Filmåret 2017 har vært omme en stund, og søndag den 4. Mars skjer den gjeveste premieseremonien i året, The Academy Awards, hvor alle av årets beste (forhåpentligvis) blir kalt til scenen for å plukke opp sin egen Oscar-statuett. Og vi som alle andre har våre tanker om ikke bare hva som kommer til å vinne, men også burde vinne. Så hele uka opp til søndag vil vi gjøre våre egne spådommer.
Beste Film
De nominerte:
Call Me by Your Name
Get Out
Dunkirk
Darkest Hour
Lady Bird
The Post
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
The Shape of Water
Phantom Thread
Eric Menchini
Så, omsider er ved best picture kategorien. Hva skal man gjøre med den? Jeg mener at nivået synker for hvert år i takt med at pretensiøsiteten stiger. Hvert år har hatt noen helt uoppnåelige filmer. 2012 hadde Django Unchained, 2013 hadde The Wolf of Wall Street, Her og Dalls Buyers Club, 2014 hadde Whiplash!!, Interstellar!!, Grand Budapest Hotel og Boyhood, og etter det har de helt store filmene latt vente på seg. Vi får vel aldri år som 1994 igjen, hvor publikum nesten ikke visste hvor de skulle investere pengene sine, med gigafilmer som Pulp Fiction, Forrest Gump, The Shawshank Redemption og Løvenes Konge. Milde himmel. Men tilbake til 2017. Hva står vi med? Hva sier årets filmer om den nåverende tidsepoken? Kvinner har fått veldig mye fokus i år, av grunner det ikke er nødvendig å nevne, sosialjustis har nådd et helt nytt nivå, folk bryr seg mer om representasjon og tematikk enn genuint gode filmer. Sånn har imidlertid oscarene vært hele tiden, til fortvilelse for de mange som har laget mesterverk i feil år på feil tid. Så la oss bare kjøre igjennom: The Shape of Water er favoritt, men den er rett og slett for svak til at hele akademiet omfavner den. Three Billboards er unik, med fantastiske roller, men de politiske og sosiale aspektene er litt i gråsonen til at akademiet vil omfavne denne helt. The Post og Darkest Hour er ute av racet før skuddet har gått. Lady Bird er en god film, men tror ikke det er nok i år til å nå opp. Get Out er interessant i at den i det hele tatt er med, men Moonlight vant i fjor, og denne filmen er ikke nødvendigvis det ypperste av cinematisk fortelling, så tror det skal mye til for at den vinner. Phantom Thread har fått like oppmerksomhet, og tviler på at alle i akademiet vil omfavne eller i det hele tatt har sett denne filmen, med tanke på hvor sær jeg har fått inntrykk av at den er. Da står vi igjen med Dunkirk, min favoritt, og Call Me by Your Name, den jeg tror vil vinne. Som nevnt tidligere, mener jeg Nolan har satt sammen et episk stykke suspensefilm som fortjener best picture etter min mening, og jeg tror en del av akademiet vil plassere den høyt, noe den kan tjene på. Imidlertid har jeg hatt tro på Call Me by Your Name helt siden den slapp på Sundance tidlig i fjor. Dette er en film som har alle kvaliteter som tidligere filmer av samme kaliber kan få sin etterlengtede heder for (type Brokeback Mountain) likevel hever Call Me by Your Name seg over dette. Jeg kan ikke tenke meg at akademiet kan avskrive en så nydelig, klein, naturlig og varm film som denne, så i år som i fjor, tror jeg homofil kjærlighet når helt opp.
Kommer til å vinne: Call Me by Your Name
Personlig favoritt: Dunkirk
Christian Høkaas
Dette racet har vært en av de mest spennende på flere år. Vi startet award season med The Post som en av de klare favorittene, et halvt år før filmen hadde premiere. Alt indikerte i den retningen. Mot slutten av 2017 begynte Lady Bird å få kjempestor oppmerksomhet. Til og med på Golden Globes tullet de med at The Post kom til å sikre mange priser (noe den aldeles ikke gjorde). Men gjennom filmfestivaler og god word-of-mouth begynte den rare monsterfilmen til fantasy-elskeren Guillermo del Toro å kapre seg en sterk posisjon i racet. Det virket så absurd. Akademiet liker jo ikke sånne type filmer, eller hva? Ved årskiftet hadde vi plutselig fire «frontrunners», uten noen som var en klar seiersfilm. Sammenligner vi med i fjor, så var det La La Land ALLE snakket om i utallige måneder før Oscar-utdelingen, med en potensiell Moonlight halende bak. Nå lignet racet mer på 2015, hvor The Big Short vant PGA, Mad Max: Fury Road hadde massevis av nominasjoner og popularitet, Iñarritu gjorde storeslem igjen med The Revenant på DGA og Spotlight fikk SAG. Men etter Golden Globes begynte vi å skjønne at racet tilspisset seg mellom to filmer. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri og The Shape of Water. Og det har vært mellom de to siden. Det Three Billboards har er Golden Globe og SAG ensemble-prisen. Sistnevnte er viktig, fordi sist film uten den som vant Beste film, er Braveheart for over 20 år siden. Og siden skuespillere står for majoriteten av Akademiet, er dette en viktig ting å ha i betraktning. Men det er ikke alle som er like begeistret for Three Billboards, så den kan være som The Revenant og skades av den «preferential ballott»-metoden de tar i bruk. The Shape of Water er en som de fleste liker, og kan reddes ved å være på veldig mange 2. og 3. plasser på listene til de som stemmer. Vi må heller ikke glemme hvor mange priser filmen har vunnet. PGA og DGA inkludert. Det som gjør at jeg til syvende og sist trekker frem The Shape of Water er at Martin McDonagh ikke er nominert for beste regi. Det skjedde sist med Ben Affleck for Argo, men det var et spesielt år og Affleck vant de fleste prisene utenfor dette. Det samme kan ikke sies med Martin McDonagh. Men utover det har Affleck-situasjonen (regissør som ikke er nominert, men filmen vinner Beste film) skjedd bare et par ganger tidligere i hele de 90 årene med Oscar-utdelinger. Jeg blir ikke overrasket om Three Billboards vinner, men før utdelingen sitter The Shape of Water med en sterkere posisjon. Det blir uansett veldig spennende å se hvem som vinner til slutt.
Kommer til å vinne: The Shape of Water
Personlig favoritt: The Shape of Water
Sigfred Storstrand
Man kan snakke om hvilke filmer som vinner priser, man kan snakke om hvilke filmer som objektivt er best, og man kan snakke om magefølelse. Jeg er den tredje personen. Det har vært et høyst politisk år i alle retninger, og dette er absolutt noe som har blitt reflektert i filmene også, utenom The Shape of Water, men det kommer jeg tilbake til.
