Margrete I av Danmark (Trine Dyrholm – Dronningen, Sommerbryllup i Italia) har endelig samlet Danmark, Norge og Sverige i en union etter krig i flere hundre år. I 1402 er det endelig fred i Skandinavia, og dronningens (adopterte) sønn Kong Erik (Morten Hee Andersen – Fred til lands, Sykepleierskolen) skal forloves med prinsessen av England. Roen avbrytes når en mann som påstår å være Margretes førstefødte sønn, Kong Oluf (Jakob Oftebro – Birkebeinerne, Kon-Tiki) dukker opp. Problemet er at Oluf har vært antatt død i 15 år. Denne situasjonen igangsetter utfordrende beslutninger for dronningen, samtidig som det bringer frem sorg, sjalusi og sinne rundt kongefamilien.
Danske Charlotte Sieling har regissert et historisk drama som tar plass i nordens vakre landskap. Margrete den første forteller om et kjent mysterium i Skandinavias historie; fortellingen om Kong Oluf. Det er en komplisert historie med mange involverte, fra flere land. Jeg kan ikke si jeg visste særlig mye om Dronning Margrete, bortsett fra at hun har et nydelig navn, eller om kalmarunionen utenom det helt grunnleggende. Til tross for dette hadde jeg en følelse av grei oversikt, uten at filmen hverken overforklarer eller forventer at seeren skal vite alt. Det skal sies at filmen starter med linjen: “Fiksjon inspirert av virkelige begivenheter”, som er forståelig når dette er en fortelling som er kjent for å mangle informasjon.
Manusforfatterne (Sieling, Maya Ilsøe og Jesper Fink) har, etter min ikke-historiker mening, gjort en god jobb med å skape en troverdig og engasjerende historie fra en viktig tid for Skandinavia. En viktig tid med en spesielt viktig person i sentrum, nemlig Dronning Margrete I. Trine Dyrholm portretterer Margrete med en nydelig blanding av kraft, sårbarhet, kjærlighet og makt. Hennes opptreden er en av grunnene til at denne filmen skiller seg ut fra andre historiske dramaer satt i denne tiden for meg. Vanligvis sliter jeg med å føle empati mot lederne og kongene i slike historier, men Dyrholms Margrete føles som en ekte person. Dette kan ha noe med at vi ikke er vandt til å se kvinner i fronten av slike filmer, noe som var veldig forfriskende å se. Ikke misforstå meg, denne karakteren er ikke svak, eller mindre respektert enn de kongene vi vanligvis ser lede historiske filmer. Både Dyrholm og Sieling sørger for at publikum kan både respektere, heie på, frykte og føle med dronningen.
Sammen med Dyrholm er rollebesetningen full av sterke opptredener fra blant annet Morten Hee Andersen, Jakob Oftebro og Agnes Westerlund Rase. God regi og gode skuespillere blir fremhevet av et utrolig fint lydspor komponert av Jon Ekstrand. Musikken er full av følelser som forsterker de dramatiske scenene, og som ga meg frysninger ved flere anledninger. Selv om jeg åpenbart har mye bra å si om denne filmen, har jeg ikke gitt den full score. Grunnen til dette er at det noe uklarhet, enkelte karakterer tok meg ut av handlingen, og noen deler som kunne trengt mer kontekst.
Charlotte Sieling har uansett laget en solid film, som ved hjelp av godt skuespill og manus, flotte kulisser og et fantastisk soundtrack forteller en engasjerende historie som gjorde meg investert i karakterene og deres skjebne. Trine Dyrholm leder filmen med sitt store talent, og gjør hovedkarakteren verdig det vakre navnet sitt. Jeg ble rett og slett veldig positivt overrasket av denne filmen, ikke minst slutten, som veldig uventet ga meg tårer i øynene.
"Margrete den første" regissert av Charlotte Sieling. Med: Trine Dyrholm, Morten Hee Andersen, Jakob Oftebro og Søren Malling. Spilletid: 2 timer. Land: Danmark / Norge. Aldersgrense: 12 år. På kino: 25. februar.