Denne første delen av filmen er en introduksjon til Mayas bakgrunn og hennes familie. Musikkens betydning under oppveksten blir poengtert og konfliktene på Sri Lanka som motiverende og bekymrende faktor i hennes voksne liv blir tidlig tydeliggjort i filmen. Det er hennes fortid som har formet henne som person og det er denne samme fortiden som blir helt sentral i hennes musikalske karrière. Etter innblikket i hennes oppvekst, noe som fyller en nokså stor del av filmen, går vi videre til starten på hennes musikkarrière og de påfølgende kontroversene. Hun synger om sin fortid, sine opplevelser som immigrant og er hele tiden en sterk stemme og en sentral aktivist for tydeliggjøring av problemene på Sri Lanka. Bruken av hjemmevideoer gir et innblikk i selv de mer private og mindre glamorøse øyeblikkene i hennes karrière og vi får ta hennes ståsted i flere av de kontroversielle øyeblikkene hun har vært gjennom. Det blir en veldig nær og personlig opplevelse.
Det er omtrent her, rundt midten av filmen at den virkelig begynner å finne tonen og man innser at dette verken er en fortelling kun om artistlivet til Maya eller om hennes forhold til Sri Lanka konfliktene, men en blanding av de to. Det at M.I.A. som artist ikke kan skilles fra hennes fortid og bakgrunn er ett av filmens hovedpoenger og er også et sentralt aspekt ved hennes musikkariere. “Hva er det som har vært hennes drivende faktor?” er et sentral spørsmål. En følelse av motgang og håpløshet preger filmen, for det har også preget Mayas liv.
Den avsluttende tanken til filmen (gjennom M.I.A.) gir et tegn på håp og fremgang med tanke på flyktninger og konfliktrammede mennesker. Dette er M.I.A.s budskap og sånn sett filmens budskap. M.I.A. har gjennom hele sin karrière vært en sterk og bestemt stemme og hennes private opptak er ikke annerledes, det er rått og direkte og ikke alltid like vakkert.
Matangi / Maya / M.I.A. kan fort oppleves som noe todelt da den omhandler både flyktning/konfliktaspektet ved Mayas liv og artistdelen, men den kunne heller ikke handlet om bare ett av punktene. Filmen gir et veldig allsidig og helhetlig inntrykk av Maya, og kan sammenliknes omtrent med en videodagbok. Selv om filmen kunne (og kanskje burde ha) utforsket noe mer om både bakgrunnen til Maya og hennes artistiske prosess så er det nok innhold her til å gi oss kjennskap til Mathangi Arulpragasam. Både hvem hun er og hvordan hun ble den artisten hun i dag er.
Matangi / Maya / M.I.A. – Regissert av Steve Loveridge. Med Mathangi Arulpragasam (M.I.A.). Land: UK/USA. Premiere: 16.11.18 Spilletid: 1t 36m. Aldersgrense: 12 år.