manchester By The Sea, Moonlight og La La Land. Men er jeg ærlig her, så ser jeg ingen mulighet i verden for at La La Land ikke vinner. Det er den perfekte Oscarfilmen som hyller industrien og drømmere. La La Land må faktisk bare vinne, og oddsene er med den også.
Kommer til å vinne: La La Land
Personlig favoritt: La La Land
Sondre Hareide:
Dette er første året på en stund der jeg ikke har sett alle de nominerte filmene. Heldigvis tror jeg at jeg mangler de riktige filmene, jeg blir i alle fall veldig overasket om Hidden Figures eller Fences vinner. Blant de resterende filmene er Lion og Hell or High Water de klart svakeste; begge ødelegges av svak og lite kreativ historiefortelling. Hacksaw Ridge har en alt for svak første halvdel til jeg har noe som helst tro på den. De fire resterende (La La Land, Arrival, Moonlight og Manchester by the Sea) er alle veldig gode filmer, på hver sine måter. Manchester by the Sea tror jeg er alt for subtil til at den har noen sjans til å vinne, og Arrival er sci-fi, noe Akademiet aldri har gitt noen særlig indikator for at de er fan av. Dette gjør at vi står igjen med Moonlight og La La Land, som begge har vunnet massevis av priser som vanligvis pleier å gi hint om hvem som ender opp med å vinne. Me etter all sannsynlighet blir det nok La La Land som vinner nattens gjeveste pris; Hollywood elsker filmer om Hollywood, og akkurat nå er det helt greit.
Kommer til å vinne: La La Land
Personlig favoritt: La La Land
Christian Høkaas:
Slik som man sikkert har skjønt i denne spalten er det en veldig klar favoritt her. Med sine 14 nominasjoner, som er helt historisk og er like mange som Titanic (1997) og All About Eve (1950). De tre filmene er nå de i historien med flest nominasjoner. Ingen stopper La La Land-toget nå. En storfavoritt uten like, som kanskje kan slå på stortromma og bli med i rekordrekken til Ben-Hur (1959), Titanic (1997) og Lord of the Rings: The Return of the King (2003), som alle tre har 11 Oscar-priser.
Kommer til å vinne: La La Land
Personlig favoritt: Arrival
Beste Kvinnelige Hovedrolle
Sigfred Storstrand:
Alt jeg egentlig har å si her, er at om Emma Stone ender opp med vinne, så blir jeg forbanna. Lar de Stone vinne, kan de like godt bare gi Jeff Bridges beste birolle, for det begge disse rollene er, er bare en rehash av det samme disse skuespillerene alltid gjør. Det er en god rolle, men en slik gjev Oscar skal gis til en rolle som er så god at den kommer til å bli husket, og om 10 år når vi ser tilbake på La La Land, så kommer ingen til å si “Jeg skjønner hvorfor hun fikk den Oscaren”. Det er rett og slett ikke en oscarverdig rolle. Natalie Portman som Jackie kommer til å bli husket, og uansett hvor naiv jeg kanskje er, så sier jeg at hun kommer til å vinne, fordi hun fortjener å vinne.
Kommer til å vinne: Natalie Portman – Jackie
Personlig favoritt: Natalie Portman – Jackie
Sondre Hareide:
Her er det veldig mye som tyder på at Emma Stone kommer til å vinne, men til tross for at jeg elsker La La Land vil dette være en seier jeg kommer til å ha store problemer med å akseptere. Den eneste akseptable vinneren her er Natalie Portman for Jackie. En seier til Isabelle Huppert kan også aksepteres, dette til tross for at hun egentlig ikke kan måle seg med Portman.
Kommer til å vinne: Emma Stone – La La Land
Personlig favoritt: Natalie Portman – Jackie
Christian Høkaas:
Denne er lettere enn den mannlige kategorien. Dette fordi Emma Stone fikk Golden Globe, BAFTA og SAG, som sikrer hennes posisjon ganske betraktelig. Natalie Portman kan snike inn i rollen som Jackie Kennedy, med en kritikerpris som en indikasjon på seier, men jeg tviler. Her vinner La La Land.
