Paul Verhoeven er en spesiell skrue i filmverdenen. De ulike nyansene og de seksuelle undertonene preger filmografien hans og Elle er intet unntak. Filmen har en pangstart, med Michèle (Isabelle Huppert) som blir voldtatt av en ukjent forbryter iført finlandshette. På grunn av en turbulent fortid kontakter hun ikke politiet og lar situasjonen være. Dagene fortsetter som vanlig. Hun drar på jobb i et spillselskap hvor hun er produsent for et videospill, som tilfeldigvis skal utvikle en voldtektscene i gameplayet. Etter en rekke karakterintroduksjoner starter en Rear Window-aktig jakt på å finne ut hvem det er som brøt inn i huset hennes og voldtok henne, for hintene tyder på at det er en hun kjenner.
Isabelle Huppert var en av de få utenlandske nominert for en Oscar forrige helg, og det er tydelig hvorfor, for hennes prestasjon er ikke av denne verdenen. Sårene fra et overfall, forelskelsen av noen andre, sjefsrollen på jobben, morsrollen i hjemmet og skyggen av hennes turbulente fortid er alle nyanser i skuespillerprestasjonen hennes, både tydelig og subtilt. Karaktergalleriet til Verhoeven er levende, og dialogen mellom alle sammen er engasjerende og festlig. Det mest hysteriske er Michèles sønn. En klondrian uten like, som kunne ha vært en av rollene til Espen Eckbo.
I et spill mellom fantasi og virkelighet, som fremheves i Michèles arbeidsdager, finner sted i tankene hennes som et resultat etter voldtekten. Hun sliter med tankene på at hun egentlig ble tilfredstilt av dette, som Verhoeven driver historien videre, som en moderne Hitchcock-film. Han prøvde å gjøre dette prosjektet i USA, hvor flere store skuespillerinner takket nei bare av å høre premisset av filmen. Det var rett og slett for drøyt. Jeg er glad for at dette ble en europeisk produksjon, for det at Elle foregår i Paris gjør det hele så fantastisk. Denne mystiske voyeurismen kommer i perfekt kontrast med den overdådige livstilen Michèles venner og familie utstråler. Den er både ubekvem og overraskende morsom.
Verhoeven belyser et vanskelig tema gjennom Isabelle Huppert. Denne originale filmen griper tak i deg og slipper deg ikke før lenge etter rulleteksten. Jeg kjenner jeg tenker fremdeles på tematikken og karakterene. Elle starter som en klassisk katt-og-mus-thriller som beveger seg mot en psykologisk utforsking av makt og skam.
Elle – Regissert av Paul Verhoeven; skrevet av David Birke; med Isabelle Huppert, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Alice Isaaz. Spilletid: 2 t. 10 m. Land: Belgia / Frankrike / Tyskland. Premiere: 3. mars 2017. Aldersgrense: 15 år