«Spotlight» – God, men forsiktig

I de siste par tiårene har grufulle sannheter om den katolske kirkens mange overgrep mot barn rundt hele verden kommet frem i lyset. Vi er heller ikke ukjent med dette i lille Norge med blant annet overgrepssaker i Den Katolske Kirke i Bergen og Trondheim. Spotlight er fortellingen om en massiv skandale avdekket i Boston i 2003 der det ble funnet at den lokale katolske kirken visste om overgrepene som pågikk i fire tiår og prøvde aktivt å holde det skjult for allmennheten.

I Spotlight settes fokus på detektivarbeidet til journalistene og motstanden de møter i å prøve å avdekke svikt i systemet. I en svært dialogtung film får en meget solid skuespillerensemble bestående av blant annet Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber og Stanley Tucci boltre seg i kontorlandskaper. De koser seg virkelig og det er åpenbart at regissør Tom McCarthy (Win Win, The Cobbler) kan det å instruere dem – enkle ting som å gi skuespillerene varierte «props» eller mål i den fysiske verden å forholde seg til bidrar til en dynamikk og realisme i skuespillet. Journalister i virkeligheten har jo egentlig ikke tid til å «bare» snakke, de må skrive ned ting med en gang, spise i farten og komme seg steder. Av og til er det som om blant annet Mark Ruffalo er i en klisjéfyllt actionfilm, alt skjer i siste liten og klippene kommer tett på hverandre. Klipperytmen er også kjapp i Spotlights dialogsekvenser som tidvis trekker oppmerksomheten til seg, men fungerer for å holde en god fart i fortellingen.

I prosessen med å lage denne filmen er det tydelig at man har hatt mange diskusjoner om hvor fordøyelig man skulle gjøre fortellingen. Dokumentaren Deliver Us from Evil (Amy Berg, 2006) er et eksempel på en aggressiv vinkling av denne type systemisk svikt ettersom den fokuserer i stor grad på ofrene for det, noe som gjør filmen ekstremt vanskelig å se på eller bestemme seg for å se. Spotlight har stor psykologisk avstand til ofrene som blir portrettert. En fordel med dette er at vi får muligheten til å fokusere på hvor krevende det er å avdekke skandaler i så stor skala. Journalistene er heltene, selv om det antydes til at også dem gjør menneskelige feil som bidrar til systemsvikten opprettholdes.

Her skulle jeg ønske at filmen var modigere. Spotlight ender opp å bli for betryggende og gir litt for lite motstand i dens portrettering av den fjerde statsmakt som er det filmen har som mål å legge under lupen. Det er lite å tenke på her etter filmen er ferdig annet enn at selve overgrepene er horrible og at journalistene gjorde en bra jobb – til slutt. Film som kunstart kan i samme grad som god journalistikk grave i de skitne, vanskelige temaene, men Spotlight velger uinteressant nok å holde hendene rene i sitt fokus på journalistene.


Spotlight – Regissert av Tom McCarthy; skrevet av Tom McCarthy og Josh Singer; med Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber og Stanley Tucci m.m. 
Spilletid: 1 t. 55 m. Land: USA. Premiere: 11. mars 2016. Aldersgrense: Tillatt for alle.