Denne spalten tar turen til Jordan og til kanskje den mest populære jordanske filmen i historien. Theeb premierte overalt. Enten på flerfoldige filmfestivaler eller så kunne du skimte den på din lokale kino. Dette verket starter opp stemningen med lange toner på en rebab, et slags buet strykeinstrument du aldri har hørt om, men definitivt har hørt lyden av. Det er da man ytrer: “Aaaah! Det er liksom lyden av Midtøsten!” og dette starter bakteppet for Theeb, som fanger opp den spesielle stemningen av de arabiske landene.
Theeb er navnet på den yngste av beduinsønnene til en avdød sjeik. Vi befinner oss i 1916, under første verdenskrig. Disse ørkenområdene er okkupert av Det ottomanske riket. Brødrene lever fremdeles et nomadisk og rolig liv. Theebs oppgave er å passe på kamelene og holde seg unna trøbbel. En dag møter de på en britisk offiser og en araber, som har med en mystisk boks og som ønsker hjelp til å finne veien gjennom ørkenen.
Filmen er vakkert fotografert. Ofte tenker man kanskje på Lawrence of Arabia, men det er fordi de ble filmet i samme ørken (til og med The Martian tok produksjonen med hit, og Matt Damon ble også vist traileren til denne filmen. Han var mektig imponert). Theeb fungerer som den perfekte motpart av Lawrence of Arabia, som var regissert av britiske David Lean og følger briten T.E. Lawrence. Her snur regissør Naji Abu Nowar ting på hodet og forteller historien gjennom et barns øyne, som havner i situasjoner ingen barn på den alderen bør havne i. Et glimrende barneskuespill blir presentert gjennom Jacir Eid Al-Hwietat, i rollen som Theeb, i et brutalt og intenst eventyr gjennom Jordans tornevegetasjon, ørkenområder og spennende situasjoner. Skuespilleren er også en amatør, noe som gjør arbeidet mer imponerende.
Men å tidfeste denne filmen mot slutten av den første verdenskrig og på slutten av det ottomanske riket, gir ikke filmen noen politisk budskap, selv om man skulle tro det. Det hjelper godt å ha en film fortalt gjennom et barns øyne. Et barn som ikke har noen interesse eller kunnskap over alt som skjer over landegrensene, men har kun en tørst for kunnskap for ting rundt seg og ønsker å overleve. Han blir først lært opp til å avfyre et gevær og trene opp kameler, men det rolige ørkenlivet blir snudd på hodet. De situasjonene vi blir presentert senere i filmen får enhver seer til å gripe fast til armlenene på stolen. Når skudd fyker, som for en gang skyld høres ut som ordentlige skudd i ekte omgivelser istedenfor de som åpenbart er lagt på i etterproduksjonen, så sitter man der og håper alle kommer levende ut av det. Men slik er ikke virkeligheten. Tvert i mot.
Theeb er et intenst periodedrama midt i øyet av ørkenen. Fantastisk kinematografi, et nydelig skuespill og soundtrack gir denne filmen en flott balanse mellom en coming-of-age-film, en western og en motvekt til Lawrence of Arabia. Dette er et enestående, cinematisk verk fra Jordan om en gutts reise til å bli en mann.
Theeb – Regissert av Naji Abu Nowar; skrevet av Naji Abu Nowar og Bassel Ghandour, med Jacir Eid Al-Hwietat, Hussein Salameh Al-Sweilhiyeen, Hassan Mutlag Al-Maraiyeh, Jack Fox. Spilletid: 1 t. 40 m. Land: Jordan. Premiere: 25. juni 2015 (Norge)