Den 12. desember 2016 ble et blankt oransje bilde postet på Instagram av dusinvis av modeller og kjendiser med en link til den da ukjente Fyre Festival. En sexy og enigmatisk reklamefilm lovte en musikkfestival uten like, med modeller på en strand i Bahamas. 48 timer senere var nesten hele festivalen utsolgt, og det hele lå an til å bli tiårets luksus-event, Woodstock for den sosiale media alderen.
Mannen bak festivalen, Billy McFarland, hadde nylig startet selskapet Fyre sammen med rapperen Ja Rule. Selskapet besto av en app som lovte å forenkle bookingen av talent til fester og evenement. Istedenfor å måtte ”kjenne noen” eller gå igjennom lag med agenter og påvirkere, skulle appen gjøre det enkelt å finne talentet man ville ansette og samtidig kunne stole på arrangementer som ble avtalt. Fyre Festival vokste ut av et ønske om å promotere appen, men ble etter hvert så stor at Billy McFarland totalt mistet fokus på selskapet til fordel for festivalen.
I retrospekt så er det vanskelig å forstå at så mange mennesker gikk på limpinnen. Med nesten ingen informasjon eller detaljer, spydde folk ut hundrevis til tusenvis av dollar for en festival som aldri hadde blitt holdt før, som ikke en gang hadde annonsert artistene som skulle delta. Samtidig er det lett å undervurdere hvor mye makt såkalt ”social media influencers” har i dagens samfunn. Kendall Jenner fikk betalt 250 000 dollar – nesten 2,2 millioner kroner – for én eneste Instagram-post om Fyre Festival.
Den andre siden av sosiale mediers makt ble også frydefullt åpenbart. Det skulle dusinvis av kjendiser og modeller og hundretusener av dollar til å promotere festivalen. Men når en ukjent tjueåring poster et bilde av et talentløs ostesmørbrød ser plutselig hele verden hva slags fiasko Fyre Festival virkelig var.
Denne Netflix-originale dokumentaren er utrolig vellaget, og har funnet genuint interessante mennesker å intervjue. Det hele legges frem med brutal ærlighet om hva som skjedde og deres egen tvilsomme rolle i det hele. Dokumentaren er strukturert svært kronologisk, som bygger spenning til den uunngåelige katastrofen som ligger i vente. Den stiller også interessante samtidsspørsmål: er det riktig av såpass innflytelsesrike mennesker som Bella Hadid og Kendall Jenner å skamløst promotere en svindel uten å samtidig innrømme at de blir betalt for det? På den andre siden, kan mennesker i slike posisjoner bli holdt ansvarlig for kvaliteten på det de promoterer? Sant skal sies at ingen – ikke en gang de nærmest Billy McFarland – virkelig visste hva slags katastrofe dette kom til å bli.
Fyre: The Greatest Party That Never Happened er en tidvis hysterisk morsom, tidvis vond og enerverende, dokumentar om noe det er vanskelig å tro virkelig skjedde. Det er også vanskelig å ikke bli sittende igjen med sitrende skadefryd over hvor lettlurte en del mennesker er, og hvor lett det faktisk er å svindle slike mennesker for penger. Det er bare synd og vondt at så mange uskyldige mennesker ble svindlet i samme slengen.
https://www.youtube.com/watch?v=j8lNWj5Atu0
Fyre: The Greatest Party That Never Happened – regissert av Chris Smith. Spilletid: 1t 37m. Land: USA