Hver måned fremover kommer redaksjonen til å ta for seg et noe annerledes tema innenfor film for så å lage en rangert topp ti for hva vi mener er det beste i filmverdenen innenfor dette tema.
Denne gangen tar vi for oss de filmene som majoriteten ikke setter veldig høyt men som vi selv mener fortjener å løftes opp og frem. Vi bruker imdb.com som målestokk for utvelgelse av filmer, da det gir en grei pekepinn på hvilke filmer som de fleste ikke setter pris på. Det skal jo litt til for at en film får en score under 6.0 på IMDb. Men det finnes gull her også. Vi lover!
10. Gamer (2009) – Mark og Brian Neveldine
IMDb-score: 5.8/10
Filmen Gamer fra 2009 ble kanskje ikke hyllet av filmkritikere verden over. Snarere tvert imot. Likevel har jeg alltid hatt en liten soft-spot for denne filmen. En framtidsfilm der Gerard Butler er en dødsdømt fange, som blir styrt av en gamer i et slags parallelt univers. En blanding av The Sims, Matrix og Call of Duty. Hvem kan vel ikke like det? Action-sekvensene er fantastiske, og om man klarer å se bort fra noen plothull og et tidvis dårlig manus, så er faktisk handlingen veldig interessant. Det skal være sagt at jeg var 16 år da jeg så filmen for første gang, og kanskje en del av den perfekte målgruppa, men gi den en sjanse. Med noen endringer her og der, kunne filmen lett hatt en 7+ rating på IMDB. — Kristoffer Angelo
9. Lady in the Water (2006) – M. Night Shyamalan
IMDb-score: 5.6/10
Efter filmsuccéer som exempelvis The Sixth Sense (1999), så möttes M. Night Shyamalan av hård kritik när denna fantasyfilm släpptes 2006. Trots detta så är den väl värd att se för sin kreativa idé, mystiska stämning, sitt fina filmfoto och imponerande skådespelarinsatser. Den har en udda story som kretsar kring vattennymfen Story (Bryce Dallas Howard) som uppenbarar sig i poolen till ett hyreshus, där den något livströtte vaktmästaren Cleveland (Paul Giamatti) håller ordning. Paul Giamatti är en fröjd att se i rollen som Cleveland och Bryce Dallas som det underliga sagoväsendet likaså. Även de olika karaktärerna i hyreshuset ger en komisk ton till filmen och bjuder på en otippad gemenskap när detta sagoväsen för dem samman, så som sagor kan göra. Filmen har kanske sina svagheter här och där, men det är en fängslande och stämningsfull fantasyfilm som helt klart är starkt underskattad. — Britta Näslund
8. Black Sheep (2006) – Jonathan King
IMDb-score: 5.8/10
Et eksperiment med genmodifisering av sauer går fryktelig galt, og alle sauene på New Zealand blir gjort om til blodtørstige zombiesauer. Allerede her får man kanskje en viss idé om hvorfor denne filmen bare har 5,8 på IMDB, men Black Sheep er så mye mer enn en helt ok skrekk-komedie. Ikke minst er filmen et kjærlighetsbrev til praktiske effekter, med dukker, masker, og store mengder blod og innvoller – Peter Jacksons spesialeffektteam Weta Workshop står for disse. Den er også ganske vittig, full av sjarm, og selvbevisst. — Even Steine
7. Wetlands (2013) – David Wnendt
IMDb-score: 5.8/10
Helena er en utadvendt 18-åring, som behandler kroppen sin som en søppelkasse. En dag pådrar hun seg analfissur etter å ha vært uheldig med intimbarberingen. Turen til sykehuset kan oppfylle hennes største ønske: Gjenforening med foreldrene. Wetlands bæres av den sjarmerende og ekle Helena, i denne humoristiske tyske komedien, men under er det en vakker kjerne til historien. Filmen er som en frastøtende og grotesk Amelie og gir et godt innblikk i hvordan man kan ta avstand fra regler, parring med andre og vår tids tilnærming til tilfredstillelse. — Christian Høkaas
6. Jurassic Park III (2001) – Joe Johnston
IMDb-score: 5.9/10
