Med Queens mange og blandede hits som grunnlag, tar Bohemian Rhapsody oss gjennom den rørende fortellingen om Freddie Mercury (Rami Malek), og hvordan bandet Queen gikk fra å være et lite studentband til å bli et av verdens mestselgende og kanskje beste band noensinne.
Filmen åpner tidlig 1970-tallet, lenge før Freddy Mercury fikk sin suksess med Queen. På den tiden het han Farrokh Bulsara og bodde med foreldrene sine, som var innvandrere i et lite hus i London. På dagtid jobbet han på Heathrow Airport med å løfte bagasje inn og ut av passasjerfly. På kveldstid gikk han på byen for å komme vekk fra sin tradisjonelle familie. En kveld, etter å ha sett en opptreden av studentbandet Smile, møter han dem backstage for å uttrykke hvor mye han likte konserten. Det blir ganske klisje, men filmen vil ha oss til å tro at vokalisten i Smile bokstavelig talt sluttet 10 minutter før Freddie møtte dem. Uansett så er Freddie ivrig på å vise hva han kan, og etter å ha hørt han synge blir bandet raskt enige om å gjøre han til ny vokalist. Slik skildres starten på en utrolig rockekarriere som verden nesten ikke har sett maken til.
Filmen tar oss gjennom Mercurys utfordringer med å forstå og erkjenne sin egen seksualitet samt hvordan hans ufiltrerte ambisjoner og visjoner både var det som gjorde Queen så store i utgangspunktet, men også førte til problematisk dynamikk i bandet. Selv om Mercury etter hvert valgte å leve som en homofil mann, var den viktigste kjærligheten i hans liv, den han hadde med Mary Austin, og filmen skildrer dette på en veldig vakker måte.
Filmen, eller rettere sagt Rami Malek, gjør en formidabel overbevisende jobb med å framstille Freddie Mercury som den nyanserte, fargesprakende, flamboyante underdogen han var. Sett bort i fra at han mimer til alle sangene med Mercurys stemme i bakgrunnen, (som er forståelig, siden det tross alt er vokalene til Freddie Mercury vi snakker om her) er Malek like overbevisende i rollen som Freddie på scenen som Freddie i sitt privatliv. Med sin nyanserte og menneskelige tolkning, gjør han en opptreden som til tider totalt vil lure deg til å tro at det faktisk er Mercury som er på lerretet. Malek gjør virkelig en fantastisk, karrieredefinerende opptreden, som for de fleste vil være verdt kinobilletten alene. Om ikke Malek blir tildelt en Oscar-nominasjon for beste mannlige hovedrolle før februar 2019, så tror jeg nesten man må begynne å tvile på kompetansen til de som sitter i akademiet. Dette er nettopp fordi det vil være en underdrivelse å klassifisere Maleks opptreden for Oscar-verdig.
Selv med Queens imponerende og sjangerbrytende musikksamling bak seg, forblir denne biografien om en rockelegende som ikke klarte å passe inn, ganske snill tvers gjennom. Filmen unngår å stille de vanskeligste spørsmålene, og har brukt sin porsjon kunstnerisk frihet for å ende opp med en ganske klassisk dramaturgi og en avrundet, storartet finale som de fleste i salen kan føle seg tilfreds med.
Selv om det uten tvil fungerer bra, til den grad at det mot slutten er vanskelig å holde tilbake tårene, tar historien svært lite sjanser og kjennes mindre ut som den intime biografien det den burde ha vært. Filmskaperne er utrolig bevisste på hva de har valgt å inkludere, ekskludere og forandre på for å få framstille en avrundet, mild historie som skal kunne resonnere med flest mulig.
I bunn og grunn så er dette en film som uten tvil fungerer. Musikken gjør det den skal med å røre og ivre oss på alle de rette stedene. Selv om vi vet hvor dette ender, holder vi med og engasjerer oss i bandets historie. Den overdrivende kunstneriske friheten som filmskaperne har tatt er litt mye, og vil trolig kjennes fornærmende ut hvis man kjenner til Queens historie veldig godt, men helt fin om du, som de fleste av denne generasjonen, liker den tidløse musikken deres uten å ha så mye kunnskap om bandets opphav. Filmen gir deg ingen grunn til å tvile; Queen var, og vil alltid være, legendariske.
Bohemian Rhapsody – Regissert av Brian Singer og Dexter Fletcher; skrevet av Anthony McCarten og Peter Morgen; med Rami Malek, Aidan Gillen, Gwilym Lee og Lucy Boynton. Spilletid: 2 t 14 m. Land: USA. Premiere: 02.11.2018. Aldersgrense: 9 år