Kommer til å vinne: Emma Stone – La La Land
Personlig favoritt: Amy Adams – Arrival (ikke nominert)
Beste Mannelige Skuespiller
Sigfred Storstrand:
Endelig en pris La La Land ikke har sjanse til å stjele. Her står det imellom Denzel Washington og Casey Affleck. Og her både tror jeg, og syns jeg at Casey Affleck hopper av med seieren. Denzel er veldig god, som vanlig, denne rollen er jo bokstavelig talt en rolle han har spilt flere hundre ganger i teaterstykket med samme navn. Men selv om, så blir nesten rollen litt for mundan i forhold til Afflecks sinnsykt rolige og hjerteskjærende karakter. Det er på tide at Casey klarer å klatre ut ifra skyggen til sin Batman-bror, og denne oscaren kommer nok til å gjøre nettopp det.
Kommer til å vinne: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Personlig favoritt: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Sondre Hareide:
Beste mannlige hovedrolle: Dette er nok en av de jevneste kategoriene i år. Jeg har ennå ikke sett Fences, så jeg kan ikke kommentere på Denzel Washingtons innsats, men blant de fire andre er jeg ingen klar favoritt. Casey Affleck var forhåndsfavoritt veldig lenge, men anklager om seksuell trakassering har kommet opp, noe jeg tror kan være et stort hinder for han; Viggo Mortensen gjør en god og subtil rolle i Captain Fantastic, en film jeg ikke var kjempefan av; Andrew Garfield gjør også en grei, men veldig Oscar-vennlig, jobb; Og Ryan Gosling viser at han kan synge og danse. Men til tross for skandaler tror jeg Affleck tar en knepen seier.
Kommer til å vinne: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Personlig favoritt: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Christian Høkaas:
Her er det faktisk kjempevanskelig. Det står mellom to. Denzel Washington i Fences og Casey Affleck i Manchester by the Sea. Det er også mulig at La La Land tar en storeslem og gir den til Ryan Gosling, men tviler. Det er en kamp mellom to stykker her. Casey Affleck har vunnet de fleste prisene (Golden Globe og BAFTA blant annet), men Denzel vant SAG. Og det er som regel den som tipper skalaen. Men kan den ene viktige prisen velte galleriet til Affleck? Usikkert, men jeg har fremdeles en tommel opp for Casey Affleck og krysser fingrene der.
Kommer til å vinne: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Personlig favoritt: Casey Affleck – Manchester By The Sea
Beste Regissør
Sigfred Storstrand:
Det er sterkt løp i år, med så godt som iallefall de fire beste filmene som er nominert (unnskyld Mel). Men igjen så er det La La Land som stikker ut. Visjonen Damian Chazelle har klart å få ned på film ingen trodde kunne lages, med stilfulle musikalnummer en etter en annen som skaper en helt nydelig film som omtrent er umulig å ikke forelske seg i. Arrival var fantastisk. Samme med Manchester By The Sea. Men om noen skal ha sjansen til å vippe det jeg vil kalle en omtrent garantert seier til Chazelle av pinnen, så er det Barry Jenkins med Moonlight, som diskutabelt er årets beste film for de som føler seg litt allergisk for La La Land.
Kommer til å vinne: “Damian Chazelle” – La La Land
Personlig favoritt: “Damian Chazelle” – La La Land
Christian Høkaas:
Vi har i flere år sett et regi-film-splitt om man kan kalle det. Hvor de to favorittene får hver sin pris, enten i regi eller i beste film. Det kan skje her også, hvor Barry Jenkins for Moonlight tar hjem prisen. Problemet er at Damien Chazelle leder an med de viktigst prisene, som er de sterke indikatorene for en seier i regi også. Han har Director Guild Award. I tillegg har han Golden Globe og BAFTA. Derfor går denne her også til La La Land.
