«Snømannen» – Iskald norsk krim, på engelsk

En kvinne forsvinner fra huset sitt over natten og en snømann står igjen i hagen, stirrende på huset og datteren inni. Harry Hole våkner frossen på en parkbenk i Oslo med et mystisk brev fra en ukjent mann. En politikvinne ved navn Katrine er overført fra Bergen politidistrikt og sammen med Harry starter de to etterforskningen rundt den savnede kvinnen. Drapsmannen leker med politiet da stadig nye mysterier oppstår, og Harry og Katrine prøver desperat å løse gåten bak det hele, med spor som strekker seg langt tilbake i tid og på tvers av landet.

Snømannen er en mystisk, mørk, og iskald thriller. Bildene og komposisjonen er flotte og legger grunntonen til stemningen utover i filmen. Dette, kombinert med noen fine kamerakjøringer skaper ytterligere kvalitet til en allerede god grunnfortelling. Fassbender, Ferguson og Gainsbourg spiller alle relativt godt i sine roller og de to kvinnelige hovedrollene skaper et flott bilde av Harrys todelte liv der han slites mellom etterforskningen og familielivet i en desperat kamp etter morderen. Karakterdybden er en annen sak, og noe særlig dypdykk inn i karakterenes fortid får vi dessverre ikke, og fortellingen som helhet blir derfor litt overfladisk og «standard».

Selv om det ikke er mye norskt rundt crewet bak filmen, så er filmen i sin helhet spilt inn i Norge, noe som varmer for en norsk filminteressert. Snømannen er, tross flott norsk natur og landemerker, et engelskspråklig univers. Enkelte synes nok dette er noe trasig, og selv var jeg litt ukomfortabel de første minuttene før fortellingen fikk skikkelig tak. Det språklige «problemet» forsvinner likevel raskt.  Det er nok av andre ting å fokusere på enn at noen snakker engelsk i Oslo.

Det er likevel et par ting som skurrer i filmens generelt gode flyt. Filmen tar i bruk VFX flere ganger, gjerne i forbindelse med en form for lemlestelse. Stort sett er effektene gode, men et par ganger ble jeg sittende å tenke at «dette så ikke helt riktig ut» fremfor å følge med på filmen. En annen glipp, merkbar om man kjenner til norsk geografi, er en sekvens hvor en bil skal kjøre til Telemark og det plutselig klipper inn et skudd av bilen på vei over Storseisundbrua på Atlanterhavsveien. Broen ligger i Møre og Romsdal, et godt stykke unna Telemark. Nærmest komisk klipping, som man kan regne med er tilstede grunnet broens gjenkjennelighet internasjonalt. I tillegg har filmen en urovekkende misvisende trailer, med en rekke lydspor og scener som ikke er med i det ferdige produktet. En kan lure på hvorfor.

Om thrillere og Nordic Noir-krim er noe du er interessert i så kan Snømannen være verdt å se. Filmen er stilren, kald, og skremmende med flotte bilder. Hvis du velger å se den så er det bare å bite tenna sammen og godta at Snømannen ønsker og appellere til et internasjonalt publikum. Noe hjemmekoselig Oslo-krim er ikke å finne her. 

Snømannen - regissert av Tomas Alfredson; skrevet av Hossein Amini, Peter Straughan og Søren Sveistrup; med Michael Fassbender og Rebecca Ferguson; Lengde: 1 t. 59 min. Land: UK Premiere: 13.10.2017. Aldersgrense: 15 år.