Det er 1920-tallet og vi befinner oss nord i Australia. Landskapet er stort og utemmet og det er langt mellom husene i den tilsynelatende endeløse ødemarken dekket av sand, busker og stein. Sam Kelly (Hamilton Morris) og kona Lizzie (Natassia Gorey Furber) er aboriginere og er bosatt som arbeidere hos den vennelige bonden Fred (Sam Neill). I en periode hvor Fred er borte havner Sam i en farlig situasjon og ender opp med å drepe en hvit mann. I redsel flykter han og kona ut i villmarken og jakten på dem, ledet av Sersjant Fletcher (Bryan Brown), begynner.
Vi blir kjent med både bønder og aboriginere i løpet av filmen og får oppleve deres ulike holdninger og oppførsel, både overfor hverandre og den større handlingen i filmen. Vi får også et rått og utilslørt bilde av dagliglivet i Australias villmark. Vi møter karakterer med hensikter og med bakgrunn og de blir karakterer vi kan forstå. Likevel er det enkelte karakterers oppførsel og fremtreden som skurrer litt enkelte ganger, og det kan virke som om deres motivasjoner og tanker hopper noe fritt etter hvert som tiden går.
Regissør Warwick Thornton presenterer den australske villmarken rått og brutalt. I løpet av Sam og Lizzies flukt ser vi den endeløse, vakre naturen som omfavner dem samt stammebefolkningene som lever der på sine tradisjonelle måter. Farene er mange og vi innser raskt den enorme størrelsen av urørt ødemark våre karakterer står overfor. I nydelige bilder ser vi det Australske slettelandskapet og dets ensomhet, både på dagtid og nattestid.
Sweet Country bruker flashbacks og flashforwards på en noe orginal måte. Disse kommer gjerne uventet og er alltid uten lyd. Usikkerheten ved om det vi ser er fortid, fremtid eller kanskje drømmer skaper spenning og forventninger rundt handlingen videre. Likevel er det ikke alltid det treffer like bra. Enkelte ting vi får se i disse klippene gir oss en viss sikkerhet rundt hva som vil skje, noe som minker usikkerheten og dermed spenningen. Andre klipp fungerer svært godt og blir flotte tillegg i filmen. Det er disse gode klippene som legger grunnlaget for mye av spenningsoppbyggingen i filmen og sånn sett fungerer dette godt.
Sweet Country gir oss en enkel, men likevel god historie. Som en fortelling om rasisme og et samfunn i endring er filmen flott og unngår i all hovedsak ensidige og flate karakterer. Det tekniske bak filmen er solid og det samme gjelder også skuespillet fra samtlige hovedroller. Ikke bare er det en historie fra datiden vi får servert. Filmen ser også fremover og vi får et glimt av hvordan fremtiden kanskje kan bli noe bedre i Australias ødemark.
Sweet Country- Regissert av Warwick Thornton; med Bryan Brown, Matt Day, Hamilton Morris. Spilletid: 1 t. 53 min. Land: Australia. Premiere: 16. februar 2018. Aldersgrense: 15 år