Kommer til å vinne: “Damien Chazelle” – La La Land
Personlig favoritt: “Denis Villeneuve” – Arrival
Thomas Fjellum:
Gibson er nok heldig som får en nominasjon, og får vite at han er tilbake i det gode selskap. Villeneuve, Lonergan og Jenkins har jo alle en mulighet til å ta det, men La La Lands Chazelle er en av de klareste vinnerne igjennom alle kategoriene, ifølge oddssetterne. Om han tar det, så er det langt fra ufortjent, men personlig håper jeg på Lonergan for Manchester by the Sea.
Kommer til å vinne: “Damien Chazelle” – La La Land
Personlig favoritt: “Kenneth Lonergan” – Manchester by the Sea
Alexander Båtsvik:
Årets regissører har alle klart å skape solide og varierte filmer, det er ikke en av filmene som er lik den andre. Vi har en Sci-fi, krigsfilm, musikal, og to drama som kommer fra hver sin side av regnbuen. Hadde alle filmen vert av i samme sjanger, hadde det vert lettere å velge. Jeg føler både Mel Gibson, Damien Chazelle og spesielt Barry Jenkins har laget filmene ut av lidenskap for innholdet. Jeg kan si rett ut at Damien Chazelle kommer til å vinne for La La Land, en film som krever det meste av regissøren selv og som jeg personlig føler er den vanskeligste å bringe til liv av dem alle.
Kommer til å vinne: “Damien Chazelle” – La La Land
Personlig favoritt: “Kenneth Lonergan” – Manchester by the Sea
Beste Cinematografi
Sigfred Storstrand:
Imens jeg satt og såg Silence i kinosalen idag satt jeg med store håp om at den kom til være det mest imponerede kameraarbeidet jeg hadde sett i år. Men det skjedde jaggu meg ikke. Og bare for å høres ut som en hakkete plate, “har du sett La La Land?”. Musikalnummerene blander den ekstravagante mise-en-scenen med følsomme bevegelser og bråe swipes som skaper en overveldende av 50-talles musicals på steroider, og det føles så unikt. Imens Arrival var nydelig å se på, og Moonlight var omtrent poetisk vakker i sitt kamerabruk, så må nesten La La Land hoppe av med prisen her igjen.
Kommer til å vinne: “Linus Sandgren”- La La Land
Personlig favoritt: “Linus Sandgren”- La La Land
Christian Høkaas:
Denne kategorien har gått til filmer som har imponert oss teknisk. I fjor var det The Revenant, som var skutt i levende lys, så Birdman som sømløst fikk kamera til å bevege seg i ulike lysforhold i lange tagninger, så var det Gravity, og før det Ang Lees Life of Pi. I år trodde man at Ang Lee skulle komme tilbake med 3D-filmen Billy Lynn’s Long Halftime Walk, skutt i 120 fps! Den forsvant helt fra radaren (da det nesten er ingen steder som kan spille av filmen på riktig måte), fikk middelmådig kritikk og da ble det ingen klar leder, bortsett fra den som allerede leder alt. Sorry, men selv om Arrival og Silence har sterke sjanser her, så blir det La La Land for denne kategorien også.
Kommer til å vinne: “Linus Sandgren”- La La Land
Personlig favoritt: The Handmaiden (ikke nominert)
Alexander Båtsvik:
Alle filmene nominert til denne kategorien ser fantastiske ut, men det er tre av dem som virkelig står ut for meg. La La Land, Moonlight og Arrival. Igjen er det stor forskjell på filmene, hvor Moonlight har en mer “down to earth” kameraføring og Arrival er som et skylag som rolig beveger seg gjennom luften, mens La La Land er en all over the place opplevelse, med lange skudd og skiftene scener. Min første tanke på hvem som kom til å stikke av med statuetten var La La Land, men etter å ha sett Moonlight var jeg i tvil. Filmene er veldig ulike, men jeg tror faktisk Moonlights James Laxton kommer til å få holde takketalen.