Kvalitet kommer selvfølgelig inn i bildet også, og her kommer oscarbait-filmene, som The Post og Darkest Hour. Disse filmene gjør lite nytt, tematisk kan de kanskje være litt relevante, de inneholder godt skuespill, men til syvende og sist er dette filmer som i det store bildet betyr lite. Hvem snakker de for?
Phantom Thread er en knallfilm, men Paul Thomas Andersons filmer farer sjeldent godt, og kommer tvilsomt til å få oppmerksomheten han virkelig fortjener før om 20 år. Dunkirk er kunstnerisk og spennende, men det er enda en krigsfilm som ikke snakkes om lenger.
Get Out og Lady Bird er begge små-filmer regissert av minoriteter (og ikke tenk at dette betyr lite), som begge har blitt tatt imot med forrykende applaus. Begge tar for tematikk som fortsatt (og lenge) vil henge i lufta, noe som er veldig sterke styrker for begge. men de er fortsatt småfilmer. Three Billboards vil jeg også kaste rett etter her. Det er en knallkraftig film som ikke bare er underholdende som fy, men som virkelig har mye å si både mellommenneskelig og politisk.
Til slutt sitter vi med de to cinematiske verkene, Shape of Water og Call Me by Your Name. Shape of Water har lenge vist seg som storfavoritten her, noe som er fascinerende med tanke på at det er en sjangerfilm. Det er et kjærlighetsbrev til film, og den skriker det ut. Som jeg skrev i en tidligere utgave er dette årets La La Land. Og dette tror jeg her er problemet. Filmen er vakker og nydelig, men under overflaten har den ikke mye å si. Call Me by Your Name er her mye sterkere, i en film som ikke bare skriker “CINEMA”, men som også har mye å si.
Shape er en film vi trengte i år. Vi trengte en La La Land i blandingen av sterke samtidsfilmer, men jeg tror også ikke den kan vinne av denne grunnen. Til slutt tror jeg vi står med Three Billboards, Get Out og Call Me by Your Name, alle som ikke bare fantastiske gode, men viktige filmer som alle har noe forskjellig å si. Og på en råsjans, så tror jeg Get Out går av med prisen i år, og det syns jeg også den fortjener. En film som siden release for et år siden aldri har forlatt medias lepper. Det er ikke i mine øyne den beste av de ni, men jeg tror det er den viktigste. Og når vi hvert år sitter med 5-10 filmer i denne kategorien som alle er knall (som regel), så er det siste som betyr noe hvilken film som er viktigst akkurat nå. Årets film heller enn Beste film. Og det tror jeg er Get Out.
Kommer til å vinne: Get Out
Personlig favoritt: The Florida Project (ikke nominert)
Thomas Fjellum
First things first, jeg har verken fått sett Shape of Water eller Phantom Thread enda. Sånn, da må vi prøve å eliminere et par andre filmer før vi kan finne vinneren. Darkest Hour er en grei biopic som lener seg litt for mye på en god Gary Oldman, Lady Bird er et helt greit high school drama, og i The Post så ser vi nok en gang Spielberg på autopilot, men denne gangen har han med seg Streep og Hanks. Dunkirk fortjener heller ikke å vinne, til tross for Nolans store ideer. Når det kommer til best picture må man nemlig få til det man prøver på, noe de tre siste klarte. Get Out er vel prisens store dark horse. Ingen horror-film har vunnet prisen siden Silence of the Lambs i 92, i tillegg til at Peeles film kom ut veldig tidlig på året, noe som sjelden hjelper til Oscaren. Men den har aldri blitt glemt utover året, og den sosiale satiren traff ekstremt godt. Three Billboards outside Ebbing, Missouri er også veldig aktuell i tematikken og problemer den tar opp. McDonaghs film treffer veldig godt, og foruten tematikken, så er både manus og skuespillerprestasjoner helt i toppen fra fjoråret. Call Me by Your Name er i mine øyne den beste filmen nominert i år, men Oscaren har for vane å variere med tematikk fra år til år når det kommer til denne prisen, og jeg tror kanskje at Moonlights seier i fjor kan ødelegge litt av sjansene for den i år, og heller gi den til Get Out eller Three Billboards.
Kommer til å vinne: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: The Killing of a Sacred Deer
Elias Nygård
For meg er denne kategorien nesten umulig å spå i år. Du har en rekke filmer som er nesten universelt elsket, og flere filmer som har blitt underdog-favoritter hos forskjellige grupperinger. Best Picture kategorien skiller seg også ut siden den blir bestemt ved et preferansestemmesystem der ingen film bli valgt før den får over 50% av akademiets stemmer. Resultatet av dette er at filmer som mange rangerer som sitt nummer to eller tre ofte vinner framfor den som flest rangerer som sin favoritt.
Get Out og Ladybird er kanskje sjangerfilmer som typisk har stilt svakt i det siste tiårets Oscarutdelinger, men de er også filmer som har truffet veldig mange og hatt stor suksess. Get Out hadde premiere i februar, og den forrige filmen med februarslipp som i det hele tatt ble nominert var 1991s Best Picture-vinner, Silence of the Lambs. Dunkirk med sine mange mindre historier har ikke fått noen skuespillernominasjoner i år som ofte er et dårlig tegn, men er uansett en personlig historie som er visuelt slående. Dette kan lett ha vunnet manges hjerter. The Post og Darkest Hour sliter kanskje med å bemerke seg siden de begge ligner på historier som har blitt fortalt før. Førstnevnte er slående lik Best Picture-vinner Spotlight fra 2015, og den første forteller nesten den samme historien som Dunkirk bare mer distansert. Phantom Thread er kanskje med sine auteur-tendenser en litt for sær film for det fleste og kan fort bli en som man enten elsker eller hater. Three Bilbboard Outside Ebbing, Missouri er en storfavoritt, men som også er småkontroversiell på grunn av sin mørke humor og pessimistiske verdenssyn. Jeg ser her et problem med at folk ikke stolt kan slå seg på brystet og erklære at det stemte på denne filmen, den sliter kanskje litt med å bygge sterk identifikasjon hos seeren.
