Meny Lukk

57. Kasakhstan: “Tulpan”

Dessverre er det slik at den tidligere sovjetrepublikken Kasakhstan har kommet i søkelyset takket være den komiske Sacha Baron Cohen-karakteren, Borat. Hvis man bare anstrenger seg i mikroskopisk grad og gjør litt research finner man ut hvor annerledes virkelighetens Kazakhstan er, fremfor det fiktive Kasakhstan i Borat (som forresten ble spilt inn i en romanilandsby i Romania). For eksempel har etniske kasakher et mer asiatisk utseende, mer som mongoler. På samme måte som mongolene var kasakhene også et nomadefolk før russernes innmarsj. Selv om det er ganske få kasakher nå til dags som lever nomadelivet har likevel den stolte kasakhiske rytter fra steppene vært med på å forme nasjonens selvbilde.

Kasakhstans filmindustri er nok den sentralasiatiske filmindustrien som har fått mest oppmerksomhet internasjonalt sett, spesielt på filmfestivaler hvor regissører som Darezhan Omirbaev og Rashid Nugmanov har vært gjengangere. Til tross for dette er hjemmepublikummet sviktene og foretrekker heller Hollywood-filmer med russisk dubb. Men den kasakhiske filmindustrien har tross dens store utfordringer klart å holde strømmen av filmer på et stabilt fruktbart nivå, sammenlignet med andre sentralasiatiske nasjoner som Turkmenistan og Tadsjikistan hvor en filmindustri rett og slett er fraværende.

Jeg har valgt filmen Tulpan, som tar for seg nettopp dette nasjonale selvbilde satt opp mot vestlig konsum og den sovjetiske dugnadsånden. Filmens hovedperson er Asa, som etter flere år i den russiske marinen endelig har vendt hjem til sin familie på sletten, hans søster, hennes ektemann, og deres tre barn. Asa har store problemer med å tilpasse seg nomadelivet. Spesielt er det frustrerende når hans forsøk på å ta til ekte nabofamiliens datter, Tulpan mislykkes. Familien føler at han er en dårlig forsørger og at de heller vil se til at Tulpan får seg en god utdanning. Tulpan har heller ikke har den store sansen for ham.

Det er ikke bare Asa som har problemer med å tilpasse seg. Innflytelsen fra andre kulturer er strekt tilstede. Ikke minst så er det et faktum at istedenfor for at foreldrene til Tulpan vil skynde seg med å finne en ektemann, slik man gjorde i gamle dager, er de mer opptatt av hennes egen vilje, velvære og hennes ønske om å bli lege. På en måte er Asa oppgitt over hvordan det ikke lenger er et så svart-hvitt som det pleide å være, noe som er et resultat av en kraftig sovjetisk likestilling og vestlig liberalisering. Ikke minst er sistnevnte tydelig når det kommer til Asas bestevenn som har innsiden av trucken sin fult av utklipte magasinbilder av nakne damer og hører på en kassett med ABBA.

Tulpan er en vakker film på grunn av dens halvdokumentariske preg. Kinematografien og amatørskuespillerne skaper et realistisk bilde av det å leve på den kasakhiske sletta, uten på noen måte å glorifisere nomadelivet slik andre kasakhiske filmer pleier å gjøre ved å presentere den stolte rytter, eller ved å holde det moderne samfunnet for en høyere moralsk standard. Filmen har mange velstrukturerte langsekvenser, Det er det spesielt en som er uforglemmelig. Asa må helt alene hjelpe en bortkommen sau å føde midt ute i ødemarka. Tidligere i filmen var vi vitne til en sau som ikke var like heldig med sitt avkom. Når Asa helt alene denne gangen prøver seg, er dette et avgjørende øyeblikk som avgjør om han kan leve i samvær med naturen eller ikke. En bibelsk tapt sau blir funnet.

Filmen har noen jallaelementer som dessverre kan kobles opp mot Borat. Vi ser for eksempel en såret kamel sittende i en motorsykkelvogn. Kkasakhiske embedsmenn bemerket etter premieren på filmen i Kasakhstan at filmen kunne være mer skadelig for Kasakhstans omdømme enn Borat. Tross dette klinget filmen godt blant de internasjonale kritikerne, spesielt i Cannes hvor den vant tre priser. Den var også Kasakhstans Oscar-kandidat.

Tulpan er den perfekte poetiskrealistiske filmen, som på mange måter representerer de mange forskjellige tendensene vi finner i det kasakhiske samfunnet. Enten det er vestlig materialisme, sovjetisk likeverd, eller den håpløse jakten etter det idylliske nomadelivet. En film som virkelig viser hvor langt unna Borat Kasakhstan faktisk er.


Tulpan: Regissert av Sergei Dvortsevoy; manus av Sergei Dvortsevoy og Gennadiy Ostrovskiy. Spilletid: 1 t. 40 m. År: 2008. Land: Kasakhstan

 

Relaterte innlegg