[usr 3,5]
Bestevenninnene Molly (Beanie Feldstein) og Amy (Kaitlyn Dever) ser frem til den nærkommende avslutningen av high school og deres fremtidige akademiske liv som toppstudenter. Spesielt Molly snur mobbingen og kritikken hun opplever til snobbete nedlatenhet, og trykker det i trynet på sine medelever av hun skal begynne på Yale til høsten. Verden hennes faller i grus når det viser seg at alle de populære studentene også er kommet inn på prestisjetunge skoler. Molly og Amy har ikke levd livet som tenåringer, har ikke festet eller drukket fordi skolen og fremtiden har vært deres eneste mål. De blir derfor desperate etter å oppleve i hvert fall én ordentlig vill fest før voksenlivet starter for fullt.
Booksmart er essensielt en kvinnelig versjon av Superbad fra 2007, bygget på den samme formelen, med mye av den samme humoren. Nerdete og upopulære protagonister må manøvrere de mer og mer surrealistiske overdrivelsene av tenåringslivets mange irrganger. Det er komedie som holder seg for det meste under beltestedet, og hvorvidt det treffer avhenger av hva slags humor man selv har. Jeg dro på smilebåndet og flirte et par ganger, men det ble ikke en slå-seg-på-kneet-tårer-i-øynene-opplevelse for meg personlig, for det er humoren for klein. For alle de som hyllet Superbad, og liker serier som Parks and Recreation, så er nok dette midt i blinken.
Ser man vekk fra humoren, så gjør filmen en god jobb med sin smakfulle overdrivelse av ungdomslivet, en tid hvor man prøver å finne seg selv og ikke klarer å se at alle andre sliter med det samme. Amy, som delvis har kommet ut av skapet, er skrevet og spilt med sjarm og forståelse. Problemet med rene komedier er at man kan aldri komme ordentlig under huden på karakterene. Utvikling og dybde vil alltid gå på bekostning av en ny spøk. Det er en litt mer seriøs og mye mer effektfull dramafilm rett under overflaten her som jeg personlig hadde satt mer pris på, mer i tråd med Lady Bird fra 2017. Det generelle skuespillet ender i samme båt. Det er noen veldig gode og ektefølte øyeblikk – en karakters innrømmelse av sine drømmer, en klein sex-scene, en høylytt og offentlig krangel – men ellers blir det meste liggende igjen på overflaten.
På tross av en relativt forutsigbar struktur, så virker det som filmen er støttet opp av et solid manus. Det ekstremt pessimistiske og krisemaksimerende politiske klimaet man har i dag, spesielt i USA, gjør Booksmart et friskt pust full av dyktige håpefulle idiosynkratiske ungdommer klare for å forbedre verden på sin egen måte. Filmen er også håpefull for fremtiden når det kommer til kvinnelig representasjon. Ikke bare er dette regidebuten til Olivia Wilde, filmens manus er også skrevet av kvinner. Enda det kan føles som den politiske korrektheten overvelder og lammer samfunnet til tider, er nyansert representasjon innen kreative yrker som film utrolig viktig. Man kan ikke fortelle en historie som Superbad uten et mannlig perspektiv, og man kan da heller ikke fortelle en historie som Booksmart uten et kvinnelig perspektiv.
Olivia Wilde sin regidebut Booksmart har møtt nær universal akklamasjon, og holder i skrivende stund en solid og imponerende 97% på Rotten Tomatoes. Det er utvilsomt en ektefølt og vellaget film, men dens komiske virkning – og som et resultat, dens underholdningsverdi – avhenger veldig på seerens humor. Booksmart blir for noen en minneverdig og hysterisk opplevelse, og for andre en helt grei og forglemmelig komedie med et rikt og håpefullt budskap.
Booksmart – regissert av Olivia Wilde; med Kaitlyn Dever, Jason Sudeikis, Lisa Kudrow, Billie Lourd, Will Forte og Beanie Feldstein. Spilletid: 1t 42m. Land: USA. Premiere: 21.06.19. Aldersgrense: 9 år.