The Shape of Water er kanskje den jeg vil rangere som den mest sannsynlige kandidaten til å stikke av med prisen. Jeg tror ikke den er favoritt i særlig mange andre kategorier, men med den lange rekken nominasjoner den har mottatt ser jeg det sannsynlig at helhetsbildet av filmen er det som bringer prisen hjem. Ser en på de siste par vinnerne av denne prisen er det også tydelig at akademiet foretrekker filmer som tar opp sosiale problem, noe The Shape of Water også gjør. Min personlige favoritt er uansett Call Me by Your Name. Den kommer kanskje til å slite med å vinne med sine få nominasjoner og navn som er relativt ukjente i Oscar-sammenhenger. Det kan også tenkes at den i noens øyne er for tematisk lik fjorårets vinner, Moonlight, til å komme høyt på listen: Uansett er det denne filmen som, for min del, har etterlatt seg det mest varige inntrykket av alle de nominerte.
Kommer til å vinne: The Shape of Water
Personlig favoritt: Call Me by Your Name
Beste Kinematografi
De nominerte:
Roger Deakins – Blade Runner 2049
Dan Laustsen – Shape of Water
Bruno Delbonnel – Darkest Hour
Hoyte van Hoytema – Dunkirk
Rachel Morrison – Mudbound
Eric Menchini
Usikker her på vinneren, men vil tro at Deakins nå vil bli premiert. Likevel har Dunkirk mottatt mer ros, og vil dermed fra akademiet ha fått mer oppmerksomhet for sin kinematografi. Det er også forskjell på fagfolk og publikum så blir spennende.
Kommer til å vinne: Roger Deakins for Blade Runner 2049
Personlig favoritt: Hoyte van Hoytema for Dunkirk
Christian Høkaas
Hvis det er noe som er gjennomgående på klagingen av Oscarer rundt omkring på internettet, så er det klaging om folk som aldri har vunnet en Oscar. Enten det er Stanley Kubrick eller Alfred Hitchcock som aldri vant for regi, Thomas Newman som aldri har vunnet for originalmusikk eller visse skuespillere som burde fått Oscar for flere år siden. For noen år tilbake var det til og med et flash-basert spill om Leonardo DiCaprio som skulle jakte på en Oscar. En annen person i samme båt er Roger Deakins, en av de mest profilerte innenfor feltet kinematografi. Med Blade Runner 2049 sitter han med fjorten nominasjoner og ingen statuetter. (Det samme som filmkomponisten Thomas Newman). I år peker de fleste på at dette vil skje. Han har litt konkurranse med Dunkirk og The Shape of Water, så det kan hende han faktisk ikke får den. I år har de fleste prisene gått til Deakins allikevel. Critics’ Choice og flere industripriser har gått til dette majestetiske vakre verket. Tidligere år har han også møtt litt hard konkurranse, slik som da han var nominert for Skyfall (en av de peneste Bond-filmene estetisk sett), som stod i mot den veldig tekniske storfilmen Historien om Pi. Jeg er ikke så skråsikker på denne som jeg er på de andre kategoriene, så på førstkommende søndag kommer jeg til å sitte med fingrene krysset. Men hvis det er en pris som går til denne filmen, så er det innenfor denne kategorien.
Kommer til å vinne: Roger Deakins for Blade Runner 2049
Personlig favoritt: Roger Deakins for Blade Runner 2049
Sigfred Storstrand
Alt er pent i år. Alt ser bra ut. Selv Mudbound fra Netflix er visuelt nydelig. Dunkirk, slående vakkert. Darkest Hour, subtil og kontrastfylt skjønnhet. Shape of Water, magisk, romantisk sjarm. Men det er Blade Runner 2049 som virkelig skiller seg ut i år. Dette er årets bakgrunnsbildefilm. Uten å ville virke som en for stor fanboy (umulig), så er det ikke bare årets mest særegne film visuelt sett, men noe av det mest forrykende så langt dette århundret. Roger Deakins har gang på gang vist seg som den største og beste kinematografen i Hollywood, og i år slo han ikke bare på stortromma, han tok med seg hele trommesettet og spilte en solo på 164 minutter. Det finnes mye man kan si om filmen, det finnes ikke et like i år. Dette er Deakins år, og dette er også året hvor sjangerveggen på oscaren får sin første store sprekk.
Kommer til å vinne: Roger Deakins for Blade Runner 2049
Personlig favoritt: Roger Deakins for Blade Runner 2049
Beste Regi
De nominerte:
Greta Gerwig – Ladybird
Paul Thomas Anderson – Phantom Thread
Jordan Peele – Get Out
Guillermo Del Toro – The Shape of Water
Christopher Nolan – Dunkirk
Eric Menchini
I regissørklassen i år er det mye blandet drops, og jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Get Out opplevde jeg ikke som mer enn en underholdende komi-skrekkfilm som føltes som B-film territorie, bare mye bedre skrevet. Mener Peele ikke har noe i kategorien å gjøre. Lady Bird var også en veldig god film, som er godt regissert og skrevet, men beste regissør? Mener heller ikke Gerwig hører hjemme her. Phantom Thread har jeg ikke sett, men Paul Thomas Anderson er en meget skarp regissør som enda ikke har vunnet, så det kan jo være noe der. Del Toros mesterverk er Pans Labyrint, og The Shape of Water er ikke i nærheten av den filmen (selv om jeg ikke var særlig begeistret for Pans Labyrint). Del Toro får mye ros, men føler ikke han fortjener denne. Så har vi en regissør som på alle måter vil holde sitt materiale ekte og naturtro, med praktiske effekter, og en sylskarp kontroll på en storskala produksjon. Christopher Nolan har blitt nominert for første gang i år, noe som er litt sent med tanke på alle hans tidligere prestasjoner, og dette kan være en faktor når stemmerne velger. Jeg har sett et knippe av alt som pågikk i kulissene under innspilling av filmen, og kan ikke si annet enn at det er utrolig det jeg ser. Jeg mener han er den eneste som er berettiget til prisen i år, men vet at andre er uenige i at den trolig går til særingen Del Toro, som aldri helt kan bli Jean-Pierre Jeunet. Likevel må man følge hjertet sitt og håpe det går denne gangen.
Kommer til å vinne: Christopher Nolan for Dunkirk
Personlig favoritt: Christopher Nolan for Dunkirk
Christian Høkaas
Den beste indikatoren på å finne ut hvem som finner denne prisen er Directors Guild Award. Gang på gang er denne prisen nøyaktig den samme som går til beste regi. (Bortsett fra det bisarre Affleck-året). Guillermo del Toro tok med denne hjem i år, samt Critics’ Choice og Golden Globe. Det som var mest sjokkerende var at han i tillegg til dette tok hjem BAFTA (den britiske Oscaren). Britene elsker Christopher Nolan og ikke engang del Toros største konkurrent i denne kategorien greide å vinne over ham. Christopher Nolan burde ha vunnet for The Dark Knight for ti år siden, men filmskaperen kommer til å få sjansen igjen. Guillermo del Toro lager litt for rare filmer (for Akademiet) til at han får en sjanse til. Dette er del Toros år, og med BAFTA-en sikrer han sjansene enda mer. Og dette er en velfortjent Oscar-statuett han kommer til å ta med hjem.
