I dette kostymedramaet får vi se hvordan Vicky Krieps forestiller en kvinne sliter med å holde standarden som vakreste av dem alle, og tar tilbake kontrollen over sitt liv. Sammen med Marie Kreutzer har de laget en film som kvinner kan bli inspirert av.
Året er 1878 og keiserinne Elisabeth «Sisi» (Vicky Krieps) av Østerrike-Ungarn, har bikket 40 år. Hun jobber hardt med å holde seg relevant og vedlikeholde sin skjønnhet. Hun har lenge vært et skjønnhetsideal med sin smale midje, yndige ansikt og flott hår. Hun har skapt trender som andre kvinner og jenter følger slavisk. Men så går årene, og folk følger med. Har hun lagt på seg? Er hun blitt gammel? Det eneste hun blir verdsatt for er utseendet.
Hun ber tjenerne sine om å stramme inn korsettet tettere og tettere. Elisabeth slites av å opprettholde folkets forestillinger. Alles kommentarer på utseendet hennes, i tillegg til at tsaren ikke viser henne nok interesse, fører henne inn i opprørskrig hvor hun skal ta tilbake igjen kontrollen. Elisabeth viser en god langfinger til det etablerte og tar med seg en gjeng med tjenere og venninner for å klekke ut en plan. Sammen prøver de å gjøre det som er best for både keiserinnen og det offentliges interesse.
Dette kostymedramaet er ikke av sorten kjedelig, for å si det sånn. Vicky Krieps spiller rollen som flerspråklig keiserinne med sterk overbevisning. Hun er lekende og varm, men også krass og egoistisk som en keiserinne skal være. Det som tilsynelatende virker som et alvorlig kostymedrama blir brutt opp av humoristiske situasjoner som kommer overraskende på. Det tilfører en letthet og lekenhet som regissør Marie Kreutzer ser ut til å like. Å bruke «enkel» humor i en slik overdådig film, var ikke noe jeg helt forventet. Det åpnet opp for at filmen skulle gå i en annen retning enn tenkt, og det var i hvert fall jeg ekstremt fornøyd med. Kreutzer har også lekt seg med bildekomposisjon for å speile keiserinnens psykologiske tilstand. Disse «lekenhetene» skaper et brudd i sjangerkonvensjonen, i vår forståelse for hvordan et kostymedrama skal være som jeg mener funker veldig bra.
Filmen minner om Sofia Coppolas “Marie Antoinette“. På samme måte som Corsage blandes det moderne inn i det gamle. De har begge ny-moderne musikk som en del av filmens soundtrack. Karakterene går også i opprør, men på hver sin måte. At disse filmene har noen likheter er ikke noe negativt i seg selv, men det kan få en til å ville sammenligne de på noen punkt.
Måten Elisabeth blir portrettert som en historisk figur er underholdende og gøyal. Krieps gjør en sterk figur som en opprørsk keiserinne som vil bli elsket og begjæret, og legger ut en fiffig plan for å sikre sin fremtid og ettermæle. Dette er en film som treffer på kraften kvinner har. Absolutt verdt å få med seg Vicky Krieps i en slik rolle. Blir overrasket om hun ikke får noen priser for dette.
"Corsage" regissert av Marie Kreutzer. Med: Vicky Krieps, Colin Morgan, Finnegan Oldfield. Spilletid: 1 time og 53 minutter. Land: Østerrike, Frankrike, Luxembourg, Tyskland.