«The Invisible Man» – Forfriskende og intimt ubehag

3.5 out of 5 stars

Med kinoer stengt over hele verden grunnet den pågående COVID-19 pandemien, har Universal tatt det radikale steget med å slippe ut nye filmer på VOD (video on demand), også i Norge. Et steg kinoindustrien nok har fryktet i årevis. Hvorvidt det forandrer industrien i årene som kommer eller om det bare er en midlertidig løsning i en usedvanlig tid, er vanskelig å si noe om. Mye står og faller nok på salgstall. Hvis Universal ser pengene rulle inn like mye fra VOD som de antar det hadde gjort fra kinoene, kan det bety store omveltninger.

En av filmene som ble gjort tilgjengelig denne helgen var The Invisible Man. Etter at Universal sitt overambisiøse forsøk på et kinematisk univers – «The Dark Universe» – ble kjørt til grunne av den tragiske The Mummy og Tom Cruise, er The Invisible Man den første filmen i en helt ny retning: fremfor enorme budsjett og gigantiske uhåndterbare stjerner, er fokuset heller på enkeltstående reboots med lavt budsjett og en original vri. Og ingen produksjonsselskap er bedre på det en Blumhouse Productions.

Resultatet er denne forfriskende og intime skrekk-thrilleren med en formidabel Elizabeth Moss i hovedrollen. Etter at Cecilia (Moss) greier å rømme fra sin steinrike, manipulative og voldelige ektemann Adrian, begår han tilsynelatende selvmord. Hun er lettet, og forsøker å gå videre med et nytt liv for seg selv, men snodige uforklarlige ting begynner snart å skje som gjør Cecilia sikker på at Adrian er i live – og usynlig. Kan hun få venner og familie til å tro på henne, eller er usynlighet en uovervinnelig superevne?

The Invisible Man er både spennende og uforutsigbar, støttet opp av Elizabeth Moss sitt overbevisende følelsesregister. Filmen bæres også av solid regi. Kamera finner titt og stadig tomme døråpninger og små kriker og kroker som hinter til et usynlig nærvær. Det er genialt i en skrekkfilm å kunne hinte til noe som ingen, heller ikke publikum, kan se.

Dette er regissør Leigh Whannell sin andre spillefilm, etter at han debuterte med Upgrade i 2018, en blodig, tullete og underholdende sci-fi slasher som aldri var å se på kino i Norge. Med The Invisible Man, viser Whannell en utrolig god evne til å holde på spenning og stemning, og gir oss et riktig så flott foto. Synd og uflaks at i denne omgangen var Whannell sin film bare å se på det norske kinolerretet i en ukes tid.

Det er vanskelig å si om filmen er verd prislappen sin hjemme i stua. Det hadde vært lett å anbefale den på kino til nesten samme pris, men VOD igjennom Viaplay er ikke helt den samme opplevelsen for de fleste av oss. For min del var filmen riktig så flott på en 55” OLED i en ellers mørklagt stue, men det er nok noe som går tapt i oversettelsen hvis den skal sees på en PC-skjerm eller, gud forby, en telefon. Jo nærmere kinostemning man kan komme, jo mer er filmen verd å betale for.

The Invisible Man – regissert Leigh Whannell; med Elisabeth Moss, Storm Reid, Aldis Hodge og Sam Smith. Spilletid: 2t 4m. Land: USA.
Filmen hadde kinopremiere 06.03.20; tilgjengelig på VOD (blant annet igjennom Viaplay) fra 20.03.20. Aldersgrense: 15 år