Kommer til å vinne: Guillermo Del Toro for The Shape of Water
Personlig favoritt: Guillermo Del Toro for The Shape of Water
Sigfred Storstrand
Regi, så godt som årets nest-viktigste pris er som alltid en gøy katagori. Gerwig og Peele er årets wildcards, noe som jeg også ser på som utrolig fortjent av begge to. Paul Thomas Anderson står også sterkt i år med enda en knallfilm som dessverre trolig blir glemt i havet av mye annet, og så har vi selvfølgelig Nolan, som utrolig nok for første gang blir nominert for beste regissør i helt feil år. Selv med alle disse er det nok Del Toro sitt år. The Shape of Water er årets La La Land, og dette mener jeg ikke som i kvalitet, men form og sjanger. Filmen er et kjærlighetsbrev til film, til hollywood og til kjærlighet, noe som i et så politisk år som dette kommer som en frisk pust. Det er en grunn til at filmen sitter på 13 nominasjoner, og det er Del Toro som er kronen på verket. Imens jeg personlig ikke var frelst av filmen, så er den styrt av en nydelig visjon fra et heidundrende beist av en regissør. Skulle det være plass for en upset ville det nok være Jordan Peele, men dette kommer jeg heller litt mer tilbake til imorgen.
Kommer til å vinne: Guillermo Del Toro for The Shape of Water
Personlig favoritt: Greta Gerwig for Lady Bird
Beste Kvinnelige Hovedrolle
De nominerte:
Margot Robbie – I, Tonya
Frances McDormand – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Sally Hawkins – The Shape of Water
Saoirse Ronan – Ladybird
Meryl Streep – The Post
Eric Menchini
Kvinnelig hovedrolle i år er også ganske locked in. Frances McDormand har årets desidert råeste og beste tilstedeværelse på filmlerretet etter min mening, og jeg tror at tendensen gjelder for akademiet også. Hun har allerede vunnet alt som er så det er en god indikator. Sally Hawkins er en utfordrer, men filmen hennes er rett og slett ikke sterk nok til å bygge opp om hennes opptreden. Go Frances.
Kommer til å vinne: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Christian Høkaas
I denne kategorien er det flere strålende kandidater. Akademiet har vist seg å like Saoirse Ronan ved tidligere anledninger. Og det samme gjelder Sally Hawkins, som har den fordelen ved å være med i The Shape of Water, som er den mest nominerte filmen her. Likevel er det ikke den filmen som SAG Awards likte best, men Three Billboards Outside Ebbing Missouri. (Som er også del Toros konkurrent på den gjeveste prisen). Den sitter med noen flotte skuespillere og Frances McDormand i tittelrollen gjør en utrolig jobb. Hun vant Golden Globe, Critics’ Choice, BAFTA og ikke minst SAG. Alle disse peker mot at hun vinner. Her stikker hun hjem med denne prisen.
Kommer til å vinne: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Sigfred Storstrand
Mulig en av årets sterkeste kategorier, om man ser vekk ifra Meryl Streep – som er noe av det sykeste jeg har sagt noensinne. Hawkins gjør gjerne den mest særegne rollefremføringen i år som stum, imens Robbie bryter totalt mot type, noe som er veldig velkomment. Saoirse Ronan trekker frem en veldig følsom og gjenkjennelig karakter, og Frances McDormand kombinerer mye av dette i en amalgasjon av hva jeg vil kalle oscar-rollen. Hun gjør noe helt utenom noe hun har gjort tidligere, og klarer å vise et så bredt spekter at det er vanskelig å se at hun ikke blir belønnet for det. Imens jeg selv virkelig vil gi den til Ronan for enda en forrykende rolle – blir seriøst overrasket over hva hun får til hver gang jeg ser henne i noe – så tror jeg det er vanskelig å få denne gitt til noen andre enn McDormand.
Kommer til å vinne: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: Saoirse Ronan i Ladybird
Elias Nygård
For min del er det ikke tvil om at denne prisen går til Frances McDormand som Mildred Hayes i Three Billboard Outside Ebbing, Missouri. På samme måte som Sam Rockwell i den mannlige birollekategorien presterer hun å snu enn hatefull, hevndrevet og voldelig karakter til en kompleks fremstilling som du både elsker og hater. Men om vi får Shape of Water-streaken man har hørt rykter om kan den fort gå til Sally Hawkins som virkelig må ta skuespillets virkemidler i bruk som døve Eliza. Jeg må uansett gå for mitt mangeårige filmcrush Saoirse Ronan som min personlige favoritt i denne kategorien. Om Ladybird gjør det like bra ved Oscarutdelingen som ved alle andre utdelinger er det ikke usannsynlig at hun stikker av med prisen. Ronan leverer bra som den forvirrede ungdomsjenta, men dessverre syntes jeg at rollen byr på for få utfordringer for at hennes virkelige skuespillertalent får skinne gjennom. Ronan har kanskje fått bevist seg bedre før, i filmer som blant andre Brooklyn, enn det hun gjør akkurat her. Men hey, I can’t let my girl down. (Og siden Meryl Streep er så heldig at hun heter Meryl Streep er hun også så klart med i løpet.)
Kommer til å vinne: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: Saoirse Ronan i Ladybird
Thomas Fjellum
Sally Hawkins kommer vel inn som favoritt hos en del, men jeg har hverken fått sett den eller I, Tonya enda, så for meg må det stå mellom McDormand, Streep og Ronan. Jeg var ingen fan av hverken Ladybird eller The Post som filmer, men begge gjør en god jobb i dem. Streep er et stykke unna sitt vanlige nivå, men det er tross alt Meryl Streep. Saoirse Ronan er vel den beste delen av high school-dramaet, men for meg kommer ingen i nærheten av Francis McDormand. Hun eier Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, til tross for veldig gode rolletolkninger av både Harrelson og Rockwell.