Kommer til å vinne: “James Laxton” – Moonlight
Personlig favoritt: “James Laxton” – Moonlight
Beste Komponerte Film
Christian Høkaas:
Ingen verdens tvil. La La Land, årets mest nominert film, som også er en musikal tar den her lett. Det er synd at mer eksperimentell musikk ikke dukket opp blant de nominerte, da jeg synes ikke de andre nominerte skiller seg veldig mye på score. Kult med Under the Skin-komponisten på Jackie, som føltes litt for rart i den filmen, eller strykermusikken i Moonlight, men det er ikke nok å besire La La Land. Ergrer meg over at The Neon Demon ble helt glemt etter at den premierte i sommer, for det pulserende, elektroniske scoret til Cliff Martinez er det jeg husker best fra 2016.
Kommer til å vinne: “Justin Hurwitz” – La La Land
Personlig favoritt: “Cliff Martinez” – The Neon Demon
Sondre Hareide:
Dette er enda en kategori der La La Land har en veldig god sjanse til å vinne; Justin Hurwitz’ jazza musikk glir så sømløst inn i filmens sanger og den generelle atmosfæren at jeg tror Akademiet vil ha store problemer med å overse den. Min personlige favoritt derimot er Mica Levis musikk for Jackie; musikken her er virkelig med på å forsterke alle følelser filmen måtte gi. Jeg syntes også at Jackie har fått alt for få nominasjoner, så det hadde vært veldig fint om den i det minste vant noe.
Kommer til å vinne: “Justin Hurwitz” – La La Land
Personlig favoritt: “Mica Levi” – Jackie
Alexander Båtsvik:
En films score er noe jeg personlig føler ofte blir oversett av mange, men er et viktig element i det fleste filmer. Scoren er med på å sette stemning og guider følelsene våre gjennom filmen fra scene til scene. Om jeg skal være helt ærlig så er det bare Jackie og folkefavoritten La La Lands score som sitter igjen i tankene mine. Jackies komponist Mica Levi ble nominert for en BAFTA tilbake i 2013 på filmen Under The Skin, men har ikke stukket av med noen av de store premiene enda. La La Land er en film som hyller den klassiske Hollywood musikalen, og har melodier man ikke klarer å la være å plystre til i flere år fremover. Men det som er viktig å ikke glemme er at det to filmene har en ganske stor kontrast og har begge en score som er på helt motsatt side av spektrumet fra hverandre, og som gjør det vanskelig å velge.
Kommer til å vinne: “Mica Levi” – Jackie
Personlig favoritt: “Justin Hurwitz” – La La Land
Sigfred Storstrand:
Det går vel an å fiske frem til at det finnes sjanser for både Lion, Passengers og Moonlight, men la oss kutte det ned til de to som har skikkelige sjanser. Den raskeste favoritten her er selvfølgelig La La Land, da det er en musical, men det tror jeg også er svakheten dens i denne kategorien. Dette er en film hvor soundtracket virkelig briljerer, og hvor scoren ikke er mer enn svak repetisjon av riffene fra tidligere nummer. Imens Mica Levi sin dystre komponi av strenger og piano i Jackie virkelig skjærer igjennom både film og sjel. Dette er et score som forteller så mye om det indre i filmens titulære karakter, og det skaper en helt ufattelig sterk og emosjonell stemning i filmen. Derfor gir jeg alle mine lodd til Jackie, men jeg er fortsatt redd for at stemmerene er La La-blind og bare gir musikk-prisen til “musikkfilmen”.
Kommer til å vinne: “Mica Levi” – Jackie
Personlig favoritt: “Mica Levi” – Jackie
Beste Låt
Christian Høkaas:
La La Land har ikke bare en, men to nominerte i denne kategorien. Sist gang det skjedde i denne kategorien var Disney-musikalen The Princess and the Frog i 2009, og den var ikke en gang så veldig populær. Jeg har ennå ikke sett La La Land (da den har en fryktelig sen premiere i Norge), men alt buzzet er rundt “City of Stars”. Min stemme går hit.
Kommer til å vinne: City of Stars (La La Land)
Personlig favoritt: Go Now (Sing Street) – (ikke nominert)
Sondre Hareide:
Her kommer etter all sannsynlighet en av de to sangene fra La La Land til å vinne. City of Stars er vel den som har blitt mest populær utenfor filmen, og det er den jeg har store problemer med å få av hjernen. Man skal heller ikke se bort i fra at How Far I’ll Go fra Moana sniker seg forbi og stikker av med seierene; dette kan skje hvis City of Stars og Audition (The Fools Who Dream) splitter stemmer seg i mellom.
