Pedro Almadovar er en av Spanias største regissører og står bak kritikerroste filmer som Snakk til henne (2002), Alt om min mor (1999) og i nyere tid Smerte og ære (2019). Etter en rikholdig karriere er det klart at filmene hans ofte har stilistiske og narrative fellestrekk. Noen av disse kjennetegnene er fargerik og presis kinematografi, temaer om seksuell mishandling og vold, samt et stort fokus på kvinnelige roller i filmene sine. Likevel er det ett tema som står mer sentralt i filmene hans enn noe annet, og det er temaet om identitet. Derfor har jeg valgt å snakke om en av Almadovar sine filmer som treffer blinken i nettopp dette, nemlig den psykologiske thrilleren Under huden (2011).
Etter den berømte kirurgen Dr. Robert Ledgard (Antonio Banderas) mister kona si i en brennende bil oppfinner han et stoff som ikke lar seg ødelegge om det er med kutt, brann eller andre skader. Hensikten er trolig å bruke det som syntetisk hud for pasienter med irreversible skader, men mørke sannheter avsløres etter vi blir introdusert til hans forsøkskanin som er mistenkelig lik hans avdøde kone.
Hvis
det er ett ord som dukker opp i hodet mitt når jeg tenker på denne filmen så er
det «pervers», og det kommer i stor grad av atmosfæren hvor du merker at noe
unaturlig og forstyrrende er på gang, men det er vanskelig å sette fingeren på
nøyaktig hva det er. Kameraarbeidet er førsteklasses, og musikken som blir
brukt er som regel nydelig klassisk musikk. Jeg tror det er kombinasjonen av
disse sofistikerte elementene og det urovekkende innholdet som gjør
filmopplevelsen så effektiv og unik i likhet med Stanley Kubricks
A Clockwork Orange (1971).
Hvis
man skulle dra fram et tydelig høydepunkt, kan man ikke unngå å snakke om
skuespillet til Antonio Banderas hvor han fanger den iskalde auraen til en
kirurg som ikke lar seg stoppe i sine planer. Det er flere scener hvor
ansiktsuttrykket hans alene er nok til å gi meg frysninger.
Når det kommer til temaet om identitet stiller filmen et meget interessant
spørsmål om hvor betydelig vårt fysiske utseende er for identiteten og det som
ligger under. Hvis utseende mitt brått endres, vil jeg fortsatt være den samme,
eller vil personligheten min og karaktertrekkene endre seg og? Kan jeg da bli
en helt annen person om endringen er stor nok? Filmen utforsker dette på en
måte som både er tankevekkende og vulgært.
Det er ofte de filmopplevelsene hvor du ikke vet helt hva du skal føle som også er de mest minneverdige og hardt treffende. Under huden er en slik film som setter merker og står som et sterkt eksempel på hva slags unike og kreative filmer Spania har på lager.
Under Huden (La Piel que habito) - Regi og manus: Pedro Almodóvar. Produsent: Pedro Almodóvar og Augustin Almodóvar. Med: Antonio Banderas, Elena Anaya og Marisa Paderes. Land: Spania. År: 2011. Spilletid: 2t.