Kommer til å vinne: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Personlig favoritt: Francis McDormand i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Beste Kvinnelige Bi-rolle
De nominerte:
Laurie Metcalf – Ladybird
Mary J. Blige – Mudbound
Allison Janney – I, Tonya
Octavia Spencer – The Shape of Water
Leslie Manville – Phantom Thread
Eric Menchini
Birolle er litt vanskeligere, for vi har ofte øynene på vår leading man eller lady, med mindre vi snakker om Heath Ledger i The Dark Knight. Jeg har ikke sett flere enn Octavia Spencer og Laurie Metcalf, men har liten tro på dem. Octavia Spencer er den vanlige sassy black woman-karakteren sin, altså at hun spiller seg selv, og Laurie Metcalf i Lady Bird spiller en veldig naturtro mor med de fordeler og ulemper det bringer med. Nei, denne gangen tror jeg Allison Janney vinner for I, Tonya, hvis rolle i American Beauty uansett hvor liten, imponerte meg veldig. I årets opptreden spiller hun en noe atypisk mor som gjør alt i sin vei for at datteren skal lykkes i kunstløp. Go figure!(skating)
Kommer til å vinne: Allison Janney, I, Tonya
Personlig favoritt: Ingen
Christian Høkaas
Laurie Metcalf var sett på som en favoritt på nyåret, men så begynte Allison Janney å plukke med seg pris etter pris. Janney har allerede vært en prisvinnende skuespiller innenfor TV og når hun gjør en voldsom innsats på storskjermen, er det en fryd å se oppmerksomheten hun får. Hun har vunnet de fleste prisene som gjerne gir henne seieren nå på søndag. SAG, BAFTA, Critics’ Choice og Golden Globe. Det blir nok ikke så mange priser til I, Tonya, men de får nok med seg denne.
Kommer til å vinne: Allison Janney, I, Tonya
Personlig favoritt:Brooklyn Prince, The Florida Project (ikke nominert)
Sigfred Storstrand
Manville, Blige og Spencer faller her av med en gang for meg. Greie, men ubemerkelsesverdige roller. Imellom Metcalf og Janney lener jeg mot Janney med en gang. Janney har fått en del oppmerksomhet i media (iallefall min facebook-feed), og med tanke på rollene støtter jeg også dette helt. Hun spiller fantastisk, til tross for at hennes karakter ikke har like mye å jobbe med som Metcalfs. Jeg ser på ingen måte vekk ifra at Metcalf går av med prisen, da hun absolutt er Lady Birds sterkeste ledd. Men jeg klarer ikke få tanken av Janney på podiet, tror hun lander denne ganske trygt.
Kommer til å vinne: Allison Janney, I, Tonya
Personlig favoritt: Allison Janney, I, Tonya
Elias Nygård
Generelt sett har jeg valgt å ignorere alt buzzet rundt Gerwigs Ladybird og jeg har lite tro på at denne kan sanke med seg den store mengden priser som man profeserer. Men om den tar med seg noe er det akkurat denne kategorien. I motsetning til andre roller i filmen er moren Marion en flerdimensjonal karakter som er langt fra stereotypifisert. Laurie Metcalf greier her å skape en karakter som jeg til slutt sympatiserte mye mer med enn med selve protagonisten i filmen. Hun kommer uansett til å få konkuranse fra Allison Janney i I, Tonya, men som en litt mer utradisjonell TV-skuespillerinne får hun kanskje ikke den samme oppmerksomheten fra akademiet som fra andre utdelinger. Lesley Manville er kanskje ikke den største favoritten, men leverer sterkt i Phantom Thread selv om hennes prestasjon kanskje faller litt i bakgrunnen av Day-Lewis og Krieps. Jeg har ikke sett Mudbound og var egentlig ganske overrasket over at Octavia Spencer, som spiller en ganske flat type comic-relief karakter, ble nominert i det hele tatt. Blant de tre andre er løpet uansett ganske åpent. Personlig holder jeg på at Metcalf tar med seg denne hjem etter å ha levert det, som for meg, var høydepunktet i Ladybird.
Kommer til å vinne: Laurie Metcalf i Ladybird
Personlig favoritt: Laurie Metcalf i Ladybird
Beste Mannlige Hovedrolle
De nominerte:
Daniel Day Lewis – Phantom Thread
Denzel Washington – Roman J. Israel Esq.
Timothée Chalamet – Call Me by Your Name
Gary Oldman – Darkest Hour
Daniel Kaluuya – Get Out
Eric Menchini
Gary Oldman er kjent som kameleon, en personlighet som kan fylle en hver karakter med dybde gjennom sin tilstedeværelse. Oldman spiller Churchill i år, og selv om jeg ikke har sett Darkest Hour selv, er det ikke noen hemmelighet at historiske karakterer fra virkeligheten casher inn priser. Daniel day Lewis har 3 fra før, så akademiet vil vel se seg fornøyd med hans tidligere bragder, og Timothée Chalamet er rett og slett for fersk til å vinne. Denne går til Oldman
Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Hugh Jackman i Logan (Ikke nominert)
Christian Høkaas
Dette er også en av de låste kategoriene. Til tross for at Gary Oldman har snakket stygt om Hollywood Foreign Press, så gav de han en Golden Globe for rollen som Winston Churchill i Darkest Hour. Han høster inn priser etter priser. Til og med SAG, som er den beste indikatoren på denne kategorien. Rollen han påtok seg som Churchill er en av de klassiske Oscar-baity rollene hvor en ikonisk skuespiller gjennomgår en stor transformasjon og lever seg 100% inn i den biografiske rollen. Overskriftene om hvor mange sigarer han røyket hjelper på dette. Gary Oldman er en av de som er «long overdue», med en enorm rekke fantastiske skuespillerprestasjoner, men som aldri har vunnet en Oscar. Er dette hans beste rolle? Nei, det er det ikke. Dette er nok en av de trøstepremiene på samme måte som Oscaren de gav Leonardo DiCaprio i rollen som Hugh Glass i The Revenant. Jeg kommer likevel til å juble når Gary Oldman vinner prisen, selv om det er ikke min favoritt blant de fem.
Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Timothée Chalamet i Call Me by Your Name
Sigfred Storstrand
Andre snakker om en låst kategori i år, men her ser jeg muligheten for et ganske åpent løp. Ja, det stemmer at andre priser er peilepinner på hvor kvelden vil gå, men istedenfor statistikk velger jeg heller å gå for menneskelig intuisjon. Denzel går vekk med en gang i år, Chalamet er flott i rollen, men står for meg iallefall ikke like mye ut som de andre. Daniel Day-Lewis er selvfølgelig en av akademifavorittene, og han briljerer atter en gang som han alltid gjør i Phantom Thread. Gary Oldman gjør også en usedvanlig god jobb her, selv under fat-suiten og maska. Men jeg vil gå for råsjansen her og plassere Daniel Kaluuya på pidestallen. Så mye av styrken til Get Out ligger i en helt utrolig rolle fra Kaluuya, og det tror jeg absolutt akademiet også har sett. Imens Oldman for mange er favoritten er han også den mest soleklare baiten i år, og med omstokkingene som har skjedd i både industrien og akademiet i det siste, så tror jeg Kaluuya får den.