Kommer til å vinne: City of Stars (La La Land)
Personlig favoritt:City of Stars (La La Land)
Alexander Båtsvik:
Oscar for beste sang er en an det merkeligste kategoriene synes jeg personlig, men det er en kategori som kan egentlig inkludere hvilken som helst film uansett hvor dårlig den er, så lenge sangen funker. Når man med en gang ser på årets nominerte sanger så er det umulig å se bort fra det faktum at La La Land har to nominerte sanger, “City of Stars” og “Audition (The Fools Who Dream)”, og for å være ærlig er det helt fortjent og jeg hadde ikke protestert om de ble nominert et par til. Sangen “Can’t Stop the Feeling” fra Trolls kan ikke vinne, og skal jeg være ærlig har jeg store problemer med å skjønne hvorfor Disneys Moana med “How Far I’ll Go” i det hele er nominert.
Kommer til å vinne: City of Stars (La La Land)
Personlig favoritt:Audition (The Fools Who Dream) – (La La Land)
Sigfred Storstrand:
Lin Manuel Miranda og Justin Timberlake kan bare legge seg her. De begge stiller i et år hvor en “skikkelig” musikal blåser alle av banen, inkludert dem selv. Det er City of Stars, uten tvil. Bare hør på Ryan Goslings plystring, så burde du være solgt også.
Kommer til å vinne: City of Stars (La La Land)
Personlig favoritt: Hele albumet (La La Land)
Thomas Fjellum:
Beste låt tilhører La La Land. Hele filmen er fylt med fantastiske sanger, og det vises med to nominasjoner. City of Stars er rett og slett et nydelig stykke musikk, og bør ta hjem denne. Audition (The Fools who Dream) er også en verdig vinner, men denne tar City of Stars.
Kommer til å vinne: City of Stars (La La Land)
Personlig favoritt: City of Stars – (La La Land)
Beste Animerte Film
Sigfred Storstrand:
Uten å ha fått sett My Life as A Zucchini, så tror jeg det ikke er så vanskelig å si at Zootopia er vinneren her. Dens anti-fordom og rasisme beskjed kom ut i den mest tidlige av tider, når rasedebatten var på det høyeste, og til og med uten den er det bare en fremragende og ufattelig pent animert Disneyfilm. Moana slo også an, men den mangler kjernen og sosialkritikken som Zootopia slo til med. The Red Turtle så gjerne pen ut, men den har flydd under alle radarer, og Kubo ,imens det er en av de mest estetisk imponerende animasjonsfilmene jeg har sett, når ikke opp innholdsmessig.
Kommer til å vinne: Zooptopia
Personlig favoritt: Zootopia
Thomas Fjellum:
Det er en grunn til at Kubo er den første animerte filmen som har blitt nominert til Best Visual Effects siden 1993 (selv om man kan argumentere for at Attack of the Clones også var animert). Den er rett og slett så nydelig. Men om man ser på hvilke filmer som har vunnet for beste animerte tidligere, så er det kun Disney, Pixar og Dreamworks som har klart å ta hjem prisen. Som regel har det også vært deres største film. Med over en milliard inntjent, så ligger Zootopia langt foran de andre kandidatene, den har temaer som passer perfekt til Oscaren, og må nok ses på som en storfavoritt.
Kommer til å vinne: Zooptopia
Personlig favoritt: Kubo and The Two Strings
Ole Johnny Fossås:
Etter å ha sett Kubo, Moana og Zootopia faller min prognose på Moana. Ikke fordi det er den beste filmen av de tre, men fordi den har en god fortelling også bak kamera, der Disney gjør ganske mye for å unngå hvit appropriasjon. Temasangen som er nominert bidrar nok også til at filmen blir husket.
