[usr 4,5]
Nolan er tilbake i kinosalen! Etter flere utsettelser og usikkerhet rundt filmens premieredato er Christopher Nolan sin ellevte film endelig å se på kino, og gjett om det er akkurat der den bør ses! Hans gripende og spennende krigsthriller Dunkirk fra 2017 var en noe ukarakteristisk film for regissøren, men nå er han altså tilbake med en hardbarka actionthriller, mer i tråd med hans tidligere filmer som The Dark Knight og Inception. Alt fungerer ikke nødvendigvis like godt som det gjorde i de sistnevnte filmene hans, men Nolan har igjen levert en film med ambisjon uten like, og med action så direkte kult at det er umulig å ikke bli begeistret.
Er det en film jeg er glad ikke ble gitt ut på streaming så er det denne. Tenet er rett og slett en film som MÅ ses på kino. I likhet med Nolan sine tidligere filmer er Tenet proppfull med slående og imponerende bilder, takket være kinematograf Hoyte Van Hoytema, som jo også filmet Interstellar og Dunkirk. De mange imponerende actionsekvensene er alle filmet med IMAX-kameraer, og er, som alle Hoytema filmer, nydelige å se på. I tillegg til filmens slående visuelle side er også lyddesignet imponerende som bare det. Lyddesignet i kombinasjon med bruken av Ludwig Göranson sitt lydspor tar altså virkelig kaka. Uten det gode kinoanlegget ville ikke opplevelsen vært i nærheten av så god som den var med. Aldri før har jeg opplevd følelsen av å virkelig være til stede, så mye som jeg gjorde i Tenet. Hvert bidige slag kunne føles da bassen dunket i setene, og kom det en eksplosjon ristet det i hele salen. Musikken var også så kul at jeg klarte ikke holde tilbake gliset vær gang den virkelig tok av.
I likhet med Nolans Inception, er Tenet en såkalt høykonseptfilm. I Tenet er det derimot ikke drømmer som manipuleres, men tiden. «Inversion» gjør i Tenet sitt univers så enkelte objekter kan endre retningen de beveger seg i tiden. Jeg har prøvd flere ganger å skrive en god forklaring på «inversion», men jeg må ærlig innrømme at jeg er ikke sikker på om jeg har fullstendig forstått konseptet og dets regler. Jeg skal ikke se bort fra at det kan være jeg som bare har misforstått eller gått glipp av noe, men når replikken «don’t try to understand, feel it» blir sagt nokså tidlig, blir jeg mer overbevist om at Nolan selv ikke helt klarer å forklare konseptet han selv har laget. I motsetning til Inception og dens mange lag med drømmer er «inversion» aldri forklart på en god og lett forståelig måte. Jeg satt igjen ved slutten av filmen med nesten flere spørsmål enn svar.
Når det er sagt vil jeg påstå at selv om handlingen ikke alltid gir fullstendig mening, er den fortsatt underholdende som bare det. Tenet er uten tvil en av de mest underholdene og kule actionthrillerne jeg noensinne har sett. «Inversion» er kanskje ikke alltid helt forståelig, men det legger grunnlag for hva jeg tror er en av de mest slående audiovisuelle opplevelsene i mitt liv. Filmen har en stil uten like, og bruker musikken og kameraet på en utrolig interessant og imponerende måte. Action sekvensene er ikke av de største vi har sett fra Nolan, men måten de er presentert på er så unik og fascinerende at jeg ofte satt og lurte på hvordan i alle dager de kan ha fått det til så godt som de har. Absolutt alle som har jobbet med disse sekvensene fortjener ros. Kanskje særlig stuntkoordinatorene og selvfølgelig Nolan selv.
John David Washington må også nevnes, for en utrolig dedikasjon til stuntene karakteren hans må gjennom. Både han og Robert Pattinson gjorde mange av sine egne stunt, men spesielt Washington imponerer veldig. Når det kommer til hva slags karakterer de faktisk spiller, og deres innflytelse på historien er jeg noe mer kritisk. Ikke misforstå meg, verken Washington eller Pattinson gjør noe galt. De begge jobber godt med det de har, er troverdige som spioner og har sine gode humoristiske øyeblikk. Problemet er mer at ingen av karakterene deres er særlig godt gjennomført. Ikke en eneste karakter i Tenet føles essensiell for filmens plot, mer som sjakkbrikker i et større spill. Det kan virke som at Nolan har skrevet karakterene kun så de kan ta del i de mer interessante og viktige action sekvensene, som virkelig er der filmens hjerte ligger.
Selv om ikke filmen til enhver tid gir fullstendig mening, og karakterene er langt fra de mest interessante personene satt til kinolerretet, er Tenet likevel en særdeles underholdene film. Med en helt unik stil og noen av de kuleste sekvensene jeg noensinne har sett kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale å oppleve Tenet på kino. Dette er en av de filmene man bare vil se om igjen med en gang etter å ha nettopp sett den!
Tenet – Regi og manus av Christopher Nolan; med John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh og Aaron Taylor-Johnson. Spilletid: 2t 30min. Land: USA. Norgespremiere: 28.08.2020. Aldersgrense 12 år