Searching er et teknisk vidunder av en film som har spenning, angst, og et stort hjerte som kjerne. Et nervepirrende spenningsdrama om forsvinning.
Filmen følger David Kim (John Cho), en enkemann som plutselig våkner opp til utallige tapte anrop fra sin 15 årige datter Margot (Michelle La). Etter at hun ikke svarer da David ringer henne tilbake, trappes spenningen og uhyggen om Margots oppholdssted betraktelig opp. David velger å ringe politiet. Etterforskeren Rosemary Vick (Debra Messing) blir satt på saken for å finne ut hva som egentlige skjedde med Margot. Ble hun bortført, ble hun drept, eller stakk hun av?
Regissør Aneesh Chaganty har tilnærmet seg filmen med det unike perspektivet ifra kun datamaskiner, smarttelefoner og overvåkningskamera. Dette har fungert bare som en gimmick i andre filmer som Unfriended eller Megan is Missing men i motsetning til filmskaperne av sistnevnte filmer så har Chaganty med Searching virkelig forstått og perfeksjonert taktikken med å bruke en PC som basis for å fortelle filmen sin. For enkelte seere vil kanskje denne stilen være nokså uvant, men på tross av dens ikke fullt så lineære form klarer den uansett å forbli like nervetærende gjennom filmens helhet.
I starten av filmen får vi se Margots oppvekst med foreldrene, dette fortalt gjennom eldre operativsystem som en indikasjon om at teknologien også har modnet og forandret seg. Hele sekvensen kan for eldre kinogåere funke som et realt nostalgi-boom, med snertent bruk av spam meldinger, Microsoft Paint og ikke minst den grønne sletta som var vår alles kjære bakgrunnsbilde i fra perioden 2004-08.
De nostalgiske tilbakeblikkene er bare noen av de mange godt gjennomtenkte detaljene som skinner gjennom filmen. Rent teknisk så er min eneste klage bare en liten bagatell, og en forståelig en; tekstboblene dukker opp for fort. Særdeles få personer er i stand til å skrive tre setninger på snakk om sekunder, men for at filmen ikke skal bli langtekkelig kan det tenkes at de valgte å skru opp hastigheten bare litte grann for å få en fastere flyt. For å få en enda finere flyt har filmskaperne også valgt å bruke en vakker pianomelodi som går igjen gjennom store deler av filmen. Filmen har stort sett fenomenale skuespillerprestasjoner, hvor man kan relatere til de fleste på et sterkt nivå. Enkelte karakterer blir ganske todimensjonal, men de er såpass lite med i filmen at de ikke påvirker filmens helhet. Dette er en minimal bagatell da man får inntrykk av hvordan de er som enkeltpersoner gjennom den kloke bruken av bilder på sosiale medier.
Det er en berg og dal bane av følelser å se David Kims fortvilte kamp om å komme i land om hva som skjedde med datteren, med vendinger og twister så det renner. Noen av disse vendingene kan for en fan av thrillersjangeren virke forutsigbare, men på grunn av den modige måten filmskaperne har tilnærmet seg filmen på så virker den relativt fersk i en ellers gammel og tidløs sjanger. Det er underholdende å se David fortvilt prøve å skjønne seg på dagens sosiale medier og trender, så morsom er den også, skrekkblandet fryd deluxe. Facebook, Twitter, Instagram, og alle de andre gigantene på internett er inkludert i filmen, ikke én eneste falsk nettside laget kun for filmens del. Dette er noe som funker perfekt i en film som prøver å være så realistisk som mulig, i hvert fall for å kapre essensen til en ungdoms hverdag, noe som folkene bak Megan is Missing ikke hadde snøring på. Det er deilig å endelig kunne si at det er kommet en film som takler mediene på en så fungerende måte. I tillegg så viser de ikke bare de store nettsidene bare for å poengtere at de hadde tillatelse til å inkludere de, men det har en hensikt som tar handlingen videre.
I en tid hvor maskerte superhelter dominerer kinolerretet så var dette et friskt pust. En elegant og solid film som ga hakeslepp selv etter rulleteksten var ferdig. Dette er også debutfilmen for Aneesh Chaganty, og han har med denne filmen allerede etablert seg som en regissør å holde utkikk etter. På tross av noen bagateller som litt vell rask tastaturskriving og noen stoiske replikkleveringer så kan jeg meg hånda på hjerte si at Searching er en umiddelbar klassiker. Search no more!
Searching - regissert av Aneesh Chaganty; skrevet av Aneesh Chaganty, Sev Ohanian; med John Cho, Debra Messing og Michelle La. Lengde: 1t 42min. Land: USA. Aldersgrense: 12 år. Norgespremiere: 14.09.18