I 1999 revolusjonerte The Blair Witch Project horror-genren. Den var ikke den første found footage-filmen, men den tok uten tvil sub-genren til nye høyder. Om man for eksempel ser på antall oppfølgere Paranormal Activity-serien har, så har man funnet en del av arven etter The Blair Witch Project. Så kan det jo diskuteres om det er en god ting eller ikke.
Det som gjorde The Blair Witch Project til et så stort fenomen, var markedsføringen. Found footage var en generelt liten genre på den tiden, og med ukjente skuespillere som alle ble meldt savnet av de bak filmen, klarte de faktisk å få mange til å tro at dette var virkelige bilder. I 2016 er man derimot ganske vant til lignende filmer. Med en oppfølger 17 år etter den første Blair Witch-filmen, bør man derfor klare å ha kommet med noen nye ideer til serien.
Lillebroren til Heather, fra den første filmen, har aldri gitt opp håpet om at søsteren hans fortsatt lever, selv 17 år etter at hun forsvant. Venninnen hans har et dokumentar-prosjekt, og vips, så har vi en film. Sammen med to andre venner, reiser de ut til skogen i Burkittsville, tidligere kalt Blair, for å lete. Plottet gjør ikke veldig mye annerledes enn den første filmen, eller andre lignende filmer for den saks skyld. Og i likhet med den første, får vi også se veldig lite av selve heksa. I stedet for å stole på at man klarer å holde på spenningen i en mørk skog, blir det lagt alt for mye vekt på falske jump scares. Hvor mange ganger i løpet av en dag sniker du deg innpå vennene dine, for så å røske tak i dem? På et tidspunkt ble samme karakter skremt på den måten i løpet av 20 sekunder. «Can you people stop doing that» blir faktisk sagt om de situasjonene i løpet av filmen, og jeg kan ikke gjøre annet enn å si meg enig.
Noe de dog skal ha skryt for, er at de delvis fikset et av de mest idiotiske problemene lignende filmer har hatt. Med skikkelig teknologi tilgjengelig har de festet kameraer rundt øret, så man slipper å lure på hvorfor karakterene løper rundt, i frykt for sitt eget liv, med et kamera i hendene. Det er fortsatt et par småting her og der, men det går det an å se forbi. Noe som derimot skuffet, er hvordan de introduserte en drone, uten og egentlig gjøre noe med det. I stedet for å bruke den til å lage noen kinematografiske øyeblikk i en film filmet med dårlige kameraer, blir den bare sendt rett opp og ned igjen, samt å sette opp et av årets dummeste øyeblikk på film.
The Blair Witch Project har blitt kjent for bruken av shaky cam, og Blair Witch tar dette til nye høyder. Shaky cam kan bli brukt på en god måte, men her blir det så i overkant at det blir mer forvirrende enn skummelt. Med det sagt, klarer filmen faktisk å lage noen scener her og der som faktisk funker ganske bra. Når filmen vil gjøre noe annet enn å rope høyt, eller vifte kameraet vilt fra side til side, klarer regissør Adam Wingard og lage gode horror-scener. Dessverre er det pakket inn i en ekstremt forutsigbar historie med uforståelige plot-hull, hvor den verste er hvordan noen kan tro at en person har overlevd 17 år i skogen. Det har blitt gitt ut såpass mange horror-filmer om demoner de siste årene, og Blair Witch bidrar dessverre ikke med nok til å godkjenne nok en filmserie med uendelig antall oppfølgere.
Blair Witch - Regissert av Adam Wingard, skrevet av Simon Barrett; med Corbin Reid, Wes Robinson og Valorie Curry. Lengde: 1 t 29 m . Land: USA. Premiere: 28.10.16