Meny Lukk

Minimalen 2023 – NOR 3 og 4, INT 1 og 2

Minimalen rullar vidare og i går var starten på det internasjonale programmet. Skribentane har tilbrakt nok ein dag i mørke kinosalar, og her er resultata:


KORT OM KORT:

Markus sine favorittar:

Portør (NOR, Lisa Enes), Ablaze (DEU, Sverre Aune), Nest (DNK, Hlynur Pálmason), Suburb (GBR, Miles Jezuita), Swan In The Center (FRA, Iris Chassaigne), All-Inclusive (FRA, Duván Duque Vargas), No Ghost In The Morgue (CAN, Marilyn Cooke).

Julius sine favorittar:

Hvem er Katharina (NOR, Ida H. Eldøen), Observasjon (NOR, Christoffer Lossius), Uten oss (NOR, Julie Engaas), Suburb (GBR, Miles Jezuita), The Flying Sailor (Wendy Tilby, Amanda Forbis), Granny’s Sexual Life (SVN, Urška Djukić, Émilie Pigeard).


NOR 3:


JULIUS

Hvem er Katharina

Katharina leter etter sin seksuelle identitet gjennom filmer og TV-serier. Fiffig animasjonsfilm. Temaet er for meg personlig veldig gjenkjennbart.

Observasjon

Foreldre med en kreative jobber blir innkalt til foreldresamtale i barnehagen. Maksimal cringe. Godt konstruert cringe og absolutt meninga, men ikke noe for meg. Beste reklamen på å være barnløs jeg har sett på lenge. 

MARKUS

Hvem er Katharina

For min del var dette den filmen med lavest forventning knyttet til seg. Men det å formidle noe som en søken etter sin seksualitet enkelt er en kunst. På enkelt og godt vis fortelles historien om Katharina gjennom stakkato animasjon. Og det enkle er ofte det beste.

Kjærlighet behøver ikke være så hinsides komplisert.  

Portør

Mai Linn nynner melodier av Ennio Morricone på T-banen på vei til jobb. Og som tittelen sier er jobben å være portør. Hun ignoreres i det sosiale rom og den innsatsen som legges ned blir oversett. Porter river i deg og gir en hard neve rett i magen. Den er til å grine av, og ordentlig god. 


NOR 4:


JULIUS

Ablaze

En blind kvinne bryter seg inn hos sin nylig avdødes mors hjem. Filmen fokuserer veldig på kvinnens synspunkt, dvs. mangel derav. Sjeldent har jeg sett blindhet på film med en sånn omhu.

Uten oss

Hva hvis mennesket forsvant imorra? En fin liten animasjonsfilm uten tale. Skikkelig post-apokalyptiske vibber, som hos meg er en postiv ting.

MARKUS

Ablaze

Vi sanser teksturene, stillheten, luktene og lydene langs ferden til den blinde kvinnen gjennom sin avdøde mors hjem. Hun utagerer sin sorg over å ha mistet sin mor ved å brenne klær og sloss med sin bror. Ablaze har sine ukonvensjonelle utsnitt hvor vi kun ser en hånd eller halvt ansikt uten å vise mer av mennesket som prater. Vi sanser kun deler av verden, kanskje som den blinde kvinnen selv? 

Nest

Denne filmen er laget i noe man kan beskrive som lysbildeformat. Det vil si rammen for bildet likner et lysbilde. Noe som gir Nest sitt egetpreg. Vår blir til sommer, sommer til høst og høst til vinter. Vi følger to gutter og trehytten som reises i idylliske omgivelser ute i det vesle øysamfunnet. Det er noe 70-talls over den, slik jeg husker å ha sett det på bildene fra den gang.


INT 1:


JULIUS

Suburb

Rever tasser rundt i en forstad til London. Tydeligvis dagen for god animasjon. Her er faktisk animasjonen det viktigste. Sikkert like lurt som de det handler om.

The Flying Sailor

En eksplosjon slenger en sjømann avgårde. Han flyr faktisk. Overraskende mye historie med tanke på premisset. Og kanskje ikke helt uvirkelig heller.  

MARKUS

Suburb

Pen animasjon i en form for tegneserieformat. I passende følge av et lydteppe av saksofon.

En kort film med sine fire minutter, men absolutt blant det bedre. En stilig film om en rev i nattens gater. Vi ser blant annet en knust vinflaske under en gatelykt på fortauet og en livløs mann menneskene svermer seg om. Alt bilder på hva reven lusker rundt i mørket.

Swan In The Center

Denne var fransk så det holdt. Swan In The Center spilles ut på et øde kjøpesenter hvor alle lyder høres. Vi hører ekko av stegene til Swan og smattingen fra rekebaguetten som spises alene. Hver lyd forsterkes av ensomheten og fraværet av mennesker. Filmen er intim på flere sett, men mest av alt for sin fremstilling av det å være alene.


INT 2:


JULIUS

Granny’s Sexual Life

Fire gamle kvinner forteller om livet da de var yngre. I denne filmen er animasjon veldig simplistisk, bare en måte for å illustrere det som blir sagt, og hvilket bilde. Lite feminisme i disse fortellingene. Viktig vitnesbyrd.

Boom

To dumme fugler prøver å redde eggene sine fra et vulkanutbrudd. En dum film om dumme fugler. Akkurat det som trengtes i en lang dag med teksting problemer. Nesten som en Pixar short.

MARKUS

All-Inclusive

En fortelling om en liten familie på et all-inclusive hotell, men på den andre siden av fasaden er tristessen. Dette forsterkes av den siste scenen hvor tårer renner ned kinnene til både kvinne og barn. Og det raknet nesten for meg også.  

No Ghost in the Morgue

Slekt skal følge slekters gang heter det, men ikke for Keity i “No Ghost In The Morgue”. Hvor kinematografien er verdig en helaftens film, og galgenhumoren sitter løst i likhuset.

Schelby Jean-Baptiste spiller godt den ubekvemme studenten som ikke vet om hun vil følge i sin mor og bestemors spor. Hun vil rive seg løs og gå sine egne veier. No Ghost In The Morgue er også innom noen etiske aspekter som er verdt å merke seg.   


Imorgon er det klart for siste del av den nordiske bolken, meir internasjonale kortfilmar og fredagens høgdepunkt: Ramaskriks kortfilmutval! Følg med vidare for fleire oppdateringar også dei neste dagane.

Relaterte innlegg