Kommer til å vinne: Moana
Personlig favoritt: Zootopia
Christian Høkaas:
Det er veldig mulig jeg skyter meg selv i foten. Zootopia står som en favoritt blant ekspertene. Man skulle tro denne Disney-filmen er en klar vinner, men problemet mitt er at Kubo and the Two Strings fikk to nominasjoner (en veldig overraskende en i Visual Effects) og den vant BAFTA (den britiske Oscaren) istedenfor Zootopia. Zootopia vant Producers Guild Award, men denne vant National Board of Review. Zootopia har vunnet flere av de “viktige prisene”, har den største fansen, men det er ikke alltid den mest populære seirer i denne kategorien, selv om Disney og Pixar ofte har seiret i denne utdelingen. Sist gang vi hadde en stop motion-film som vant var for Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit, og basert på hvor rar juryen har vært her tidligere (ikke nominere The LEGO Movie), gambler jeg på at Kubo and the Two Strings blir årets store overraskelse.
Kommer til å vinne: Kubo and the Two Strings
Personlig favoritt: Kubo and the Two Strings
Beste Utenlandske Film
Sigfred Storstrand:
Jeg var lenge skråsikker på at Toni Erdmann kom til å knabbe prisen her. Den har vunnet priser overalt, og allerede blitt pitchet som en Amerikansk remake med Jack Nicholson og Kristen Wiig. Men etter Trump og immigrasjonsbannen, som hindret Asghar Farhadi inngang til USA for å delta på seremonien, samt det at han i 2012 vant samme pris for A Separation, så begynner det nå å lukte en politisk upset. Men det dummeste med hele kategorien i år er at verken Frankrikes Elle og den Sør-Koreanske The Handmaiden ble nominert, da begge disse to hadde utdanket de fleste av de nominerte, og at The Handmaiden nesten garantert hadde vunnet prisen, da den definitivt var den beste utlandsfilmen fra ifjor, om ikke den aller beste filmen generelt.
Kommer til å vinne: 51% sikker på The Salesman, 49% sikker på Toni Erdmann
Personlig favoritt: The Handmaiden
Ole Johnny Fossås:
Jeg har en klar favoritt i Toni Erdmann, et av de aller beste filmene som kom ut i fjor og den er der høyt oppe for dette tiåret også. Den er nok også favoritten i en gruppe med minst en ganske svak nominasjon (En mann med navn Ove). Men jeg blir ikke overrasket om Under Sandet vinner. Den handler om et “viktig tema” og er spennende hele veien igjennom, et av de beste kinoopplevelsene fra Kosmorama i fjor.
Kommer til å vinne: Under Sandet
Personlig favoritt: Toni Erdmann
Sondre Hareide:
Her ligger Toni Erdmann godt an til å vinne, da den har blitt ansett som en sannsynlig Oscarvinner siden lenge før den i det hele tatt ble nominert. Man skal heller ikke se helt bort i fra Asghar Farhadis The Salesman; etter Donald Trump sin kontroversielle presidentordre som hindrer all innreise fra blant annet Iran, noe som fører til at Farhadi ikke for deltatt på Oscarutdelingen, kan det hende at Akademiet benytter muligheten til å være litt politiske. Men for å være helt ærlig bryr jeg meg ikke om hvem som vinner; på skandaløst vis er ikke The Handmaiden nominert, og den er den eneste som egentlig fortjener å vinne.
Kommer til å vinne: Toni Erdmann
Personlig favoritt: The Handmaiden (ikke nominert)
Christian Høkaas:
Nå har The Salesman fått masse oppmerksomhet grunnet den iranske regissør bak filmen, Asghar Fahradi, som ikke kommer på seremonien grunnet Trumps innreiseforbud. Politikk bør ikke ha en faktor i valgprosessen, men det her er Oscar-juryen vi snakker om, hvor det tidligere har vært mange ugler i mosen. Likevel tror jeg ikke den har sjans over den utrolig festlige og kritikerroste Min pappa Toni Erdmann. Den sitter allerede og ruger på mange priser, og jeg tror den til syvende og sist tar hjem en ny statuett tilbake til Tyskland på søndagens seremoni.
