The Gardener – Regi: Mohsen Makhmalbaf
Skrevet av: Martin T. Johannessen
Mohsen Makhmalbaf er æresgjest på Kosmorama dette året, og på fredag var det klart for premiere på regissørens siste film, The Gardener. Filmen er en dokumentar som aktualiserer religionens plass i det moderne samfunnet, og handler først og fremst om mindre religioner, i dette tilfelle Bahá’í.
Makhmalbaf er undrende i sin tilnærming til både tematikk og kinematografi. Etter filmens slutt forklarte regissøren, som selv var tilstede under visningen, at to av tre kameraer brukt totalt under innspillingen representerte menneskelige perspektiver, mens det siste kameraet representerte filmøyet. I Brechtiansk stil filmer til stadighet filmskaperne (Mohsen Makhmalbaf og hans sønn, Maysam_Makhmalbaf) hverandre, og dialogen dem i mellom legger til grunn for filmens kjernekonflikt: positive og negative sider ved religion.
Filmen gir ingen svar, og leker seg snarere med de store spørsmålene. Dette er et smart trekk; presenterte argumenter føles aldri påtvungne, og spesielt det siste kameraet – filmøyet, manipulerer fram en følelse av objektivitet. Bilder av natur kun akkompagnert av musikk oppleves som behagelige tenkepauser, og gir det nødvendige rommet for refleksjon. Den eksperimentelle, nesten primitive kinematografien (overeksponerte bilder, tilsynelatende planløst) går hånd i hånd med filmskapernes nysgjerrige tilnærming til tematikken, og skaper en følelse av ro og harmoni.
The Gardener er en film uten svar. Det passer bra da tematikken er såpass misjonerende i seg selv.