I den nære fremtid har en ny psykoterapi blitt utviklet som gjør det mulig å gå inn i andres drømmer. En av teknologiens fremste forskere Chiba bruker sitt alter-ego Paprika til å hjelpe folk, enda teknologien ikke enda er ferdigstilt. Når det blir klart at teknologien har blitt misbrukt av ukjente krefter, og flere begynner å falle offer for den samme psykotiske ødeleggende drømmen, må forskerne komme til bunns av mysteriet før de mister grep på sin egen virkelighet og psyke.
Paprika er en leken, underholdende og snodig film. Med en tidvis forvirrende og desorienterende struktur, fremstilles historien slik drømmer ofte utspiller seg. I overlappende, repetitive og snodige øyeblikk knyttes en visuell representasjon av inntrykk sammen med underliggende psykiske problemer. Filmens tempo og tone er også ulikt alt man finner i den vestlige verden, og det særegent japanske er på mange måter med på å forsterke den drømmelignende kvaliteten.
Animeringen er i absolutt verdensklasse. Med nydelig presisjon flyter bevegelser og bakgrunner i hverandre, og ansiktsutrykk og mimikk er heldigvis ikke så overdrevet som i mange andre japanske animasjonsfilmer.
Christopher Nolans Inception er nok delvis inspirert av Paprika, hvor ikke bare premisset, men også flere scener er veldig like. Som i Inception, er også Paprika like mye en film om film som det er en film om drømmer. Det å fortape seg i en handling, det å klippe fra en scene til en annen uten at det stilles spørsmålstegn ved kontinuitet, det å leve forskjellige roller i forskjellige tider, det å symbolisere og alludere til underliggende temaer, er alle elementer drømmer og film har til felles.
Paprika er regissert med en fornøyelig flyt og kreativitet. Filmen er laget av Satoshi Kon, som tidligere kom ut med filmene Millennium Actress og Perfect Blue. Sistnevnte er en mye mer seksualisert og psykisk dyptgående historie, men filmene har flere fellestrekk, blant annet det å leke seg med linjene mellom virkelighet og fantasi, samt verdener presentert av upålitelige hovedpersoner.
Med animasjon i verdensklasse, er Paprika en utfordrende og annerledes film. En fornøyelig 90-minutters opplevelse og en fin vei inn i japansk animasjon for de uinnvidde.
Paprika - regissert av Satoshi Kan; med Megumi Hayashibara, Tôru Furuya og Akio Ôtsuka. Land: Japan, 2006. Spilletid: 1t 30m. Aldersgrense: N/A