Den velkjente komponisten Ryuichi Sakamoto og hans melankolske forståelse av pianotangentene preger dette mystiske handlingsforløpet. Femte klasse markerer starten av å vokse opp, og det er så vanskelig å navigere hvordan man skal forholde seg til hverandre. Hirokazu Kore-eda illustrerer på utsøkt vis hvordan man umulig kan forstå seg på alt hele tiden.
Denne tredelte filmopplevelsen begynner med en dramatisk brann i et nabolag i Japan. Der bor Minato (Soya Kurokawa) og moren hans (Sakura Ando) alene i en liten leilighet. Minato har begynt å oppføre seg litt merkelig i det siste, og det kommer frem at læreren hans Herr Hori (Eita Nagayama) har såret ham dypt. I et forsøk på å løse opp i dette tar moren til Minato saken i sine egne hender og går til skolen. Hun innser at det er lite hjelp og få, og at på et eller annet vis er den optimistiske gutten Yori (Hinata Hiiragi) innblandet. Hva er det egentlig som har skjedd?
Monster er ikke bare et drama men også et mysterium. Underveis blir det sakte avdekket hva alle de ulike små tegnene vi henger oss opp i i starten er for noe, og sjeldent har denne prosessen vært så spennende. Noe som er enda sjeldnere er en tilfredsstillende konklusjon, som man kommer frem til her. Regissør Hirokazu Kore-eda er kjent for å fordype seg i det innviklede og menneskelige slik som i Shoplifters (2018) og Nobody Knows (2004). Det er forfriskende at en regissør er såpass dedikert og dyktig til å fremstille det mellommenneskelige og vonde.
De som ikke har vært like begeistret over filmen har nevnt overspill, forvirring og rot som filmens nedturer, og selv om det er lett å forstå seg på disse synspunktene, er det lettere å la seg henrive i Kore-edas visjon. Han vil ikke gjøre det klinkende klart for publikum hva hans filmatiske intensjoner er med en gang, og det er nettopp dette som gjør at filmen er så fantastisk som den er. Alt øyet ser er mørkt og mystisk samtidig som det er håpefullt, de yngre skuespillerne er sublime i deres tvetydighet og lydsporet er lett og lekent samtidig som det tilføyer noe sårt. Ingenting er å kimse av her.
Monster er et rørende familiedrama med vakre nyanser og sterke skuespillerprestasjoner. Om det er en film som vil prege kinovåren 2024, er det denne. Denne filmen hjemsøker en, men på den aller beste måten.
"Monster" regissert av Hirokazu Kore-eda . Med: Sakura Ando, Eita Nagayama, Soya Kurokawa og Hinata Hiiragi. Spilletid: 2 timer og 5 minutter. Land: Japan . Aldersgrense: 9 år. På kino 19. april.