Imponerende samfunnskritikk

A Touch of Sin – Regi: Zhangke Jia – Xstream Pictures / Shanghai Film Group / Office Kitano – 2 t. 13 min.

cannes-2013-TIAN-ZHU-DING

A Touch of Sin forteller ikke bare én historie, men fire i kronologisk rekkefølge. De har en sammenheng med hverandre, men den er tynn. Det rollefigurene har til felles er vold som blir, eller allerede har vært, en del av livet deres, og de har ulike reaksjoner til hvordan de forholder seg til det.

Filmen utforsker vold og hva den gjør med mennesker, og det er utført på en kløktig og tankevekkende måte som det er lett å bli imponert av. Bruken av symbolikk er subtil, men ikke usynlig. For eksempel fremstår dyr i enkelte scener som metaforer for menneskene og hvordan de føler seg.

Umoral og konsekvenser av grådighet er emner som står sentralt i filmens fortelling, og er fangende og lett å følge med på. Hvordan hovedkarakterene reagerer, og hva de blir presset til å gjøre. Filmen fisker etter sympati for de stakkars menneskene som må gjennomgå alt dette, og det er ikke vanskelig å gi dem det. Sterke scener og dype følelser er til å ta og føle på, men ikke ut ifra hvordan skuespillerne utfører sine rollefigurer. Noen ganger virker prestasjonene litt tamme eller altfor entusiastiske. Det kan få det hele til å virke litt falskt, men det er måten de er skrevet på, og hvordan historien blir fortalt, som gjør det lett å sympatisere med dem.

Det som imponerer mest av alt er hvordan denne filmen unnslapp Kinas strenge sensurmyndigheter. A Touch of Sin koker over av samfunnskritikk mot Kina og dets system, men gjør det ved hjelp av subtilitet og metaforer i filmens struktur. Det er oppløftende å se hvordan regissøren Zhangke Jia klarer å kritisere sitt eget land, og vise hele verden noen av problemene de sliter med, gjennom en fortelling som sier én ting, men mener noe annet. Skjulte meninger er godt gjemt, men lett å finne om man samler sammen alle puslebrikkene man får servert i de to timene denne filmen varer. Det er lite musikk, og filmen kunne tjent på å inkludere mer av det, ettersom stillheter kan være døvende til tider, og stemningsmusikk ville kunne formidle sterkere inntrykk, men filmen taper seg ikke av den grunn. Den klarer seg utmerket med det den har.

A Touch of Sin er absolutt verdt å få med seg, og om man ikke syns det er slitsomt å se filmer fra Asia, så vil du kunne nyte denne filmen. Hvis du er voksen og leter etter en film som er annerledes, men på en god måte, så gå å se denne filmen.

Espen A. Henriksen

24 år gammel fra kalde Nord-Norge. Nærmere bestemt en liten bygd i Nord-Troms som ingen har hørt om. Elsker film og audiovisuell kunst generelt. Liker fantasy, og sci-fi bøker. Skjønnlitterær skriving er morsomt også!