Etter mange lange år med venting kommer endelig thriller-eksperten Park Chan-wook ut med en ny film! Regissøren som mange knytter med filmer som Oldboy og The Handmaiden har blitt et anerkjent navn, og dette navnet står sterkt innenfor thrillersjangeren som han har operert innen i mange år. Decision to Leave er hans nyeste film, og Park Chan-wook fortsetter der han stoppet i 2016.
I Decision to Leave følger vi en plaget detektiv når han blir bedt om å undersøke et dødsfall. Liket til en gammel mann ligger ved foten av et stort fjell og Jangs (Park Hae-il) kollegaer trekker raske konklusjoner om ulykke eller selvmord. Erfarne Jang er heller usikker og sammen med hans team setter han i gang en undersøkelse på dødsfallet. Etter lite fremgang kommer detektiven til mannens kone, den nybakte enken Song (Tang Wei). Song er ikke den hun ser ut som ved første blikk, desto mere teamet graver, jo desto større og sjokkerende viser hennes fortid seg å være. Den allerede vanskelige etterforskningen blir og vanskeligere når Jang blir mere og mere opphengt og forelsket i Song.
Det morsomme med å se en film laget av Park Chan-wook er at regissøren vet akkurat hva han skal gjøre i hver eneste scene gjennom hele filmen. Hver eneste sekvens er på en eller annen rar måte teknisk perfekt. Alle kuttene er timet til perfeksjon og alle kamerabevegelser har en effekt. Designet på settene er stemningsskapende og lokasjonene som blir brukt i filmen utrolig vakre. Alt dette leder meg til filmens absolutt sterkeste side.
Filmatiseringen av Decision to Leave bringer kameraarbeid på det absolutt høyeste nivå. Kinematrogafør Kim Ji-yong har virkelig skutt innertier med hans jobb i filmen når han bringer en rekke spennende og sære skudd. Noen av de skuddene som virkelig imponerte meg var de mange som kom fra helt utenkelige perspektiver. Mitt favoritt eksempel kommer tidlig i filmen når jeg får et blikk på hovedkarakteren gjennom øynene på et lik. Dette er bare et av mange eksempler på hvordan Kim Ji-yong gjør Decision to Leave unik og spennende med sin filmatisering.
Filmen er teknisk utrolig, og dens regi er i topp klasse, men uansett så sitter jeg med en litt usikker følelse når det kommer til Decision to Leave. Til tross for å være veldig bra så detter filmen i skyggen bak noen av Park Chan-wooks tidligere filmer, dette på grunn av manus. Det er mye til filmens historie som jeg liker, spesielt karakterenes dybde og ulike bidrag til filmen, men selve mysteriet blir dessverre ikke så stort som jeg føler det kunne være. I noen av hans tidligere filmer blir jeg sittende og gjette hele filmen og jeg blir forført fra start til slutt. Decision to Leave på den andre siden blir ikke like sjokkerende og jeg mener at manuset ikke holder det ellers skyhøye nivået til filmen.
Decision to Leave var Sør-Koreas offisielle Oscar kandidat fra filmåret som har vert, men etter nominasjonene ble annonsert denne uken så blir Park Chan-wook og Sør-Koreansk film satt igjen i skuffelse. Selv om det er mye jeg likte med filmen så forstår jeg også hvorfor den ikke når helt opp til akademiets skuldre. Selv om den ikke vinner noen Oscar så er det fortsatt mange grunner til å få med seg Decision to Leave på kino, og visst du har hørt navnet til Park Chan-wook før denne anmeldelsen så har du kanskje allerede kjøpt din billett.
"Decision to Leave" regissert av Park Chan-wook. Spilletid: 2 timer og 18 minutter. Skuespillere: Park Hae-il, Tang Wei, Lee Jung-hyun, Go Kyung-pyo. Aldersgrense: 12 år