Kvinden i buret – Regi: Mikkel Nørgaard – Zentropa Entertainments20 / Film i Väst – 1 t. 37 min.
Kvinnen i buret er basert på den første boken i Jussi Adler-Olsens krimserie om Avdeling Q. Etter et mislykket oppdrag blir politimannen Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) fjernet fra drapsavdelingen, og satt til å lede den nyoppstartede Avdeling Q. Der skal han, sammen med Assad (Fares Fares), gå gjennom gamle, uoppklarte saker. Utgangspunktet er at de kun skal lese gjennom de gamle papirene og skrive en rapport, men dette blir selvfølgelig for enkelt for den frynsete etterforskeren. Mørck finner raskt en sak som vekker interessen hans, og setter i gang en ny, uautorisert etterforskning.
Filmen følger på mange måter et velkjent mønster innenfor krimgenren, noe som helt sikkert stammer fra at boken gjør det samme. Mørck er en sta etterforsker som helst vil gjøre alt på sin egen måte. Han bor alene, tar seg gjerne et glass alkoholholdig drikke hvis han føler for det, og har ikke nødvendigvis overveldende respekt for autoriteter. Det høres kjent ut, eller? Ved sin side har han den ivrige politimannen Assad, som gjerne vil gjøre litt ekte politiarbeid etter mange år bak en pult. Dermed blir han med på sjefens krumspring selv om han ofte lurer på om alt er like lurt. Kaas og Fares utgjør en spennende duo, og klarer å sprøyte inn noe nytt i et forhold vi har sett portrettert mange ganger før.
Historien i seg selv er også interessant. Ved hjelp av tilbakeblikk og parallelle fortellinger får vi et rikt innblikk i historien. De ulike synsvinklene gjør at man engasjerer seg enda mer i historien, og filmen blir riktig så spennende. Det er også interessant å se hvordan etterforskningen ruller framover selv Mørcks sjef stadig forsøker å stramme tøylene. Etter hvert som løsningen nærmer seg, dukker det opp moralske dilemmaer som fjerner en hver tvil om at dette er en svart-hvit sak.
Kvinden i buret følger stort sett alle krimoppskrifter som fins, men er allikevel et spennende bidrag til krimgenren. Samspillet mellom Kaas og Fares er høydepunktet, og heldigvis er produksjonen av oppfølgeren allerede i gang.