Meny Lukk

23. Argentina: “Hemmeligheten i deres øyne”

Hemmeligheten i deres øyne (2009) Regi: Juan José Campanella – Tornasol / Haddock / 100 Bares – 2 t. 9 min.

Argentinsk krimdrama om lidenskapen som gjemmer seg i øynene våre.

Om regissøren
Juan José Campanella (f.1959) står bak en rekke filmer i Argentina, i tillegg til to filmer i USA. Mest kjent av hans andre filmer er kanskje komedien Brudens sønn eller Hijo de la novia (2001), som var nominert til oscarpris for beste fremmedspråklige film. Krimfilmen Hemmeligheten  i deres øyne eller El secreto de sus ojos (2009) vant denne prisen, og er Campanellas meste anerkjente film. Den befinner seg til og med på topp 250 på imdb.com. Campanella har de siste årene regissert episoder av forskjellige amerikanske TV-serier: 30 Rock, House, Law & Order med flere.

Handling

Esposito (Darín) er en nypensjonert politietterforsker som forsøker å skrive en roman. Han henter inspirasjon fra en sak som har gnagd på ham i 25 år: En ung kvinne ved navn Liliana Coloto ble brutalt voldtatt og drept i sitt eget hjem. Hvorfor denne saken er spesiell, avdekkes i tilbakeblikk. Esposito har siden de møttes for 25 år siden vært håpløst forelsket i sin sjef, Hastings (Villamil), og de etterforsker både saken og forholdet til hverandre i filmens fortid og nåtid. Det høres kanskje kronglete ut, men Campanella og medforfatter Eduardo Sacheri vever det hele sammen på dyktig vis.

Tusen fortider og ingen fremtid

Selv om Hemmeligheten i deres øyne med rette kan kalles en krimfilm, er ikke dette en klassisk “whodunit”-fortelling. Mysteriet blir mindre viktig etter halvspilt film, og det er Espositos roman og hang til fortiden som er i sentrum for handlingen. Esposito søker til fortiden for å skape fremtiden sin. En av karakterene advarer ham mot å henge seg opp i ting som er skjedd før: “Du vil ha tusen fortider, og ingen framtid”. Samtidig mister ikke filmen krimtråden helt, og nøstingen er ikke ferdig før helt på slutten. Jeg har virkelig sansen for Ricardo Darín, som spiller Esposito. Han spilte også fabelaktig i Fabian Bielinskys El Aura (2005), en annen argentinsk perle. Samspillet mellom Darín og flotte Soledad Villamil er glitrende.

Long shot-magi

Denne filmen inneholder en av de mest imponerende kinematografiske prestasjonene jeg har sett. Kamera begynner høyt oppe i lufta, og nærmer seg en fullsatt fotballstadion. Det flyr inn på stadion, og finner på merkverdig vis Esposito og hans partner i folkemengden. De leter en mistenkt i trengselen blant supporterne. I det de oppdager ham, scorer et lag mål, og hele stadion eksploderer i kaos og feiring. Etterforskerne følger den mistenkte gjennom mørke stadionganger og ut på gressbanen i en heseblesende jaktscene. Alt dette skjer i ett eneste, perfekt orkestrert shot, som alene gjør filmen verdt å se. Fotograf er Félix Monti, som også fotograferte The Official Story (1985), den andre argentinske filmen som har vunnet en oscar.

Hemmeligheten i deres øyne er et severdig krimdrama med herlige skuespillere og flott foto, og er en sterk representant for argentinsk film.

Relaterte innlegg