I “Sauls sønn” fra 2015 møter vi jødiske Saul Ausländer i konsentrasjonsleiren Auschwitz. Saul blir tvunget til å arbeide for SS som en del av «Sonderkommando». Sonderkommando er en betegnelse på en spesialavdeling med fanger under andre verdenskrig som ble tvunget til å jobbe, før de ble henretta og erstatta. Arbeidsoppgavene gikk som oftest ut på å fjerne og brenne lik, kaste klær og skuffe aske i elva. Vi følger Saul rundt omkring gjennom to dager på leiren idet han febrilsk leiter etter en rabbi som kan begrave en gutt han mener er sønnen hans.
Det første man legger merke til i Sauls sønn er den særegne stilen. Kanskje det mest åpenbare er det finurlige sideforholdet. Mye i likhet med The Lighthouse har Sauls Sønn et sideforhold som gir filmen et tydelig gammeldags preg. Tanken bak sideforholdet er å få det til å se ut som om det er filma på 40-tallet, men har også en funksjon med å gi seeren en slags klaustrofobisk følelse.
Mye av grunnen til filmens sterke uttrykk har noe med regissør László Nemes, kinomatograf Mátyás Erdély, og produksjons designer László Rajk sine forutsatte regler for filmen. Akkurat som det kjente manifestet «Dogme95», hadde filmskaperne bak Sauls sønn et sett med enkle regler. Filmen skulle ikke være vakker eller appellerende. De skulle ikke lage en skrekkfilm, kameraet skulle ikke gå forbi Saul, og seeren skal høre og se akkurat det samme som ham. Derfor får filmen en særskilt stil og fremstår som skitten, desorienterende, og uhyre realistisk. Den beveger seg aldri over i skrekkategorien, men den har sannelig noen gufne scener og er stadig hårreisende.
Da filmen premierte i Ungarn gjorde den det svært godt. Den ble vist stort sett over hele landet og visningene overgikk tidligere selvstendige produksjoner. Etter at filmen ble nominert for en Oscar fikk den enda mer oppmerksomhet i landet og endte opp med å tjene om lag like mye penger som en typisk amerikansk blockbuster tjener i Ungarn. Den blei også rosa av flere kritikere og historikere for sin realistiske framstilling.
László Nemes gjør en vågal, men utrolig regissørdebut med Sauls sønn. Å ta et steg inn i den kanskje mest omstridte delen av filmverdenen som sitt første er på ingen måte barnemat. Derfor er det imponerende hvordan Nemes løser det på med en framgangsmåte som viser respekt samt evner til å formidle.
Sauls sønn / Saul fia - Regi av: László Nemes. Med: Géza Röhrig. Land: Ungarn. År: 2015. Spilletid: 1t 47min