Kommer til å vinne: Toni Erdmann
Personlig favoritt: Toni Erdmann
Beste Mannelige Birolle
Sigfred Storstrand:
Mannelige biroller har i år vert et ganske slapt løp. Michael Shannon i Nocturnal Animals og Jeff Bridges i Hell or High Water spiller bra, men de trår begge opp allerede godt velutforskede roller fra sin fortid. Lucas Hedges gjorde en solid tidlig rolle, og nominasjonen i seg selv er definitivt verdig. Dev Patel i Lion fikk vist seg godt frem, og gjør sikkert en av sine aller beste roller hittil, MEN, Mahershala Ali er faktisk bare alt for god i Moonlight til at han ikke vinner her.
Kommer til å vinne: Mahershala Ali, Moonlight
Personlig favoritt: Mahershala Ali, Moonlight
Sondre Hareide:
Her tror jeg det står mellom Lucas Hedges for Manchester By the Sea og Mahershala Ali for Moonlight. Ali vant en SAG-pris, vanligvis en god indikator for at man har en stor sjanse for å vinne Oscar; Lucas Hedges gjør en fremragende innsats, og i motsetting til Ali har han en ganske stor rolle. Dev Patel for Lion skal heller ikke avskrives helt, han vant en BAFTA, men etter min mening er Lion en veldig underveldende film, noe jeg tror kan bli et hinder. Det hadde også vært gøy om Michael Shannon vant, mye fordi Nocturnal Animals fikk ufortjent lite oppmerksomhet.
Kommer til å vinne: Mahershala Ali, Moonlight
Personlig favoritt: Lucas Hedges, Manchester By The Sea
Thomas Fjellum:
Bridges gjør en solid jobb i Hell or High Water, Hedges klarer seg godt i Manchester by the Sea og Shannon er veldig god i Nocturnal Animals, men denne kategorien tilhører i mine øyne Mahershala Ali. Måten han klarer å påvirke hele Moonlight på, til tross for at han ikke er gitt så mye tid, er meget imponerende. Til tross for større roller enn Alis, overskygges de tre andre av bedre prestasjoner i sine filmer, noe som også kan spille inn – PS: Jeg har ikke sett Lion enda, så jeg kan ikke kommentere Dev Patels rolle i Lion
Kommer til å vinne: Mahershala Ali, Moonlight
Personlig favoritt: Ben Foster, Hell or High Water (ikke nominert)
Christian Høkaas:
En veldig subtil rolle med mange nyanser. Mahershala Ali skinner i rollen som dopselgeren Juan i Moonlight. Han vant SAG-award for samme rolle. De siste ti årene har Oscaren for denne kategorien gått til samme person som vant SAG 7 av 10 ganger. Det er gode odds, og han har også flere priser i banken for denne rollen.
Kommer til å vinne: Mahershala Ali, Moonlight
Personlig favoritt: John Goodman, 10 Cloverfield Lane (ikke nominert)
Beste Kvinnelige Birolle
Sigfred Storstrand:
Kvinnelige birolle var mer interessant enn sin motpart i år. Her var det i hovedsak veldig sterkt løp, gjerne utenom Octavia Spencer i Hidden Figures. Selv om det raskt kan bli en upset her, så tror jeg det er relativt trygt å si at Viola Davis tar den. Det er på tide at hun vinner en statuett, og bare den ene scenen hun spiller med rennende snørr og tårer nedover ansiktet, hvor hun fortsatt klarer å blåse deg totalt vekk, så er det nesten slemt å ikke gi den til henne. Men jeg ser fortsatt en sjanse for både Naomi Harris og Michelle Williams som begge to var helt fantastiske, men selv om de begge hadde tårer, så er jeg redd for at de mangler snørret som kommer til å banke inn seieren for Davis.
Kommer til å vinne: Viola Davis, Fences
Personlig favoritt: Michelle Williams, Manchester By the Sea
Christian Høkaas:
Her har jeg ikke sett alle filmene, men Viola Davis briljerte sammen med Denzel Washington i Fences. Jeg har en del negativ kritikk overfor filmen, men den holder seg oppe i deres realistiske rolletolkninger og dialog. Viola Davis har som Mahershala en seier i SAG, men hun vant også Golden Globe for denne prestasjonen! Hun har ei heller vunnet en Oscar og dette er hennes tredje nominasjon. Her er det ingen sikrere vinner enn Viola.