Kommer til å vinne: Daniel Kaluuya i Get Out.
Personlig favoritt: Vince Vaughn i Brawl in Cell Block 99 (ikke nominert)
Elias Nygård
Denne kategorien er i år preget av flere sterke prestasjoner, men dessverre for de fleste av dem er den også ganske låst i år. Med Golden Globen og en Critics’ Choice Award i beltet stiller Gary Oldman sterkt opp i årets Oscarløp, og med en ny og godt gjennomført vri på den ihjelslåtte hesten Winston Churchill er det vanskelig å ignorere han. Det er derimot litt håp for å se et annet fjes ved podiet natt til mandag. Timothèe Chalamet leverer fantastisk som Elio i Call Me by Your Name samtidig som han har rukket å sjarmere store deler av den kvinnelige befolkningen med sitt kjekke uteseende og sin karismatiske væremåte. Personlig har jeg forhåpninger om at Daniel Day-Lewis kan sikre seg denne prisen. Han er en ekspert på å takle alle de små karakternyansene som Paul Thomas Anderson-filmer er proppfulle av, og i Phantom Thread beviser han dette atter en gang. Forrige gang disse to danset pardans på filmlerretet for snaue ti år siden gikk det svært fordelaktig for dem begge på Oscarkvelden og jeg ser ikke hvorfor det ikke kan gå likedan år.
Kommer til å vinne: Gary Oldman i Darkest Hour
Personlig favoritt: Daniel Day-Lewis i Phantom Thread
Beste Mannlige Bi-rolle
De nominerte:
Richard Jenkins – The Shape of Water
Sam Rockwell – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Woody Harrelson – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Willem Dafoe – The Florida Project
Christopher Plummer – All the Money in the World
Eric Menchini
I birolle er det også mye avgjort, med Sam Rockwell i lederposisjon fra Three Billboards. Imidlertid liker akademiet mer intime roller, noe Willem Dafoe har gitt i The Florida Project. Vi så jo for noen år siden hvordan den nye stjernen Mark Rylance fra Bridge of Spies overrasket alle og vant over favoritten Sylvester Stallone i Creed. Tror ikke dette vil skje nå, og satser kortene på Rockwell.
Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Christian Høkaas
I kategorien ovenfor nevnte jeg viktigheten av SAG. Majoriteten av Akademiet består nemlig av skuespillere. Det vil si folk som er også med i Screen Actors Guild of America. Studerer man skuespillere som har vunnet SAG og deretter Oscar, så pleier de å stemme mer enn det burde vært lovlig. Det er ikke alltid de gjør, men i de fire skuespillerkategoriene har de som regel vunnet andre priser som veier opp deres roller. I beste mannlige bi-rolle var det opprinnelig Willem Dafoe som kapret med seg en del priser ved årskiftet, men så snudde det seg. Sam Rockwell tok med seg Golden Globe , Critics’ Choice, BAFTA og ikke minst SAG. Det kan hende buzzet til Dafoe snur seg til hans fordel, men her tror jeg det blir Sam Rockwell som tar den. SAG Awards liker Three Billboards best og da Oscar-nominasjoene ble annonsert fikk filmen til og med to av deres skuespillere i denne kategorien.
Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Will Poulter i Detroit (Ikke nominert)
Sigfred Storstrand
Her stiller jeg meg også klar for overraskelser. Med en gang vil krysse ut Harrelson og Jenkins fra sine respektive rollefremføringer, som gjør at vi da står igjen med Rockwell, Dafoe og Plummer. Rockwell er nok den som for mange virker soleklar, og jeg kan si meg helt enig, og Dafoe gjør også en helt utrolig – dog jordnær – rolle. MEN, Dette som skjedde med All the Money in the World gjør meg fascinert. Iløpet av 9 dager gjorde de reshoots med alle av Spaceys scener i filmen og kuttet han ut med Christopher Plummer, mindre enn 2 måneder før filmen hadde kinopremiere. Og med dette (nødvendige) hastearbeidet, så klarer Plummer å skinne sterkt nok til å bli nominert til beste bi-rolle. Dette er nesten uhørt, og en helt utrolig bragd, noe jeg ikke ser et sekund vekk ifra at akademiet tar dette med i betraktningen, og kroner Plummer med sin andre statuett. Men at Rockwell vinner virker nok fortsatt det mest sannsynlige, og det er intet mer enn fortjent.
Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Elias Nygård
Årets birollekategorier er mer åpen enn hovedrollekategoriene og det kan godt hende det her kommer flere overraskelser. Men for min del tror jeg denne prisen lett går til Sam Rockwell som Jason Dixon i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Få skuespillere greier å spille en kunnskapstom, selvopptatt og voldelig rollefigur og samtidig få publikum til å elske den, men det er nettopp dette Rockwell gjør. Det å snu det som tidlig i filmen er en irriterende comic-relief til en kompleks og forståelig karakter ved filmens slutt er det som har gjort Rockwell fortjent til akkurat denne prisen. Jeg har også et lite håp om at Willem Dafoe kan knabbe med seg denne. Kanskje jeg her har gått meg vill i min beundring av Dafoe som en skuespillernes Spielberg, som greier å balansere det å spille i blockbustere med å gi sin tid, og sitt navn, til mindre prosjekter som er avhengige av denne typen gjenkjenning. Han greier også, her som den flersidige motelldirektøren Bobby, å levere godt og overbevisende i alle typer roller. Der er en side av meg som også håper på litt annerkjennelse av fantastiske Florida Project under årets Oscarutdeling, men på grunn av de få nominasjonene filmen har mottatt ser dette ut til å utebli. Men om Rockwell uansett tar med seg denne prisen til slutt skal jeg greie meg helt fint.
Kommer til å vinne: Sam Rockwell i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Personlig favoritt: Willem Dafoe i The Florida Project
Beste Utlandsfilm
De nominerte:
A Fantastic Woman (Chile) – Sebastian Lelio
The Insult (Libanon) – Ziad Doueiri
Loveless (Russland) – Andrey Zvyagintsev
On Body and Soul (Ungarn) – Ildikó Enyedi
The Square (Sverige) – Ruben Östlund
Eric Menchini
Utenlandsk film i år har jeg dessverre ikke fått med meg. Jeg har hørt titlene og buzz rundt dem, så jeg vil fortsatt gjøre et forsøk på vinneren. Alle filmene har mulighet på denne, men akademiet er forutsigbare med tanke på politiske og sosiale trender som foregår på film. The Square ville jeg tro kunne ta seieren, men tror On Body and Soul, og Loveless også en sjanse. Jeg vil tro at siden The Square er så unik at den kan ta dette hjem for Sverige.
