Den siste filmen gir oss et innblikk i livet til Petter Vennerød som filmskaper, mens han gradvis forverres av sykdommen Parkinson. Sammen med hans kone, Karianne Førland Vennerød, vil de lage en siste film sammen før sykdommen tar over. Samtidig som vi får se Petter slite med å uttrykke seg og hans motoriske evner forverres, går vi tilbake i tid og mimrer hans banebrytende filmkarriere.
Vennerød og hans avdøde film-makker Svend Wam, lagde 14 spillefilmer fra slutten av 70-tallet til midten av 90-tallet. Filmene deres hadde et sosialrealistisk preg og konfronterte samfunnets holdninger til «annerledeshet». De brøt sosiale konvensjoner og ble sett på som rebelske menn med anarkistiske synspunkter. Gjennom arkivklipp skjønner vi at dette ikke falt i god jord hos alle. Filmkritikerne holder ikke igjen på hvor mye de misliker filmene og kommer med harde og personlige krenkelser til filmskaperne. Etter mange år med lunkne anmeldelser får de etter hvert anerkjennelse som seriøse filmskapere.
Mens filmen hopper mellom klipp fra nåtiden og arkivklipp fra fortiden, forstår vi hvilket holdepunkt Vennerød og Wam har hatt på norsk filmhistorie. Det er paradoksalt å bli kjent med en av Norges mest interessante filmskapere, samtidig som vi ser han miste seg selv mer og mer. Klippingen er gjort på en vakker måte ved at vi får se filmsnutter samtidig som vi hører han snakke om betydningen bak disse. Det er sterke og kraftfulle filmer som tar opp tematikker som blant annet homofili, transseksualitet og nakenhet. Jeg blir litt skamfull av å tenke på at jeg ikke har sett noe særlig på deres filmografi. Men etter dette er hvert fall lysten sterk til å lete opp noen av Vennerød og Wams samfunnskritiske filmer.
Filmen blir også dypt personlig ved at vi får se fine og rørende øyeblikk mellom Vennerød og hans kone. De snakker om vanskeligheter sykdommen påfører ikke bare for ham, men også for henne. Deres private øyeblikk, som blir delt med oss er vonde å se på. Det er en sørgelig skjebne i vente for dem som er umulig å unngå. Petter forteller at hvis han mister evnen til å tenke og uttrykke seg, er det ikke noe igjen av ham. Det blir derfor tøft å se hvordan han gradvis blir mer og mer fanget i sitt eget hode.
Den siste filmen gir et vakkert farvel til en betydningsfull person i norsk film. Vennerød og Wams filmer hyller det unormale og det synes jeg kan være til inspirasjon for andre norske filmskapere der ute. Ikke nok med at vi får et innblikk i en stor filmskaper sine verk, men vi får også møte en mann som kjemper mot tiden. Denne filmen viser kjærlighet for filmskaping og kjærlighet for livet.
"Den siste filmen" regissert av Karianne Førland Vennerød, Olaug Spissøy Kyvik. Med: Petter Vennerød, Karianne Førland Vennerød. Spilletid: 1 time og 23 minutter. Land: Norge. Aldersgrense: 12 år. På kino: 24. februar.