Dom over död man – Regi: Jan Troell – Filmlance International AB – 2 t. 6 min.
Om regissøren
Jan Troell er kanskje ikke så godt kjent for det yngre publikum, men han rager høyt i den svenske filmhistorien. Mange eldre kinogjengere har et forhold til hans episke dramaer Utvandrerne og Nybyggerne, som hanket inn flere Oscarnominasjoner på 70tallet. Han står også bak Hamsun (1995). Dom over död man hadde premiere på Stockholm Filmfestival i 2012, og vises på Nova kino de kommende fem dagene, som en del av Cinematekets program.
Handling
Torgny Segerstedt regnes som en av Sveriges største journalister. Vi følger ham som redaktør for en Göteborgavis i 1930- og 40årene. Segerstedt tordner mot Hitler i sine lederartikler, men finner fort ut at ikke alle deler hans skepsis. I de høyere maktlag blir Segerstedts ytringer faktisk sett på som en trussel.
Likner Smultronstället
Regissør Troell er med sine 82 år en ordentlig veteran. Man merker at filmen er laget av en regissør som vet hva han gjør. Det er vanskelig å ikke tenke på Bergman, spesielt Smultronstället (1957). Når vi ser Torgny Segerstedt sitte på sitt kontor omkranset av sine hunder, likner det synet av Isak Borg (Victor Sjöström) i Smultronställets åpningsscene. Også Segerstedt hjemsøkes av fortiden, og har et mildt sagt kjølig forhold til sin kone.
Man er ung så lenge man er elsket
Kjærlighetstriangelet med Segerstedt, kona og hans elskerinne vies mye tid i filmen. Det er gjort flere gode grep; Segerstedts dårlige behandling av kona står i sterk kontrast til hans omsorg for hundene sine. Vi ser et menneske som er distansert fra familien, men som har et glødende engasjement i politikken. I mine øyne er Segerstedts oppgjør med Sveriges nøytrale status i krigen det mest interessante i filmen.
Troell sliter med å skape et drama som fenger i over to timer, men Dom over död man er uten tvil et nært og vakkert filmportrett.