Kommer til å vinne: The Square
Personlig favoritt: Ingen
Christian Høkaas
Her har vi enkelte som skiller seg ut. Golden Globe-vinneren Ut av intet var ikke engang nominert, som gjør valget litt vanskeligere. Her stod vi opprinnelig mellom to stykker som har fått mest oppmerksomhet, men jeg vil tørre å påstå at vi nå står mellom fire filmer. Sveriges The Square, Russlands Savnet, Chiles En fantastisk kvinne og Ungarns Om kropp og sjel. Sistnevnte fikk nylig Gullbjørnen, som er en perfekt måte å skape buzz på. Dette fordi stemmeprosessen til Oscarene slutter i dag (i skrivende stund 27. februar). Likevel, så er det Savnet og The Square som har bygget opp et momentum tidligere. Førstnevnte er regissert av Zvjagintsev, som var tidligere nominert for Leviathan, men sistnevnte er av Ruben Östlund, som mange var overrasket over at han ikke var nominert for Turist (Force Majeure). Det er veldig vanskelig å si. Kanskje ikke Akademiet forstår den svenske kleinheten illustrert i filmen? Jeg holder likevel en knapp på The Square da den vant Gullpalmen i mai, er veldig populær og har et mer bredere appell enn det russiske dramaet i Savnet. Men det kan hende jeg endrer mening på søndagen, fordi gjennom de siste månedene har også En fantastisk kvinne begynt å skape ektremt mye oppmerksomhet og høster inn flere priser. Den var nominert ti Critics’ Choice, noe de to andre ikke var. (Her var nok en gang Tysklands Ut av Intet vinneren, som gjør valget nok en gang ganske vanskelig).
Kommer til å vinne: The Square
Personlig favoritt: Loveless
Sigfred Storstrand
En mer spennende kategori enn ifjor, med tre filmer jeg ser muligheten til å vinne. Loveless, The Square og On Body and Soul. Kort sagt tror jeg Loveless er for treg stilmessig for akademiet. The Square ser jeg faren for at den kommer frem som for kunstnerisk og ironisk, samt kontroversien som går rundt med at Ruben Östlund blir saksøkt av Lola Arias for feilaktig bruk av hennes navn og kunst hun ikke har laget i filmen. Jeg er her ikke skråsikker, men jeg ser raskt at On Body and Soul går av med prisen. Ikke bare er filmen fantastisk, men med tanke på konkurransen tror jeg akkurat den klarer å snike seg opp til topp.
Kommer til å vinne: On Body and Soul
Personlig favoritt: On Body and Soul
Beste Animasjonfilm
De nominerte:
The Boss Baby – Tom McGrath og Ramsey Ann Naito
The Breadwinner – Nora Twomey og Anthony Leo
Coco – Lee Unkrich og Darla K. Anderson
Ferdinand – Carlos Saldanha
Loving Vincent – Dorota Kobiela, Hugh Welchman og Ivan Mactaggart
Eric Menchini
Når det gjelder animasjonsfilm, er løpet klart for alle oss som tipper. Coco vil bli den soleklare vinneren og er i tillegg den beste animasjonsfilmen siden Inside Out, så Lee Unkrich og teamet vil nok få denne prisen. Om Boss Baby skulle ha en sjanse må nok stemmere kødde og plassere den høyere enn de ville.
Kommer til å vinne: Coco
Personlig favoritt: Coco
Christian Høkaas
Hvert år er det noen kategorier som er helt låst. Hvor det er ingenting som kan ta ned den regjerende mesteren. Coco sitter med PGA, Golden Globe, flere kritikerpriser og har gjort rent bord på animasjonsfilm-prisutdelingene. Rett og slett alt. Alle som har stemt fram denne filmen vet at den er best i sin kategori. Dette er den beste Pixar-filmen siden WALL-E etter min mening. Her vinner Coco lett!
Kommer til å vinne: Coco
Personlig favoritt: Coco
Thomas Fjellum
Best animated feature film er en Pixar-pris. På de 16 tidligere utdelingene av prisen, har de blitt nominert 10 ganger, og bare tapt mot Shrek og Happy Feet. Prisen tilhører de store studioene, så hverken The Breadwinner eller Loving Vincent har vel egentlig noen reell sjanse til å vinne, noe som er veldig synd. Med tanke på hvor godt likt Coco virker å være, så er det nok liten tvil om at den kommer til å vinne mot de to filmene til Dreamworks og Fox. Om akademiet derimot tør å gi prisen til en film som Loving Vincent, som faktisk er den første av sitt slag, så hadde det vært en viktig beskjed å sende til de mindre studioene. Men etter å ha sett Kubo and the Two Strings tape mot Zootopia i fjor, så har jeg vel ikke store håp om akkurat det.
Kommer til å vinne: Coco
Personlig favoritt: Loving Vincent
Sigfred Storstrand
The Breadwinner har jeg rett og slett ikke hørt et ord om, Ferdiand var rett og slett bare ikke en god film, og at Boss Baby ble nominert er jo så godt som en vits. En relativt sikker sier til Coco ligger nok her i år, selv med den megambisiøse Loving Vincent. Imens jeg ikke på noen måte vil kalle det den beste Pixar-filmen i nyere tid, så er det lite konkurranse her. Skulle det være en plass for en upset så ville det vært Loving Vincent, men selv dette tviler jeg sterkt på vil være mulig en gang.
Kommer til å vinne: Coco
Personlig favoritt: Coco
Beste Originale Sang
De nominerte:
Mudbound – Mighty River
Call Me by Your Name – Mystery of Love
Coco – Remember Me
Marshall – Stand Up For Something
The Greatest Showman – This Is Me
Eric Menchini
Når det kommer til originale sang er jeg noe splittet. I år har vi fått This is Me fra The Greatest Showman, Mystery of Love fra Call Me By Your Name og Remember Me fra Coco. Selv om alle tre sanger er fantastiske, rørte de to sistnevnte meg dypt ned I hjerterota på hver sin måte; den ene med tristhet, og den andre med glede og tristhet, rett sagt. Mystery of Love er så vakker i filmen og har gått på rommet mitt en del ganger etter filmen som en måte å huske det hele på. Remember me har mange ulike versjoner i Coco og har på en måte sin egen rolle. For min del kan begge de to vinne, men vi snakker tross alt om en sangs rolle i en film, og Remember Me har en så vakker betydning i Coco at enhver med hjerte på rett plass i akademiet må stemme på den. Nå spørs det endog hvor mange det er da….
