Å tilbringe en uke på filmfestival kan bli slitsomt, men når festivalen nærmer seg slutten befinner Ingrid seg fortsatt i kinomørket i hovudstaden for å få med seg et siste par godbiter fra årets Film fra Sør-program.
Tehran Taboo
Denne animerte filmen fra Tehran setter lyskasteren på en del samfunnsproblemer i det iranske samfunnet. Da spesielt personlig frihet, seksuell frihet og likestilling mellom kjønnene. Vi følger fire mennesker i den overbefolkede storbyen som alle er i en undertrykket posisjon under de sosiale normene i samfunnet de lever i. Pari er av økonomiske grunner tvunget inn i prostitusjon. Hun er alenemor og må samtidig som hun livnærer seg av prostitusjon, ta vare på sønnen sin. Sønnen er, trolig fordi han har måttet vitnet hva moren har holdt på med så lenge, stum. Sara er gravid med sitt første barn for tredje gang. Mannen hennes nekter henne å jobbe, mens hun er mer og mer usikker på han og det han driver med om kveldene. Doya har et one-night stand med musikeren Babak, men hun skal snart gifte seg med noen andre. Om brudgommen hennes finner ut at hun ikke er jomfru på bryllupsnatta, vil han drepe både henne og Babak. Vi ser hvordan Babak prøver å skaffe penger til en tvilsom operasjon som vil gi Doya en falsk jomfruhinne for å berge begge hennes liv. Gjennom filmen ser vi hvordan de religiøse lederne i samfunnet både er svært hyklerske, undertrykkende og utnyttende i sin maktposisjon. Filmen, som er regissert av en iransk regissør, men laget i Tyskland, er både imponerende laget og samtidig en god og sterk kritikk til de svært etablerte religiøse normene i Iran
(Tyskland, farsi)
The Third Wife
I Vietnam på 1800 tallet følger vi en velstående og rik familie på landsbygda. Filmen tar for seg arrangert ekteskap, og hvordan alt for unge jenter giftes bort av av rent strategiske og økonomiske årsaker. Familiens rike overhode Hung, har allerede to koner. Filmens begynnelse følger hans tredje bryllup. Bruden, og filmens hovedkarakter er 14 år unge May, som absolutt er alt for ung for den posisjonen hun blir satt i. May er barnslig, usikker, ensom og uskyldig. På dagen leker May med de andre småbarna i den store familien. På natten må hun i seng med sin godt voksne ektemann. Etter hvert blir May gravid, og hun ber til gudene om å gi henne en sønn slik at hun kan vinne mer respekt hos sin mann. De to andre konene hjelper og veileder May så godt som de kan, og de prater om alt fra hvordan man vasker riktig, til hvordan hun best kan tilfredsstille Hung på kvelden. Samtidig rår sjalusi og konflikter kvinnene seg i mellom, og May lærer seg hvordan man kan skape egen tilfredstillelse på andre måter i et ganske ensomt og følelsesløst samliv. The Third Wife er visuelt vakker, forførende, frastøtende og skildret svært godt. Kvinnenes undertrykkelse og elendighet er tilstede, men fordi filmen bruker mer tid på å skildre fellesskapet mellom dem framfor hvor forferdelig deres livssituasjon er, står filmen sterkt som en frisk og nyansert fortelling som gir et dypere blikk enn forventet.
(Vietnam, vietnamesisk)
Ash is Purest White
Ash is Purest White er en slitsom, omfattende kjærlighetshistorie satt over et tiår i det 21. århundre. Qiao er en tøff og lojal partner til gangsteren Bin som driver et lokalt små-kasino i den kinesiske kullgruve-byen Datong. Kullgruve-virksomheten er i ferd med å dø ut av byen, og dette preger samfunnet hardt. Da Bin en kveld blir angrepet av en mobb på åpen gate, forsvarer Qiao han med å skyte varselskudd fra en pistol. Mens Bin ender opp med et års fengselsstraff, må Qiao sitte inne i fem, for besittelse og avfyring av et ulovlig våpen. Når hun slipper ut og prøver å finne han, viser det seg at samfunnet har endret seg. Bin, som ikke besitter den makten han en gang hadde har blitt et bittert og gledesløst skall av sitt tidligere jeg. Qiao har brukt tiden sin i fengsel på å vente på Bin, men han har ikke ventet på henne. Forholdets sanne natur føles flyktig, og Bin skildres som en mangelfull karakter som overhode ikke er verdig omsorgen og lojaliteten Qiao gir han. Selv så selvstendig, sta og nevenyttig som Qiao er, klarer hun ikke å gi slipp på Bin, som etter hvert ender opp med å trenge henne mer enn noe annet.
(Kina, mandarin)
Would You Like to Stargaze
Som en av festivalens korteste filmer, er denne nesten mytiske og trollbindende filmen 72 minutter lang, og på ingen måte lett fordøyelig. Verden er svart/hvit med sterke kontraster og mye gråtoner med imponerende komposisjon. Med unntak av et par “helikoptershots,” der kamera flyter over en storby om natten og lysene fra byen mer enn noe annet ser ut som en flom av stjerner, er alle bildene i filmen statiske med lange takes og lav klipperytme som gir publikum tid til å nyte komposisjonen. Arman er en ung og fattig gutt som bor på kjøkkenet i en restaurant. På en butikk møter han den velstående kvinnen Zhanna som har glemt kredittkortet sitt, og ikke er i stand til å betale for varene sine. Arman betaler for henne, og de to ender opp med å tilbringe kvelden sammen. Historien tar dem fra byens pøsregn, opp til fjellene hvor de, etter å ha tatt heisen opp, ender opp med å måtte gå ned. Selv om filmen inneholder typisk romantiske scenarioer, er dette på ingen måte en kjærlighetsfilm. Dette er en visuell film med lite dialog og litt ufyselige karakterer, som likevel skaper en oppslukende sensuell stemning som nekter å slippet taket på publikum.
(Kazakhstan, russisk)
The Great Buddha
Pickle jobber som nattevakt på en statue-fabrikk i Taiwan. Mens han jobber får han ofte besøk av kompisen sin Bellybutton. Da TVen en dag slutter å fungere, klarer Bellybotton å overtale Pickle til å ta en sniktitt på opptakene gjort av dashboardkamera til sjefens Bugatti. På minnekortet ligger det flere videoer da sjefen har høylytt samleie med en rekke kvinner. De to guttene er begeistret over å få et innblikk i den rike sjefens ivrige seksualliv, men snart snubler de over mørke hemmeligheter som de kanskje ikke skulle ha blandet seg opp i. Filmen er en rar blanding av krim, komedie og sosialt drama. Den er morsom uten å ta vekk seriøsiteten i viktige øyeblikk. Korrupsjon, vold og klasseskille er sentrale temaer i denne velfungerende sjangerblandingen. Dette er en merkelig film som lett kan gå fra humoristisk til mørk og alvorlig. På toppen av det hele er det et Voice-over lydspor av regissøren som driver å kommenterer handlingene, både som et modernistisk fjerde-vegg brytende knep, men også for å skape mer kontekst, og å gi dypere innblikk i karakterene.
(Taiwan, mandarin)