Pionér – Regi: Erik Skjoldbjærg – Friland / Pandora Filmproduktion / Garagefilm International
Filmen tar oss med til starten av det norske oljeeventyret. Brødrene Petter (Aksel Hennie) og Knut (André Eriksen) er yrkesdykkere og skal være de første på 500 meters dyp. Etter en tragisk ulykke begynner Petter å etterforske hva som egentlig foregår. Han blir trukket inn i et spill hvor han mister oversikt over hvem som trekker i ulike tråder.
Pionér er en flott visuell film som klarer å overføre den klaustrofobiske følelsen hovedkarakteren har til tilskueren med bruk av bevegelse av bildet og ved bruken av ufokuserte nærbilder. Jeg må også trekke frem undervannsbildene i filmen som er fantastiske. Aksel Hennie gjør en troverdig rolle som Petter, men jeg føler han har spilt den samme rollen på lerret før. Personlig kunne jeg gjerne sett noen andre skuespillere få sjansen til å tre frem i norsk film.
Pionér er en spenningsfylt film hvor man følger Petters jakt etter å få bevise sin uskyld i ulykken som oppstår tidlig i filmen. Problemet er at de som tilsynelatende er skurkene til tider er en smule overdrevet. Man klarer ikke helt å forstå valgene som tas, noe som gjør at troverdigheten minker. Jakten blir også langtrukket og selve handlingen drukner litt i spenningen.
Filmen spekulerer i om det var den norske stat som hadde skyld i at flere norske dykkere fikk langvarige skader av dykkene de gjorde på 70-tallet. Filmen viser baksiden av medaljen angående det norske oljeeventyret. Det samme gjorde Arild Østin Ommundsen med filmen Rottenetter (2009). Denne filmen ble nedslaktet i mediene. Vi får se om det norske publikum er mer mottakelige til Pionér, hvor hovedkarakteren er mye mer sympatisk enn i Rottenetter.
Pionér er et godt gjennomført tillegg til norsk storfilm, men hold ikke pusten for en lykkelig begynnelse på eventyret.