Kommer til å vinne: “Remember Me” – Coco
Personlig favoritt: “Remember Me” – Coco
Thomas Fjellum
Det som virker som Remember Me fra Coco er favoritten hos de fleste, men for meg var den en stor skuffelse. Sangen var aldri bra komponert inn i filmen, og sangen i seg selv var aldri det helt store. Det siste gjelder også Mudbounds Mighty River og Stand Up For Something fra Marshall. Så da sitter vi igjen med Mystery of Love fra Call Me by Your Name, og uten at jeg trodde jeg kom til å si det: This Is Me fra The Greatest Showman. Sistnevnte er nok den mer typiske Oscar-sangen, og på grunn av min historikk til kategorien, så kommer nok den til å ta prisen. Men når jeg ser at Call Me by Your Name ikke en gang er nominert til best score, så mener jeg den i hvert fall fortjener å vinne for Mystery of Love. Passer filmens tone perfekt, og er en sang jeg nok kommer til å høre en del på også en stund etter at Oscar-seremonien er ferdig.
Kommer til å vinne: “This is Me” – The Greatest Showman
Personlig favoritt: “Mystery of Love” – Call Me by Your Name
Christian Høkaas
Selv om This is Me vant Golden Globe i denne kategorien, tror jeg ikke den har slagkraft nok til å velte over Pixar-magien. Remember Me fungerer litt som «City of Stars» i fjor, som går i flere iterasjoner gjennom filmen og har en stor fortellermessig betydning gjennom filmens gang. Og som brukes på ny, i filmens klimaks, til utrolig emosjonell effekt. Vi som tilskuer opplever denne sangen på mange ulike måter gjennom hele Coco, som også har den ekstra støtten gjennom en stødig nominasjon i beste animasjonsfilm. Jeg tror «Remember Me» tar med prisen her og det er vel fortjent!
Kommer til å vinne: “Remember Me” – Coco
Personlig favoritt: “Remember Me” – Coco
Sigfred Storstrand
Det kommer litt an på hvordan man ser på kategorien for beste originale sang. Er det snakk om sangen som henger best fast i hjernerota etter man har sett filmen, eller er det sangens kontekst i filmen, eller er det sangen i seg selv i et teknisk perspektiv? Jeg tror det er en kombinasjon av alt hver for seg, som også er grunnen til at både Coco og Call Me by Your Name forsvinner fra tankene mine her. Mystery of Love er en pen folk-låt med en herlig Simon and Garfunkel-lyd, og Remember Me er en koselig og melankolsk flerkulturell radiolåt. For meg treffer ingen av disse mål utenfor filmens kontekst, imens This is Me skinner ikke bare gir meg flashbacks til årets eneste store musikal, en sang som ikke bare har en sterk og tydelig melding, men som setter swing i hele meg når spotify bestemmer seg for å shuffle den min vei på busstoppet i minusgradene. De to siste låtene har jeg lite mer å si om enn at jeg ikke en gang har vurdert å fylle dem inn i spillelista mi.
Kommer til å vinne: “This is Me” – The Greatest Showman
Personlig favoritt: “This is Me” – The Greatest Showman
Beste Komponerte Film
De nominerte:
Dunkirk – Hans Zimmer
Phantom Thread – Jonny Greenwood
Shape of Water – Alexandre Desplat
Star Wars: The Last Jedi – John Williams
Three Billboards – Carter Burwell
Eric Menchini
Noen som husker musikken fra Grand Budapest Hotel?
Alle: nei.
Vel, noen som husker musikken fra Interstellar, kanskje?
Alle: nynner Cornfield Chase.
Førstnevnte, ved Alexandre Desplat vant oscar for beste filmmusikk i 2014, over Hans Zimmers mesterverk som var Interstellar. I år er begge nominert nok en gang, med henholdsvis The Shape of Water og Dunkirk. Ingen av de andre kandidatene har noen reell sjanse i dette løpet. Grunnen til denne innledningen er at jeg tror på en reprise av denne åpenbare ‘snubben’ for tre år siden. Akademiet kysser åpenbart ræva til Desplat, ettersom et stykke filmmusikk som er blitt hyllet i ettertid av både kritikere og musikkelskere tapte for et mindre merkverdig ett. Etter min mening er Dunkirk, selv om det ikke nødvendigvis alltid er vakkert å høre på, en pumpende bølge av intensitet som er skreddersydd til Christopher Nolans suspense-thriller, mens The Shape of Waters musikk egentlig bare er fin å høre på. Håper imidlertid akademiet går for Hans Zimmers Shepard Tone, men tror det ryker igjen. Zimmer har ved så mange anledninger måtte bite i det sure eplet, selv om de fleste filmene hans etter Løvenes konge har fortjent oscar.
Kommer til å vinne: Alexandre Desplat – The Shape of Water
Personlig favoritt: Hans Zimmer – Dunkirk
Christian Høkaas
Hans Zimmer har gått mange år uten å vinne nå. Og jeg tror han må dessverre smøre seg med enda mer tålmodighet, for jeg tror Alexandre Desplat vinner denne prisen i år. Desplat vant BAFTA-en, Golden Globe og Critic’s Choice, som er gode pekepinner i denne kategorien. The Shape of Water er årets mest nominerte og buzzet rundt Dunkirk begynner å falne. Alexandre Desplat vant over Zimmers Interstellar noen år tilbake, og Desplat kommer nok til å vinne i år også.
Kommer til å vinne: Alexandre Desplat – The Shape of Water
Personlig favoritt: Hans Zimmer – Dunkirk
Sigfred Storstrand
Nå har jeg enda ikke fått med meg Phantom Thread grunnet Norges fantastiske kino-kalender, så jeg har det vanskelig for å klart si hva som skjer med denne prisen i år. Noen ting er da visst, Star Wars vinner ikke, da filmens score for det meste er resirkulering av de 7 forrige filmene, Three Billboards skjønner jeg ikke helt hvorfor ble nominert, det var vel for mangel av særlig særegen filmmusikk i år. Så la oss si at det står imellom Dunkirk og The Shape of Water, så går den soleklart til Shape of Water. Forskjellen ligger på faktisk musikk mot et gigantisk lydbilde av effekter. Imens det jobber mot å skape en generell følelse i Dunkirk blir dette nok på samme måte som Jackie ifjor oversett for et tradisjonelt lydbilde. Og dette syns jeg også går helt fint. Jeg har fortsatt dog stor forventninger til Phantom Thread, men jeg tror Desplat har denne i boks.
Kommer til å vinne: Alexandre Desplat – The Shape of Water
Personlig favoritt: I år? Ingen.