Se for deg at du har akkurat matchet med tidenes kjekkas på Tinder. Dere møtes på date, og det går over all forventning. Dere drar hjem til han, og du blir der til dagen etter. Så viser det seg at hunden hans er et menneske i hundekostyme.
Laget som eksamensfilm på NTNU og senere plukket opp av diverse festivaler både innenlands og utenlands – “Good Boy” er en absurd thriller skrevet og regissert av Viljar Bøe.
Filmens hovedroller Christian (Gard Løkke) og Sigrid (Katrine Lovise Øpstad Fredriksen) møtes på en tinderdate. Den går såpass bra at Sigrid blir med Christian hjem, og blir der over natten. Til frokosten blir hun sjokkert etter hun ser hunden til Christian, Frank (Nicolai Narvesen Lied), ikke er en hund, men et menneske som spiller hund hele døgnet. Hun friker ut og drar hjem, men ombestemmer seg etterhvert og fortsetter å treffe Christian.
”Puppy play”, som det Christian og Frank holder på med er allerede veldig sært, og legger til rette for mye absurd humor. Den humoren er det mye av, og den traff meg veldig, da jeg satt og humra gjennom store deler av filmen. Stemningen er hele tiden litt ‘off’. Dette skapes med et slags fasadisk regi og foto, der det hele tiden føles ut som noe ikke helt stemmer. Dialogen bidrar til dette, der den er en blanding av satirisk og deadpan.
Gard Løkke er også med på å skape denne absurde stemningen. Skuespillet hans virker først flatt, men etterhvert som historien utfolder seg og stemningen tydeliggjør seg, blir det tydelig at han spiller veldig passende. Katrine Lovise Øpstad Fredriksen er ekspresjonistisk uten å virke teatralsk, noe som er en sjeldenhet i norsk film. Dynamikken mellom hovedrollene er også smart, hjulpet av regien og skuespillet.
Spenningsoppbyggingen er veldig ”unorsk”, der den oppleves mer lik indie-thrillere fra USA, med hint av italiensk Giallo. Dramaturgien skapes med godt tempo, særhet og en ulmende følelse av at noe rart er i ferd med å skje. Historien er også uhyre effektiv. ”Good Boy” har en nydelig nerve som gjør at man aldri helt kan slappe av.
Skal en pirke, så synes jeg filmens klimaks kunne vært litt smartere, og kanskje enda sjukere enn det faktisk var. Samtidig er det en eksamensoppgave, så jeg antar det er visse begrensninger involvert.
Jeg håper Good Boy når ut til folket etterhvert – enten gjennom kino eller strømming – ettersom det er et friskt pust i norsk film. Samtidig håper jeg Viljar Bøe får muligheten til å lage flere filmer, ettersom han har et morsomt blikk på verden og er sterk bak kamera. Med godt skuespill, et effektivt manus og intelligent regi er Good Boy vel gjennomført, og det er sjeldent vi ser norske filmer med absurditet og spenning som Good Boy.
''Good Boy'' regissert av Viljar Bøe. Med Gard Løkke og Katrine Lovise Øpstad Fredriksen. Spilletid: 1 time og 16 minutter. Land: Norge. Aldersgrense: 15 år.