Kommer til å vinne: Viola Davis, Fences
Personlig favoritt: Viola Davis, Fences
Sondre Hareide:
En av de store favorittene her skal angivelig være Viola Davis for Fences derfor byr det at jeg ikke har sett den på noen problemer når jeg skal spekulere meg frem til hvem som kommer til å vinne; jeg velger derfor og bare ignorere henne for øyeblikket, og heller rette fokuset til min personlige favoritt, Naomie Harris. Hun er aldeles fremragende i Moonlight, og fortjener seriøst å vinne. Michelle Williams er god, men hun har gjort langt bedre roller før, det samme gjelder Nicole Kidman. Harris er liksom den eneste som virkelig har vist seg fra sin aller beste side, en side vi ikke har sett før.
Kommer til å vinne: Naomie Harris, Moonlight
Personlig favoritt: Naomie Harris, Moonlight
Beste Manus
Sigfred Storstrand:
Beste manus er i år en veldig sterk kategori. 2oth Century Women er en utrolig coming-of-age story litt utenom det vanlige, virker det som den har falt under radaren de fleste plasser. Hell or High Water ser jeg ikke har noe sjanse, og La La Land (uansett hvor bra absolutt alt med den filmen er) så er manuset nok en av de minst sannsynlige at den vinner av de 14 (!) nominasjonene den har. Da står vi igjen med Manchester By The Sea og The Lobster. Og selv om The Lobster definitivt er min absolutte favoritt, er den såpass spesiell at vi skal være glad den ble nominert i det hele. Så da står Manchester By The Sea igjen, og jeg er så godt som garantert sikker på at den tar prisen. Det var en ufattelig god og ikke minst sterk film som ikke var redd for å ta hardt tak i tunge temaer som familie, depresjon og tap. I tillegg har den sanket manuspriser til høyre og venstre fra før av.
Kommer til å vinne: Manchester By The Sea
Personlig favoritt: The Lobster
Sondre Hareide:
Her står det nok mellom La La Land og Manchester by the Sea. Jeg tror nok La La Land kommer til å trekke det lengste strået, ikke bare fordi det er et godt manus, men også fordi det er en musikal som handler om Hollywood; midt i blinken for Hollywood-eliten.
Kommer til å vinne: La La Land
Personlig favoritt: La La Land
Thomas Fjellum:
Mange ser på La La Land som storfavoritten i alle kategorier, rett og slett fordi den er nominert hele 14 ganger, men den er uten tvil best på sanger, det tekniske, design osv. Den rake motsetningen finner man i Manchester by the Sea som kun er screenplay og skuespillerprestasjoner. Og med et såpass godt screenplay, har jeg vanskelig for å velge noe annet, til tross for den veldig originale The Lobster for eksempel, som jeg er veldig glad for at i hvert fall fikk en nominasjon.
Kommer til å vinne: Manchester By The Sea
Personlig Favoritt: Manchester By The Sea
Beste Tilrettelagte Manus
Sigfred Storstrand:
Her tror jeg det ligger imellom enten Arrival eller Moonlight. Fences er direkte oversatt fra August Wilsons skuespill som allerede har fått sine priser i flere tiår, Hidden Figures er igrunn bare en reste-nominasjon alle plasser den er nominert, og Lion, imens den er søt, så er den nok litt for klassisk sentimental for å vinne her. Moonlight ligger nok med esset i ermet her med tematikken den leker med, spesielt etter #OscarsSoWhite ifjor, men jeg hadde ikke blitt forundret om Arrival plutselig hoppet av med prisen.
Kommer til å vinne: Moonlight
Personlig Favoritt: Arrival
Thomas Fjellum:
Arrival vinner ikke. Det gjør Moonlight.
Kommer til å vinne: Moonlight
Personlig Favoritt: Ikke Arrival