Om du av en eller annen grunn ikke fikk nok av Jurassic Parks dinosaurer etter den første filmen: frykt ikke, for femten år siden kom løsningen ut på kino og den er fortsatt tilgjengelig i butikker, OnDemand og på diverse streamingtjenester. Jurassic Park III er tittelen og man slipper heldigvis å trenge å se nummer to i rekken for å kunne nyte denne skatten. Jurassic Park III er stappet full av nye kule dinosaurer og settinger, og man er ikke lenger trygg i verken skyene, med de nye pterodactylene, eller i sjøen ved introduksjonen av T-Rexens største frykt, Spinosaurusen. Samt får man igjen hygge seg i kompani av Sam Neills karakter Dr. Alan Grant. — Alexander Hatlevik Båtsvik
5. Hostel (2005) – Eli Roth
IMDb-score: 5.9/10
Med Hostel er regissør Eli Roth ansvarlig for å starte sjangeren vi nå så fint kaller «torture-porn». Basert på historier om ungdommer som drar på tur for å finne seg selv i Europa, bare for å bli lurt, kidnappet, torturert, og drept, tar filmen dette så langt som overhodet mulig, med det som på den tid var noen av de mest grusomme og autentiske voldsscenene filmet. Hostel fikk 20 års aldersgrense i Norge. Så om du på en eller annen måte ikke har fått med deg denne, er Hostel et fantastisk innblikk inn i en sjanger som – om vi vil det eller ikke – har malt hele filmmediet vårt, og vårt syn på vold i film for godt. — Sigfred Storstrand
4. Noah (2014) – Darren Aronofsky
IMDb-score: 5.8/10
En ting som er sikkert når vi ser noe med navnet Darren Aronofsky på er at vi får servert noe som er kompromissløst. Noah er en ganske uvanlig gjenfortelling av en kjent historie, med en visuell stil man sjeldent ser i et bibelepos. Tematisk og stemningsmessig er den også nokså annerledes, Russell Crowe blir fremstilt som en mann som ønsker å gjøre godt men er for trangsynt og ensporet, noe som kommer tydelig frem via skuespillerpresentasjonen til Jennifer Connely, som spiller hans strevende kone. Gjennom skuespillet og Aronofskys visjon åpner det seg nye, mer menneskelige måter å se på bibelfortellingen om Noah. — Ole Johnny Fossås
3. Hollow Man (2000) – Paul Verhoeven
IMDb-score: 5.7/10
I denne gjenskapelsen av den klassiske fortellingen om The Invisible Man, spiller Kevin Bacon lederen og den frivillige forskningskaninen bak et team som har knekt koden bak et usynlighetsserum. Som i den tidligere fortellingen blir Bacon gal, og filmen setter virkelig galskapen i fokus, og viser de villeste og mest ondskapsfulle menneskelige impulsene frem. Ikke bare er filmen en ufattelig interessant og intens mørk thriller, men den har også noen helt utrolige effekter, som overgår veldig mye av det som er gjort etter år 2000, som alene gjør filmen verdt og se. — Sigfred Storstrand
2. Only God Forgives (2013) – Nicolas Winding Refn
IMDb-score: 5.7/10
Only God Forgives er definitivt ikke for alle, og hvis du forventer plot er dette feil film for deg. Den kan vel til og med kalles litt pretensiøs. Det Only God Forgives virkelig har gående for seg er at den er en unik opplevelse; den spiller på alle sansene dine, noe jeg vil påstå er kunst, og gjør at den er langt bedre enn hva IMDb-brukere skal ha det til. — Sondre Hareide
1. Spring Breakers (2012) – Harmony Korine
IMDb-score: 5.3/10
Ved første blikk er det ikke rart at Spring Breakers ligger og ruger på 5.3/10 på IMDb. Filmen er vanskelig å se på, og å se en mening i den overdrevne nihilistiske stilen kan virke umulig. Men med et andre blikk, er Spring Breakers uten tvil en av de aller vakreste, modigste og kompromissløse filmene dette tiåret så langt. Den kan tolkes på mange måter, men for meg er dette en unik film om å finne seg selv og å finne lykken lovet av verden rundt seg, koste hva det koste vil. Filmen har også hands-down den feteste Britney Spears-coveren noensinne filmet. — Sigfred Storstrand