Meny Lukk

“Midway” – Historisk action med lite mening

[usr 2]

Midway er den aller nyeste blockbuster krigsfilmen i Hollywood. Filmen forteller historien om den underbemannede amerikanske flåten og bombefly-pilotene som kjempet mot den japanske krigsflåten midt i Stillehavet under andre verdenskrig i 1942.

Filmen starter et par år før krigen bryter ut. Edwin Layton, (Patrick Wilson) er en amerikansk marineoffiser stasjonert i Japan. Japan er i en posisjon der de ønsker å bli en ny stormakt samtidig som de er avhengige av støttespillere for ressurser som olje. Under en middag med allierte får Layton en advarsel fra sin vert om at landet kommer til å slå tilbake om de japanske ressursene blir truet eller komprimert. Deretter føres vi «naturlig» til Pearl Harbor som starter filmen med et skikkelig actionfylt CGI-slag som egentlig ikke sitter så lenge i kroppen. Filmen følger videre et fåtall marinesoldater når de svekkede amerikanerne prøver å samle seg etter Pearl Harbor. Samtidig jobber de på spreng med å finne ut av hvor japanerne skal slå til neste gang.

Hovedkarakteren vår er den dristige, kjepphøye og rappkjeftete piloten, Dick Best (ja, du leste riktig). Med sin dristighet bygger Best opp til å få den klassiske modnings-karakterutviklingen og det er både forutsigbar og kjedelig å følge. Når resten av karakterene i filmen sjeldent får en emosjonell side, er Best den publikum kommer dypest innpå. Resten av filmen er fattig på emosjon fordi filmen angriper selve slaget med for mange historiske og kontekstuelle vinkler. Det er også alt for mange karakterer å følge. Filmen verdsetter helt klart historisk korrekthet og har gjort grundig Research på å finne ut av hvem de enkelte amerikanske soldatene i slaget var og hva de gjorde. Dessverre blir publikum blir aldri godt kjent med dem nettopp fordi de er altfor mange. Filmen hadde helt klart tjent på å være mer fokusert og følge færre karakterer.

Det skal sies at Midway slettes ikke er ment til å være en karakterdrevet film, men en actionfylt krigsfilm som pryder seg mye på å være historisk nøyaktig. Actionscenene i seg selv er både storslagene og imponerende, dog utrolig full av patriotisme, heltegjøring av amerikanske marinesoldater og alle tenkelige krigsfilmklisjeer noensinne. CGI-en i filmen er god, og filmskaperne er tydelig i sitt ess i de rene actionscenene hvor fly, hangarskip, kuler og ubåter får gjøre sin spektakulære krigsdans.

Utenom dårlig dialog er det største problemet til Midway at filmen totalt mangler nyansene og bredden mange publikummere er vandt med fra krigsfilmer som Saving Private Ryan og Dunkirk. I Midway er amerikanerne tydelig glorifiserte helter som redder landet fra «de slemme» japanerne. Japanerne er like klisjefulle som amerikanerne og det japanske perspektivet på krigssituasjonen er nesten helt fraværende.

I bred skala blir Midway en krigsfilm som bruker moderne verktøy for å gjenskape den typen utdaterte historier som Hollywood godt kunne ha fortalt på 1940-tallet. Filmen gir publikum lite nytt og føles som en uinspirert unnskyldning fra filmskaperne for å lage en rullebånds-actionfilm med bombeflypiloter og spektakulære slagscener. Den historiske nøyaktigheten i filmen klarer ikke å dekke over filmens dårlige karakterutviklinger og manglende arbeid for nyanserte og ekte skildringer av krigen.

Om du er glad i spektakulær historisk action uten meningsfullt innhold så er Midway filmen for deg, men om du krever mer av dine actionfilmer burde du nok styre unna denne.  

Midway – regissert av Roland Emmerich; med Woody Harrelson, Patrick Wilson, Aaron Eckhart og Alexander Ludwig. Spilletid: 2t 18m. Land: USA. Premiere 15.11.19. Aldersgrense: 12 år.

 

Relaterte innlegg