[usr 2]
Aja har bodd hele sitt liv i Mumbai der han har lurt turister trill rundt med tryllekunstner og tjuveri. Når moren hans dør setter Aja ut på en reise til Paris, i utgangspunktet for å prøve å finne sin bortkommende far. På en IKEA-butikk i Paris klarer Aja å forelske seg i en av de første kvinnene han ser. Han overtaler henne til å møte han ved Eiffeltårnet dagen etterpå. Siden Aja ikke har et sted å sove i Paris enda, bruker han et IKEA-skap inne i butikken som seng for natten. Skapet som Aja gjemmer seg i blir hentet i nattetimene og kjøres i retning London. Det er nettopp slik den ufrivillige uheldige reisen til Aja starter. Gjennom filmen må han blant annet krangle med grensevakter, fly i luftballong, selge skjorten sin (bokstavelig talt) og la seg røre av flyktninger sine historier. Alt for å komme seg tilbake til kvinnen i Paris som han har et bittelite øye til.
Dette er en livlig film som prøver å ha både mye sjel og hjerte. Boken som filmen er basert på ble hyllet for måten den feiret menneskeligheten i multi-kulturalisme. Til tider er Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap også utrolig underholdene å se på. Gjennom Ajas reise i Europa blir han blir kastet rundt nesten som en pingpong-ball. Og det er derfor mye som skjer, og plottet tar alle mulige vendinger. Spesielt Aja blir redusert til en typisk naiv, jovial type og mange av de Aja møter reduseres i stor grad til arketyper. Selv om filmen kommer fra et godt sted ender den til de grader opp med å simplifisere hele situasjonen for underholdningsverdi.
Hovedproblemet til denne romantiske komedien at den ikke helt klarer å bestemme seg for hva den vil være, og ender opp med å prøve å gjøre alt på en gang. Det er for mye som skjer med Aja, for mange karakterer som får for liten dybde og for mange «moralske innfallsvinkler» som Aja utforsker i sin historie. Det er vanskelig å få feste i noe moralsk budskap i filmen da plottet til stadig hopper alle mulige veier.
Selv om Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap er både livlig og uten tvil kommer fra et fint sted, er den dessverre for naiv i sin framstilling og for ambisiøs med at for mange ting skjer på en gang til at tilskueren har tid til å engasjere seg i historien. Når det er sagt kan det likevel hende at denne filmen passer ypperlig for deg om du glad i kjappe romantiske komedier, gøyal dansing, klisjeer, og mye Bollywood musikk.
Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap – skrevet av Luc Bossi og Romain Puértolas; regissert av Ken Scott; med Dhanush, Bérénice Bejo og Erin Moriarty . Spilletid: 1t 36m. Land: Danmark. Premiere: 05.04.19. Aldersgrense: 9 år