Meny Lukk

4. Vietnam: “Furie”

Når selveste Vietnam dukker opp som fjerde land i Jump Cuts utforskelse av internasjonal film så vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Denne anmelderen har nemlig en nokså beskjeden liste med filmer å henvise til når det gjelder nettopp Vietnam, og ingen av de er actionfilmer. Hadde jeg sett de Indonesiske The Raid filmene og lengtet sårt etter mer intens Sør-Øst Asiatisk action? Nei, desverre. Men i min nokså enkle søken etter aktuelle Vietnamesiske filmer kom jeg likevel over dette actionevetyret fra 2019 og tenkte “her må det da være noe”.

Det er i grunnen ikke så mye som utpeker seg som særlig typisk Vietnam i Furie foruten at filmen er spilt inn i landet og at det snakkes Vietnamesisk. I grunn er filmen strukturert som en nokså generisk og klisjéfylt actionfilm. Vi møter umiddelbart den lokale innkreveren Hai (Veronica Ngo) på jobb med å samle inn gjeld til sjefen. En dame med bein i nesa og nok spark, slag og finesse til å utfordre hvem enn det måtte være som setter ned foten. En liten smakebit på det som snart kommer. Hais datter Mai (Mai Cát Vi) blir kort tid etter kidnappet av en internasjonal bande av barnesmuglere og en times lang jakt starter. Hvis du forestiller deg John Wick miste sønnen han ikke hadde istedenfor hunden sin eller Liam Neeson som en dame i Vietnam så er du godt på vei til å skjønne hvor dette bærer hen. Skurkene skal dø, rett skal være rett.

Stuntkoordinasjon og fancy kamera arbeid står i fokus mens Hai målrettet kjemper seg gjennom Saigon. Kampsekvensene minner om tidligere Asiatisk action à la Jackie Chan, men er langt mindre statisk. Her svinger både armer, ben og kameraer i presis dans. Selvsagt tar heltinnen saken i egne hender i det hun innser at politirapporter tar alt for lang tid. Faktisk må den oppegående og forståelsesfulle politietterforskeren Luong (Phan Thanh Nhiên) nesten tvinge seg inn i jakten ved siden av Hai. Det må sies at det hele til tider er ganske kult, men dette er også den typen film hvor actionsekvensene virkelig er det eneste filmen har å by på. Backstory, mor-datter problematikk og små forsøk på poeng om moral bærer ingen vei. Selve barnesmuglingen forblir en simpel katalysator for kaos, aldri et reellt tema for debatt.

Jeg føler også jeg må få lov å peke ut noe jeg faktisk lærte av filmen, takket være en noe skarpsinnet observasjon. I etterkant av en lengre, og svært hektisk actionsekvens på scooter klarte jeg ikke å slutte å tenke på hvorfor absolutt alle tok seg tid til å ta på hjelm før de fortsatte. Det er tross alt en situasjon det hvert sekund teller, og alle scooterhjelmene som absolutt måtte på plass slo meg ikke som typisk for actionsekvenser. Et raskt Google søk avslørte en Vietnamesisk lov som krever hjelmbruk ved absolutt all scooterkjøring i landet, og dette kravet har tydeligvis også sneket seg inn i den lokale filmindustrien. Så følg med neste gang du ser Vietnamesisk film laget etter 2007, har noen ikke på seg hjelm er det bare å sende inn klage!

Furie (2019) - Regi: Le-Van Kiet - Premiere Picture, Studio 68 - 1t 38 min

Relaterte innlegg